کپی رایتر کیست و چگونه یک کپی رایتر حرفه‌ ای شویم؟

قانون‌ های طلایی ‌کپی‌ رایتینگ

بیشتر افراد زمانی که برای اولین بار کلمه کپی‌ رایتر را می‌شنوند به قانون کپی‌رایت فکر می‌کنند ولی بهتر است بدانید این دو کلمه به یکدیگر ربطی ندارد.
بیشتر افراد زمانی که برای اولین بار کلمه کپی‌ رایتر را می‌شنوند به قانون کپی‌رایت فکر می‌کنند ولی بهتر است بدانید این دو کلمه به یکدیگر ربطی ندارد.
کد خبر: ۱۳۵۰۰۵۲

کپی‌ رایتر شخصی است که دانش بالایی در علوم بازاریابی دارد و می‌تواند با استفاده از قدرت نویسندگی خود محتوایی‌حرفه‌ای برای افراد و شرکت‌هایی که فروشنده محصولات و خدمات هستند ،تولید کند و فروش آنها را افزایش دهد، بنابراین یک کپی‌رایتر باید بداند چگونه خواننده متن را به یک مشتری تبدیل کند.

برخی کپی‌ رایترها برای تلویزیون و شرکت‌های فعال در فضای مجازی متن‌های تبلیغاتی می‌نویسند و برخی دیگر اقدام به نوشتن مطالبی برای تراکت و کاتالوگ می‌کنند.

هدف همه کپی‌ رایترها تحریک احساسات و جذب اعتماد مخاطبان به فرد یا شرکت است. آنها‌ برای رسیدن به این هدف از عناوینی جذاب و منحصربه‌فرد و جملاتی روان و مناسب هر قشری استفاده می‌کنند. اگر شما نیز به شغل کپی‌رایتر علاقه دارید یا به‌تازگی به این حوزه وارد شده‌اید و می‌خواهید یک کپی‌رایتر حرفه‌ای شوید، با ما همراه باشید تا با چند راهکار طلایی آشنا شوید.

تفاوت کپی‌رایتر و نویسنده محتوا: همان‌طور که اشاره شد، کپی‌رایتر مطالب تبلیغاتی می‌نویسد. بیشتر افراد بر این باورند که تمرکز نویسنده محتوا بر نوشتن صفحاتی پر از اطلاعات مختلف مانند پست وبلاگ و توضیح محصول در سایت‌هاست. ولی ما با این تعریف مخالفیم، زیرا همه صفحات سایت‌ها با هدف تحریک و متقاعد کردن مخاطب و ترغیب آن به انجام کاری نوشته می‌شوند. به احتمال زیاد شما نیز با عبارت «خرید کنید» در آخر مطالب سایت‌ها مواجه شده‌اید. گاهی نویسنده محتوا مستقیم به این موضوع نمی‌پردازد و به صفحات خرید لینک می‌دهد یا پیشنهاد می‌کند صفحات دیگری را در سایت مطالعه کنید؛بنابراین می‌توان گفت تولید محتوا نوع دیگری از کپی‌رایتینگ است.

مشتریان و رقبای خود را بشناسید

این جمله فقط مخصوص کسب‌وکارها نیست. کپی‌رایترهای حرفه‌ای بسیاری در حال فعالیت هستند، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید شما شغلی را انتخاب کرده‌اید که برای موفق شدن در آن باید رقابت کنید. برای رقابت، ابتدا باید نیاز مشتریان خود را بشناسید و درک مناسبی از تعرفه‌های موجود به دست آورید. به عنوان مثال، باید بدانید افراد مبتدی، متوسط و حرفه‌ای این حوزه با چه نرخی و برای چه شرکت‌ها و افرادی کار می‌کنند و کیفیت کار آنها چگونه است. همچنین بهتر است درباره صنایعی که اخیرا نیاز به کپی‌رایتر پیدا کرده‌اند، تحقیق کنید.

به نه شنیدن عادت کنید: اگر در محل کار فعلی از شما رضایت دارند و حقوق مناسبی می‌گیرید به احتمال زیاد به استخدام در شرکت‌های بهتر فکر خواهید کرد.ولی به یاد داشته باشید ممکن است شرکت‌های موردنظرتان،شما را فردی حرفه‌ای تلقی نکنند و جواب منفی بشنوید. در چنین شرایطی به جای ناامید شدن، روی افزایش توانایی‌ها و تجارب خود تمرکز کنید. شما نمی‌توانید یک کپی‌رایتر حرفه‌ای را پیدا کنید که بگوید چیز جدیدی برای یاد گرفتن نیست و کسی نمی‌تواند ایرادی از محتوای آنها بگیرد.
توانایی‌های خود را به کارفرما نشان دهید: همان‌طور که کپی‌رایتر باید اعتماد مشتریان کارفرمای خود را به دست آورد و فروش شرکت را چند برابر افزایش دهد، باید در جلب اعتماد کارفرما نیز موفق عمل کند. اگر نتوانید توانایی‌های خود را در جلسه استخدام به کارفرما نشان دهید، او شما را یک کپی‌رایتر حرفه‌ای محسوب نخواهد کرد.به عبارت دیگر، کارفرما فکر خواهد کرد کسی که نمی‌تواند توانایی‌های خود را بفروشد، چگونه محصولات شرکت را خواهد فروخت؟ برخی می‌گویند نمونه کار عالی به‌تنهایی برای استخدام کافی است، ولی بهتر است بدانید آنها سخت در اشتباه هستند.

زمینه فعالیت خود را محدود نکنید: بسیاری از کپی‌رایترها مایلند فقط در صنعت مورد علاقه خود به فعالیت بپردازند. ولی اگر یک زمینه تخصصی برای فعالیت خود انتخاب کنید، ممکن است در آینده نتوانید کاری در آن زمینه بیابید و برای مدتی بیکار و بی‌پول باشید. یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باید بتواند برای هر شرکتی در صنعت گوشی همراه تا صنعت لاستیک خودرو متون تبلیغاتی بنویسد و فروش آن شرکت را افزایش دهد.

کپی‌ رایتر، شغلی تمام وقت است: بسیاری از کپی‌رایترهایی که در سطح متوسط باقی مانده‌اند، شغل کپی‌رایتر را به‌عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند. البته نباید به این افراد ایراد گرفت، چون آنها قصد ندارند یک کپی‌رایتر حرفه‌ای شوند. اگر می‌خواهید کپی‌رایتری شوید که همه خواهان شما باشند و درآمدی بیشتر از همه کپی‌رایترها داشته باشید، باید تمام ساعات خود را به این شغل اختصاص دهید و همیشه در حال یادگیری و پیشرفت باشید. با چند ساعت وقت‌گذاشتن در روز نمی‌توانید در هیچ شغلی حرفه‌ای شوید.

همیشه به دنبال یادگیری بیشتر باشید: مقاله‌های مورد علاقه خود را دنبال کنید و رمان بخوانید تا دایره کلمات شما افزایش یابد و خلاق‌تر از گذشته شوید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در زمینه صنعت گردشگری مطلب بنویسید، حتما درباره این صنعت تحقیق کنید و با تمام جوانب آن آشنا شوید. همچنین مطالعه مطالب به‌روز سایت‌های حوزه کپی‌رایتینگ و سئو و کتاب‌هایی با موضوع ویراستاری را فراموش نکنید.

سخن آخر: بهتر است از خود بپرسید آیا شغل کپی‌رایتر را در حدی دوست دارید که تمام وقت خود را به آن اختصاص دهید؟ برای حرفه‌ای شدن در این شغل باید عاشق آن باشید. مسیری که باید برای حرفه‌ای‌شدن در حوزه کپی‌رایتینگ طی کنید، طولانی و دشوار است ولی هر کسب‌وکاری برای افزایش فروش به حداقل یک کپی‌رایتر نیاز دارد. پس اگر بتوانید یک کپی رایتر حرفه‌ای شوید، مشکلی در پیدا کردن پروژه نخواهید داشت.

آماری برای کپی‌ رایترها


این آمارها نشان می‌دهد چگونه کپی‌رایتینگ، بخش جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارهای مدرن در دنیای آنلاین و آفلاین است:

تبلیغات فیزیکی سنتی که به‌صورت مستقیم به منزل افراد فرستاده می‌شود توسط ۵۶ درصد شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌شود.

۸۱درصد شرکت‌ها قصد دارند استفاده از این تبلیغات فیزیک سنتی را در سال بعدی افزایش دهند.

در دنیای دیجیتال،۹۰درصد شرکت‌ها از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند.

۷۰درصد کسب‌وکارها برای بازاریابی محتوایی به‌صورت جدی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۵۳ درصد شرکت‌ها انتظار دارند بودجه بازاریابی محتوایی آنها در سال بعد افزایش یابد.

۶۷ درصد کسب‌وکارها از کپی‌رایترهای خارج از شرکت برای نوشتن محتوای آنلاین خود کمک می‌گیرند.

شیرین هنرمند اصل - روزنامه نگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها