کووید19 اینبار مشکل دیگری را به جهان تحمیل می کند و آن هم عوارض طولانی مدت در بسیاری از مبتلایان به کرونا است، مبتلایانی که اکنون بهبود یافته اند و تست کرونای آنها منفی می شود اما همچنان با مشکلات جسمانی دست و پنجه نرم می کنند.
کد خبر: ۱۳۳۱۹۷۹

به گزارش جام جم آنلاین ، فرقی ندارد فرد قبل از ابتلا به کرونا یک دوچرخه سوار بوده یا ورزشکار و یا فردی که اصلا ورزش نمی کرده. اکنون بسیاری از بهبودیافتگان کرونایی برای یک صحبت کردن معمولی بارها مکث می کنند چرا که یا سرفه می کنند و یا اینکه گلویشان می گیرد. آنهایی که ورزش نمی کردند که هیچ اما آنهایی که ورزش می کردند اکنون برایشان بسیار سخت است که مثلا بدوند و یا دوچرخه سواری کنند.

حتی یک تماس تلفنی هم از سوی این فرد می تواند نشان بدهد که تا چه اندازه با عوارض طولانی مدت روبرو است.

بسیاری از افرادی که از کرونا بهبود یافته اند دچار مشکلات دیگری مثل درد عضلانی، مشکلات تنفسی و یا مه مغزی هستند. آنها حتی گاهی اوقات تب می کنند این در حالی است که تست کرونای آنها دیگر منفی است.

افراد دیگری هم هستند که بعد از مدت ها بالاخره تصمیم می گیرند به محل کار خود برگردند اما «مه مغزی» در کوچک ترین کارهای آنها اختلال ایجاد می کنند. حواس پرت و گیج هستند و از انجام دادن کارهای عادی که قبلا به خوبی از پس آنها برمی آمدند، عاجزند.

عوارض طولانی مدت بین افراد به گونه دیگری هم خودش را نشان می دهد که کمی پیچیده است. در این مورد افراد نمی تواند ارتباط بین دو کار مختلف را درک کند.

بیماری «کووید طولانی» دارای علائم بیش از 12 هفته است. این موضوع تهدید اصلی بعدی برای خدمات بهداشتی و اقتصادی کشورها خواهد بود.

تعداد افراد دارای کووید طولانی در کشورهای مختلف متفاوت است. اما این مشکل در کشورهایی که بیشترین درگیری را با موج های کرونا دارند بیشتر دیده می شود.

یک مطالعه آمریکایی نشان می دهد که تا 30 درصد از بیماران مبتلا به کووید مبتلا به ویروس طولانی مدت مبتلا می شوند.

از سویی در حالی که تعداد مبتلایان افزایش یافته است ، تعداد علائم مرتبط با آن نیز افزایش یافته است. در پایان سال گذشته ، فهرست نسبتاً کوتاهی از علائم کووید طولانی منتشر شد که علائم اصلی آن تنگی نفس ، خستگی شدید ، مه مغزی و شرایط قلبی و ریوی بود.

موارد دیگر شامل توهمات بصری ، لرزش ، خارش پوست ، تغییر در چرخه قاعدگی ، اختلال عملکرد جنسی ، از دست دادن حافظه ، اسهال و وزوز گوش می شود.

لوئیس همیلتون ، راننده مسابقات اخیراً فاش کرد که در نتیجه کووید طولانی دچار تاری دید شده است. این نیز به عنوان یکی از مشکلات عصبی شناخته می شود که 85 درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت آن را تجربه می کنند.

این گسترش علائم ، درمان کووید را بسیار دشوارتر می کند و به این معنی است که برای درمان موثر آنها به متخصصان بسیار بیشتری نیاز است.

نویسنده اصلی این مقاله ، آتنا اکرمی ، عصب شناس در دانشگاه کالج لندن می گوید "ده ها هزار" بیمار طولانی مدت کووید ممکن است در سکوت رنج ببرند زیرا مطمئن نیستند که علائم آنها ناشی از ویروس است.

دقیقاً مشخص نیست که چگونه ویروس می تواند چنین تأثیر گسترده ای داشته باشد ، اما یک نظریه این است که این ویروس مربوط به آنزیمی به نام ACE2 است که به ترمیم سلول ها کمک می کند.

پوشش عروق خونی و بخشی از مغز (ساقه مغز) که بسیاری از عملکردهای حیاتی را کنترل می کند - مانند تنفس ، ضربان قلب ، فشار خون و خواب - گیرنده های ACE2 زیادی دارد.

مشکل این است که کووید19 نیز به این گیرنده ها متصل و باعث کاهش اثر آنزیم می شود.

یک تحقیق حاکی از آن است برخی افراد وقتی شروع به مصرف قرص های آنتی هیستامین بدون نسخه کردند که باعث کاهش پاسخ ایمنی می شود ، علائم آنها بهبود یافت.

همچنین ورزش هایی نظیر یوگا به بهبود مشکلات تنفسی برخی افراد کمک شایانی می کند.

توصیه های جدید نشان می دهد که آنتی هیستامین ها و استروئیدها (یک ترکیب استاندارد برای آلرژی) باید با رژیم کم هیستامین ترکیب شوند.

برخی دیگر از تحقیقات که در بریتانیا انجام شده پیشنهاد می کند که برای افراد مبتلا به مه مغزی یک رژیم غذایی خاص در نظر گرفته شود. در واقع منظور آنها این است که با یک تغذیه مناسب می توان علائم طولانی مدت کرونا را کنترل کرد.

البته یکی از راه های تقویت بدن در برابر عوارض طولانی مدت مصرف سطح بالایی از ویتامین B است.

تنگی نفس، سردردهای وحشتناک، خستگی فلج کننده و درد در قفسه سینه هم اکنون به اپیدمی دردناکی از عوارض بعد از بهبودی از کرونا تبدیل شده است.

برخی از بهبودیافتگان کرونایی حتی بعد از طی 20 متر دچرا خستگی شدید می شوند که البته این به دلیل التهابی است که در پی ابتلا به کرونا در بدن آنها به وجود آمده است.

از سویی به افرادی که از کووید طولانی رنج می برند توصیه شده است که یک رژیم غذایی کم هیستامین را پیروی کنند. این رژیم غذایی که باید فعلا از آنها پرهیز کرد این است:

* گوجه فرنگی ، لوبیا ، اسفناج ، آووکادو

* پرتقال ، نارنگی ، موز ، آناناس ، توت فرنگی ، انگور ، آجیل

قهوه ، کاکائو ، شکلات

* پنیرهای سفت

* سوسیس و کالباس و دیگر گوشت های فرآوری شده

*محصولات ماهی فرآوری شده به عنوان مثال رب ماهی ، ماهی دودی یا ترشی خشک شده

* کلم ترش

 

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها