ضرورت محبت به سالمندان

از افکار ناکارآمد فاصله بگیریم

هرچه ما بیکارتر باشیم افکار ناکارآمد بیشتری به سراغ ما می‌آید و بهتر است که از تکنیک‌های حواس‌پرتی استفاده و خودمان را سرگرم فعالیت‌های مختلف کنیم.
کد خبر: ۱۲۸۲۶۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ،مینا دادگستر مقدم در خصوص ضرورت سلامت روان در وضعیت شیوع کرونا، اظهار کرد: در مقابله با بیماری، داشتن بدن سالم اهمیت بسیاری دارد. برای این ویروس هیچ دارویی وجود ندارد و فقط باید مقاومت بدن را افزایش داد و یکی از مواردی که در مقابله با بیماری علاوه‌بر تغذیه تأثیر دارد، داشتن روان سالم است.

وی افزود: اگر روان سالم نداشته باشیم و ذهنمان درگیر استرس و فشار شود، سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و میزان آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های جسمی و ذهنی بالا می‌رود.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه همه چیز از تفکرات ما ناشی می‌شود، ادامه داد: روان ما یک سری ورودی‌ها دارد که شامل حواس پنجگانه است و باید مراقب اطلاعات ورودی به روان و مغز خود باشیم.

دادگستر مقدم افزود: حواس پنجگانه، علی‌الخصوص حس شنیداری و بینایی باید کنترل شود. از طرفی نیز در فضای مجازی با اطلاعاتی مواجه هستیم که ممکن است غلط باشد و از طرفی هم سواد رسانه‌ای مردم پایین است و به این اطلاعات غلط اطمینان می‌کنند که در نهایت سطح اضطراب آن‌ها را افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: افراد باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند و در مرحله اول اطلاعاتی که با آن مواجه می‌شوند را به راحتی باور نکنند. ما به اندازه کافی در خصوص خطر، ماهیت و خودمراقبتی‌های این ویروس اطلاعات کسب کردیم و بهتر است دیگر در این خصوص صحبت نکنیم.

دادگستر مقدم با بیان اینکه افکار به دو دسته کارآمد و ناکارآمد تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: افکار کارآمد آن دسته از افکاری است که به سلامتی روان شما کمک می‌کند؛ فکر کارآمد در این شرایط این‌گونه است که «من از خودم و خانواده‌ام مراقبت می‌کنم، در خانه می‌مانم و این بحران را به سلامت می‌گذرانم». ولی فکر ناکارآمد به جنبه‌های منفی و نرخ مرگ و میر این ویروس نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه باید افکار ناکارآمد شناسایی و در نهایت حذف شوند، افزود: هرچه ما بیکارتر باشیم افکار ناکارآمد بیشتری به سراغ ما می‌آید و بهتر است که از تکنیک‌های حواس‌پرتی استفاده و خودمان را سرگرم فعالیت‌های مختلف کنیم؛ کتاب بخوانیم، فیلم ببینیم، ارتباط تصویری با دوستان و آشنایان برقرار کنیم، آشپزی کنیم و….

این روانشناس خانواده در خصوص سنین حساسی که درگیر این ویروس می‌شوند، عنوان کرد: از لحاظ روانی، این ویروس هیچ سن خاصی را نمی‌شناسد و هرکسی را می‌تواند درگیر خود کند. از جهتی نیز باید محبتمان را به سالمندان در این دوران بیشتر کنیم و حواسمان بیش از پیش به آن‌ها باشد.

وی در خصوص تأثیر مذهب بر سلامت روان عنوان کرد: در تمام متن‌های علمی مطرح شده که مذهب یکی از ابزارهای سلامت روان انسان‌ها است. اگر فردی احساس کند که از همه جا دست‌هایش کوتاه است در نهایت به ائمه و خدا توسل می‌کند.

این مشاور خانواده در خصوص تعطیلی حرم مطهر رضوی و تأثیر روانی آن بر مردم بیان کرد: این امر قطعاً روی سلامت روان افراد، مخصوصاً افرادی که پایه‌های مذهبی قوی‌تری دارند، تأثیرگذار است. اما از جهتی نیز با توجه به سخنرانی اخیر تولیت آستان قدس رضوی، جان زائران نیز در خطر و سلامتی آن‌ها حائز اهمیت است. می‌توانیم در این وضعیت از زیارت مجازی و غیرحضوری و توسل از راه دور استفاده کنیم.

دادگستر مقدم در انتها تصریح کرد: شرایط بحرانی است و ما مثل یک زنجیره به هم وصل هستیم؛ اگر هرکدام از ما از خود مراقبت کنیم، این زنجیره ابتلاء را قطع کرده‌ایم. همه ما در یک کشتی هستیم؛ فقط نباید به فکر منافع روانی و جسمانی خود باشیم و باید سلامت روان و جسم سایر افراد جامعه را نیز برآورده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها