رگبار‌هایی که متوقف نمی‌شود

کشتار در روز استقلال آمریکا

تیراندازی گسترده اخیر در ایالت ایلینوی به کشته و زخمی شدن ۳۶ نفر منجر شده است. این تیراندازی در مراسم جشنی در شهر هایلند پارک این ایالت صورت گرفت. در این حادثه، فرد مهاجم به‌صورت بی‌وقفه و به مدت حدود پنج دقیقه به تیراندازی از بالای پشت بام ادامه داده و پس از گریز، توسط پلیس دستگیری شده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۳۱۸
نویسنده محمد مهرعلی - گروه بین‌الملل

به گزارش جام جم آنلاین، وقوع تیراندازی اخیر در ایلینوی، پرده دیگری از تسلط لابی سلاح بر معادلات امنیتی آمریکاست. این حادثه حدود یک‌ماه پس از وقوع کشتار جمعی دانش‌آموزان یک مدرسه در تگزاس رخ داده است.

نشانی انحرافی بایدن

در پی تیراندازی اخیر در ایالت ایلینوی آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قول داده است به همه‌گیری خشونت مسلحانه در این کشور پایان دهد. وی در مراسم روز استقلال آمریکا گفته است: مبارزه برای پایان دادن به همه‌گیری خشونت‌های مسلحانه در آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت. بایدن ضمن ابراز تأسف عمیق خود و همسرش از این حادثه اظهار کرد، وقوع این تیراندازی در روز استقلال آمریکا و سوگوار شدن خانواده‌های دیگر در آمریکا، شوک بزرگی به ما وارد کرد.

این اظهارات تکراری و همیشگی در حالی بیان می‌شود که سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در عمل، اقدامی در راستای مهار خشونت تسلیحاتی در کشورشان صورت نمی‌دهند. ۲۰روز پیش، ۲۰نفر از سناتور‌های مجلس سنای آمریکا شامل ۱۰سناتور دموکرات و ۱۰سناتور جمهوریخواه از حصول توافق بین اعضای دو حزب برای کنترل سلاح خبر دادند. بایدن نیز در واکنش به این توافق، آن را گامی بسیار مهم برای امنیت آمریکا دانست و تصریح کرد: روشن است تمام کار‌های مورد نیاز برای جلوگیری از خشونت‌های مسلحانه انجام نشده، اما این توافق گامی بسیار مهم در مسیری درست است و می‌تواند مهم‌ترین قانونی باشد که طی دهه‌های اخیر در کنگره به تصویب رسیده، اما این ادعای بایدن کاملا مخدوش و نادرست است. این قانون، هیچ‌گونه بازدارندگی واقعی و عملیاتی در برابر استفاده بی‌رویه از سلاح در آمریکا ندارد. از سوی دیگر، این قانون صرفا می‌تواند خرید رسمی اسلحه را آن هم از سوی افراد کم سن و سال کاهش دهد و شامل خرید غیر رسمی سلاح که یک پدیده عادی در آمریکاست نمی‌شود.

سناتور‌هایی که اسیر تسلیحات هستند

در این معادله، نمی‌توان نقش سناتور‌ها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را نادیده انگاشت. حدود یک ماه پیش مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا و با رأی مثبت هر دو حزب، لایحه کنترل سلاح را تصویب کردند که بر مبنای آن حداقل سن مجاز خرید سلاح‌های نیمه‌خودکار افزایش یافته و فروش خشاب سلاح با ظرفیت بیش از ۱۵ فشنگ ممنوع است. این لایحه با ۲۲۳رأی موافق و ۲۰۴رأی مخالف، طرح افزایش حداقل سن مجاز خرید سلاح را از ۱۸ به ۲۱ سال تصویب کرد.

گرچه مقامات دو حزب سنتی آمریکا از تصویب این لایحه به مثابه یک نقطه عطف در تاریخ کشورشان و در قبال خشونت‌های تسلیحانی یاد می‌کنند، اما حادثه اخیر در ایلینوی نشان داد محدودیت اعمال شده، کمترین تاثیری در وقوع انواع خشونت‌های تسلیحاتی (اعم از جمعی و فردی) در آمریکا نداشته و نخواهد داشت.
سناتور‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هرگز حاضر نیستند فراتر از این قانون، محدودیت‌های دیگری در مقابل لابی‌های تسلیحاتی ایالات متحده وضع کنند، زیرا در این صورت به صورت کاملا غیر اعلامی، اما محسوس از چرخه قدرت در این کشور کنار می‌روند. لابی‌های تسلیحاتی، یکی از اصلی‌ترین حامیان سناتور‌های کنگره در ایالات مختلف محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که امسال نیز انتخابات میاندوره‌ای کنگره (در نوامبر۲۰۲۲) در پیش است.

سنت خونین آمریکایی

حمله در هایلند پارک تنها یک ماه پس از تیراندازی‌های مرگبار در انولد، تگزاس، بوفالو و نیویورک رخ داد. بر اساس آمار‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون هر هفته یک مورد از این حوادث در آمریکا به وقوع پیوسته است. آمار جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهددر سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۵هزار آمریکایی در نتیجه خشونت‌های مسلحانه کشته شده‌اند که این رقم برای نخستین بار از میزان قتل بالاتر بوده است.
جی رابرت پریتزکر، فرماندار ایلینوی هشدار داد تیراندازی دسته جمعی در حال تبدیل شدن به یک سنت آمریکایی است و متاسفانه بسیاری از سیاستمداران هنوز معتقدند زمان مناسبی برای سخن گفتن از محدودیت حمل و استفاده از سلاح نیست.

شبکه یورونیوز نیز در گزارش خود در خصوص آنچه درجریان برگزاری جشن مراسم روز استقلال آمریکا رخ داده، می‌نویسد: به این ترتیب جشن روز استقلال که قرار بود به‌عنوان یکی از شادترین روز‌های سال تقویم آمریکا شامل برنامه‌های شادی همچون اجرای موسیقی، راهپیمایی و سرگرمی‌های اجتماعی باشد به روزی مملو از رعب و وحشتی فراگیر تبدیل شد و صدای آژیر خودرو‌های پلیس و فرار مردم وحشت‌زده، صحنه‌هایی بود که در خیابان‌ها به‌جای ماند.

دورباطلی که ادامه دارد

به‌رغم مواضع ظاهرا تأسف‌آمیز مقامات آمریکایی که در قبال تیراندازی رخ داده در ایلینوی منتشر می‌شود، بر همگان مسجل است این حادثه، آخرین واقعه خشونت آمیز تسلیحاتی در این کشور نخواهد بود. بی‌شک در آینده‌ای نزدیک دوباره شاهد وقوع این حوادث و محکوم کردن ظاهری آن از سوی سیاستمداران و سپس سکوت‌شان در برابر مانور گسترده لابی‌های سلاح خواهیم بود. این دور باطل دهه‌هاست در آمریکا ادامه دارد و حضور دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان در کاخ سفید، تاثیری در جلوگیری از استمرار آن نداشته است.

عکس و مکث

پس از تیراندازی در مراسم رژه روز استقلال در ایلینوی، نیرو‌های پلیس با حضور در محل حادثه به مدت چند ساعت در جست‌وجوی عامل تیراندازی بودند.

به گفته پلیس آمریکا، عامل تیراندازی فردی ۲۲ساله به نام «رابرت‌ای کریمو» است که پس از تعقیب و گریز کوتاهی بازداشت شده است. وی از بالای پشت بام مغازه‌ای با استفاده از یک تفنگ پرقدرت به سمت تماشاگران رژه تیراندازی کرده است.

در سال ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۱۰هزار و ۷۲نفر در سراسر آمریکا به دلیل استفاده از سلاح گرم از جمله قتل عمدی و تصادفی، اما نه خودکشی، جان خود را از دست داده‌اند.

فروشندگان سلاح آمریکایی در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۸.۸میلیون قبضه اسلحه فروخته‌اند. بر اساس گزارش شبکه پژوهشگران مستقل مستقر در سوئیس، شمار تسلیحات در گردش موجود در آمریکا از تعداد شهروندان این کشور (۳۳۰میلیون نفر) بیشتر است.

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها