تمامی افرادی که در محیط های صنعتی کار می کنند و یا انجام بسیاری از تعمیرات را خود در خانه انجام میدهند،حتما با استفاده از چسب آکواریوم یا درزگیر سیلیکون برای آببندی و درزگیری آشنا هستند.این نوع درزگیر یا آببند بسیار کارا و قوی است،کاربرد آن نیز بسیار متنوع است
کد خبر: ۱۲۸۲۰۲۴

چسب آکواریوم(درزگیر های سیلیکونی) چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کاریزشاپ، چسب آکواریوم از خانواده چسب های مایع محسوب می شود،به طور معمول به مانند یک ژل به نظر میرسد.این ترکیب شیمیایی چسب مانند از مواد شیمیایی موجود در پلیمر الی ساخته شده است و بر خلاف اکثر چسبها،سیلیکون انعطاف و پایداری خود را در دماهای مختلف از دست نمی دهند علاوه بر این،مقاومت این چسب در برابر مواد شیمیایی، آب و رطوبت هوا بسیار مناسب است.این باعث میشود که هنگام احداث ساختمان ها و حتی تعمیر اشیاء از آن به عنوان یک گزینه قابل اطمینان استفاده می شود.بر خلاف بسیاری از چسب ها،درزگیر های سیلیکونی مدت زمان بیشتری برایcure شدن نیاز دارند.cureشدن در سیلیکون اساسا به معنای خشک کردن آن است.خشک شدن و آماده بهره برداری شدن چسب آکواریوم لزوما دشوار نیست،اما صبر لازم است.درجه حرارت باید بین 40تا100درجه فارنهایت(5 تا 38درجه سانتیگراد) باشد و برای cure سیلیکون باید بین 5 تا 95 درصد رطوبت باشد رطوبت و دمای مناسب میتواند به بهتر اجرا شدن درزگیر کمک شایانی کند.زمان مناسب برای خشک شدن  چسب بسته به ترکیبات و ضخامت اجرا از  8 تا 24 ساعت می باشد(در موارد خاص تا چند روز).                                           

 

چه استفاده هایی از چسب آکواریوم یا درزگیر سیلیکونی می شود ؟

بسیار محتمل است که شما از درزگیرهای سیلیکونی تا به حال استفاده کرده باشید یا شاید کسانی را  در حال استفاده از این چسب دیده اید.در نهایت حتما در یک مغازه ابزارآلات و چسب یا فروشگاه های آنلاین فروش چسب انواع متنوع چسب های آکواریوم را جست و جو کرده باشید.از آنجایی که سیلیکون باعث ایجاد پیوندهای چسبنده قوی و مقاوم در برابر مواد شیمیایی،رطوبت محیط  و آب می شود،موارد استفاده زیادی برای آن وجود دارد.یکی از رایج ترین موارد استفاده از چسب های سیلیکون برای تعمیرات اساسی در اطراف خانه است.به عنوان مثال،درزگیر های سیلیکون را می توان برای پرکردن ترک ها(caulking cracks)استفاده می شود.گاهی اوقات افراد می توانند از آن برای استفاده در سطوح و درزهای در خانه خود استفاده کنند.مقاومت در برابر آب سیلیکون ها را مناسب برای تعمیر مناطق اطراف سینک، توالت،وان حمام،عایق بندی شیشه و مناطق دیگر که در آن  اغلب آب  و رطوبت هوا یافت می شود.شاید چسب سیلیکون بهترین درزگیر محسوب نشود ولی هنوز برای خواص قوی چسبندگی در بسیاری از مشاغل ساخت و ساز مورد نیاز است.چسب های آکواریوم معمولا برای اتصال سطوح مانند پلاستیک، فلز و شیشه به یکدیگر استفاده می شود،به عنوان مثال، آکواریوم ها اغلب با درزگیر های سیلیکون درست شده اند.پنجره ها اغلب به چارچوب سیلیکون چسبیده می شوند،زیرا در برابر رطوبت و گرما عایق هستند.از آنجایی که سیلیکون می تواند خواص چسبندگی خود را در دمای بالا حفظ می کند،معمولا در خودروها،دستگاه های الکترونیکی و لوازم مورد استفاده قرار می گیرد.اغلب چسب های سیلیکون به عنوان یک عامل اتصال برای قطعات در موتورهای خودرو مانند یک واشر خودرو استفاده می شود.در دستگاه ها و دستگاه های الکترونیکی، سیلیکون برای قرار دادن کابل ها و سنسورها در محل حساس استفاده می شود.

 

چگونه وقتی به یک فروشگاه برای خرید چسب آکواریوم مراجعه می کنیم انتخاب مناسبی داشته باشیم؟

 

انواع درزگیر های سیلیکونی(Types of Silicone Sealants)

 اگر شما هرگز از درزگیر سیلیکون استفاده نکردید،ممکن است با برند ها و گزینه های بسیاری برای خرید مواجه شوید. در حالیکه تمامی درزگیرها سیلیکون دارای خواص پایه مشابه هستند، برخی از آنها برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. بنابراین، دانستن آنچه که شما با استفاده از چسب نیاز دارید بسیار مهم است.اگر یک استفاده عمومی دارید که بر روی بسیار از چسب ها ذکر شده است برای استفاده جنرال ولی اگر نیاز به استفاده در محیط و دمای خاصی دارید حتما باید به نکات زیر دقت فرمایید.

 

درزگیر های سیلیکونی با  گرید استفاده در دمای بالا(High Temperature Sealant)

افرادی که نیاز به اببندی و درزگیری  قطعات در دمای بسیار بالا را دارند،باید از یک سیلیکون با مقاومت در درجه حرارت بالا استفاده کنند.درزگیر های سیلیکون با گرید حرارتی میتواند درجه حرارت بالا را تا دمای 600 درجه فارنهایت(315 درجه سانتیگراد) مقاومت کند. همچنین نسبت به فرسودگی،ارتعاش و شوک مقاوم است.بنابراین،این نوع درزگیر سیلیکونی مناسب برای اتصال و واشر بندی سرسیلندر ،محفظه ترموستات و پمپ انتقال سوخت در اتومبیل است.همچنین می تواند برای بعضی از اهداف صنعتی مانند عایق کرن کردن واشر های مختلف، عایق  کردن کابل و داکت ها استفاده شود.

 

درزگیر سیلیکونی با گرید الکتریک غیر اسیدی(Electric Grade Self-Leveling)

سیلیکون Self-Leveling با گرید الکتریک یکی دیگر از انواع درزگیر های سیلیکونی است.این چسب سیلیکونی شامل  اسید استیک یا سایر مواد شیمیایی خورنده نمی .علاوه بر این، به شدت در برابر شرایط سخت آب و هوایی، رطوبت،اشعه خورشید(u.v) و درجه حرارت بسیار شدید مقاوم است.

بنابراین،این یک چسب عالی برای استفاده در بسیاری از موارد است که به طور مداوم در معرض عناصر تهدید کننده مانند نور و دما بسیار قرار دارند. به دلیل غیر خورنده بودن این چسب درزگیر سیلیکونی (چسب اکواریوم) می توان از آن برای اتصال فلز، شیشه، چوب، سرامیک و یا پلاستیک با یکدیگر در سخت ترین شرایط استفاده نمود.

 

درزگیر سیلیکونی یا چسب آکواریوم چند منظوره(Multi-Purpose)

اگر شما به دنبال چسبی هستید که می تواند همه کارها را انجام دهد، باید یک سیلیکون چند منظوره تجاری را انتخاب کنید. درزگیر های سیلیکونی چند منظوره باید همچنان در برابر هوای سرد، دمای شدید، رطوبت و ارتعاش مقاوم باشد. علاوه بر این، می توان آن را در سطوح مختلف از جمله آلومینیوم، سرامیک، شیشه، فلز، چوب، پلاستیک، گرانیت و غیره استفاده کرد. چسبندگی چند منظوره نیز  برای بسیار از موارد چون  تعمیرات منازل مناسب است .

 

 چسباندن و درزگیری با اعتماد کامل

درزگیرهای سیلیکون یا همان چسب های آکواریوم بسیار قوی هستند و اهداف بسیاری را می توان به وسیله آن عملی کرد.آنها را نیز به راحتی  می توان در همه جا اجرا کرد.خواص منحصر به فرد سیلیکون آن را به گرما، رطوبت ،تنش، انعطاف و هوای گرم مقاوم می سازد، بنابراین می توان آن را در موارد مختلف در سراسر صنایع گسترده استفاده کرد. درزگیر های سیلیکونی  به شما اجازه می دهد تا پروژه ها را در محل کار و در خانه با اطمینان کامل انجام دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها