علائم طولانی مدت کرونا کدامند؟

بر اساس بزرگترین مطالعه ای که روی بهبودیافتگان بیماری بعد از ۱۲ ماه بیماری انجام گرفته است، تقریبا نیمی از افرادی که با کووید ۱۹ در بیمارستان بستری هستند یک سال پس از ترخیص دچار علامت ماندگار می شوند.
کد خبر: ۱۳۳۷۲۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، شایع ترین علائم ماندگار خستگی و ضعف عضلانی است. یک سوم از بیماران همچنان تنگی نفس دارند.

به طور کلی بعد ۱۲ ماه، بهبودیافتگان کووید ۱۹ مشکلات بیشتری همراه با تحرک، از قبیل درد یا ناراحتی و اضطراب یا افسردگی داشتند و کیفیت زندگی پایین تری نسبت به همسالان خود که دچار بیماری نشده بودند داشتند.

این مطالعه از مرکز ملی پزشکی تنفسی اذعان می‌دارد:در حالی که اکثر این افراد روند بهبودی خوبی را طی کردند، مشکلات سلامتی در برخی از بیماران ، به ویژه در بیماران مبتلا به کووید شدید در طول مدت بستری در بیمارستان، ادامه داشته است.

یافته ها نشان می دهد که بهبود برخی بیماران بیش از ۱ سال به طول می انجامد و این امر هنگام برنامه ریزی برای ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی پس از همه گیری باید مورد توجه قرار گیرد.

باادامه همه گیری کووید ۱۹، روند نیاز به درک و پاسخگویی به بیماری طولانی مدت رو به افزایش است.

علائمی مانند خستگی مداوم ، تنگی نفس ، مه مغزی و افسردگی می تواند میلیون ها نفر را در سراسر جهان ناتوان کند. ویروس کرونای طولانی یک چالش پزشکی مدرن محسوب می‌شود.

در این مطالعه 1276 بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را که از بیمارستان در ووهان چین ترخیص شده بودند ، مورد مطالعه قرار دادند. این بیماران علائم را در بازه ۶ تا ۱۲ ماه بعد از بهبودی بروز دادند.

بسیاری از علائم بدون توجه به شدت بیماری با گذشت زمان برطرف می شود. با این حال ، 49 درصد از بیماران هنوز حداقل یک علامت را بعد ۱۲ ماه داشتند، در حالی که این میزان در 6 ماه 68 درصد بود.

خستگی و ضعف عضلانی در 52 درصد بیماران در 6 ماه و 20 درصد در 12 ماه بعد از بهبود مشاهده شد. در مقایسه با مردان ، زنان 1.4 برابر بیشتر احتمال دارد خستگی یا ضعف عضلانی را بروز دهند.

بیمارانی که در مرحله حاد بیماری تحت درمان با کورتیکواستروئیدها قرار گرفتند ، 1.5 برابر بیشتر از افرادی که کورتیکواستروئید دریافت نکرده بودند، پس از 12 ماه دچار خستگی یا ضعف عضلانی شدند.30 درصد از بیماران ۱۲ ماه پس از بهبود مشکل تنفس را بروز دادند.

علائم این بیماری در شدیدترین مرحله که بیماران نیازمند به دستگاه تنفس در طول مدت بستری در بیمارستان در مقایسه با کسانی که به درمان با اکسیژن نیاز نداشتند شایع تر است.

ضربه سلامت روان

همانطور که در چندین مطالعه دیگر نشان داده شده است، کووید۱۹ می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

در این مطالعه، بیشتر بیماران گفتند که در بعد از 12 ماه اضطراب یا افسردگی را تجربه کرده اند.ما هنوز به طور کامل قابل درک نیست که چرا علائم روانپزشکی در بهبودیافتگان کووید یک سال بعد از بهبود کمی بیشتر از ۶ ماه بعد از بهبودی است.

این می تواند ناشی از یک فرآیند بیولوژیکی باشد که به عفونت ویروس مربوط می شود یا واکنش ایمنی بدن به آن.

مطالعات بیشتر و بلند مدتی در مورد بهبودیافتگان کووید مورد نیاز است تا بتوانیم پیامدهای طولانی مدت سلامت جسمی و روانی بیماری را بهتر درک کنیم.

در این مطالعه از جامعه علمی و پزشکی خواسته شد که برای کشف مکانیسم و پاتوژن کووید طولانی، تخمین بار بیماری های جهانی و منطقه ای، ترسیم بهتر افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، درک چگونگی تأثیر واکسن ها بر بیماری و یافتن درمان های موثرتر از طریق آزمایشات کنترل شده تصادفی همکاری کنند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها