در این مطلب سوالاتی که در مورد شناوری سهام برای هرکس به وجود می آید پاسخ داده می شود
کد خبر: ۱۲۸۱۳۸۶

سهام شناور آزاد چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل آی هدف ، برای محاسبه سهام شناور آزاد باید ترکیب سهامداران را بررسی نمایید و سهامداران راهبردی را معین کنید.

اما سهامداران راهبردی چه کسانی هستند؟ سهامدار راهبردی، سهامدارانی می باشند که در مدت کوتاه، تصمیم به واگذاری سهام خود ندارند و معمولاً تصمیم دارند برای اعمال مدیریت خود، این سهام را حفظ نمایند.

به‌ طور مثال: فکر کنید ۸۰ درصد سهام شرکت x در اختیار شرکت y است و شرکت y تصمیم به فروش سهام خود در کوتاه‌مدت ندارد و فقط هدف آن مدیریت شرکت x میباشد(سهامدار راهبردی) در نهایت شرکت x تنها ۲۰ درصد سهام شناور آزاد دارد.

به یبان ساده تر روش محاسبه سهام شناور آزاد اینگونه است که سهام سهامداران راهبردی از همه سهام شرکت کاسته می شود و باقی مانده، سهام شناور می باشد.

در صورتی که سهام شناور آزاد در شرکتی کم باشد با یک مقدار سرمایه کم می توانید قیمت آن را در دست بگیرید و کاهش یا افزایش کاذبی در آن ایجاد نمایید و حتی با شایعات سهامداران آن را گول بزنید و افراد را ترغیب به خرید آن نمایید.

اما در شرکت هایی که سهام شناور بالایی دارند به سادگی نمی توان سهام آن را حرکت داد و تعداد زیاد معاملات روزانه و سهامداران آن از سقوط های بدون دلیل سهم و جهش ها جلوگیری میکند.

تاثیر سهام شناور بر قیمت سهم و تصمیم گیری سهامداران

هرچقدر شرکتی سهام شناور بیشتری داشته باشد، برای اینکه قیمت آن افزایش یابد نیازمند سرمایه بیشتری می باشد.

بطور مثال اگر به مقایسه دو شرکت با سهام شناور ۵۰ درصد و ۲ درصد بپردازیم، شرکت با سهام شناور ۵۰ درصد برای افزایش و تغییر قیمت نیازمند سرمایه بیشتری است. اما شرکت دوم با ۲ در صد سهام شناور حتی با سرمایه کم صف خرید تشکیل می‌شود و افزایش قیمتی پیدا می‌کند.

به بیان دیگر، وقتی که تعداد بیشتری از سهام، آماده‌ عرضه باشند افزایش قیمت با تاخیر همراه میگردد. در زمان عرضه و تشکیل صف فروش هم شرکت با شناوری بالا، چون عرضه کنندگان بالاستعداد بیشتری دارد سریع‌تر صف فروش تشکیل میگردد

یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش کارایی، نقد شوندگی و عمق بازار، سهام شناور آزاد می باشد. اگر جزو افراد تازه کار هستید به شما توصیه میکنم سهامی را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایید که میزان سهام شناور آنها متعادل باشد.

سوالات رایج راجب سهام شناور آزاد

بهترین میزان سهام شناور آزاد چند درصد است؟

کمترین میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها ۵ درصد میباشد. اما از نظر حداکثر سهام ازاد باید به اطلاعتان برسانم که حداکثری وجود ندارد به این دلیل که یک سهامدار عمده قادر خواهد بود همه سهام خود را با رعایت شرایط و ضوابط خاص در قالب عرضه خرد در بازار بفروشد و بر همین اساس مقدار سهام شناور سهام شرکت را افزایش دهد.

بر اساس گزارش‌ها، درصد میانگین سهام شناور در حدود ۲۱درصد برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی می باشد و هرچقدر این درصد به میانگین سهام شناور نزدیک‌تر باشد، متعادل‌تر است.

 

شاخص شناور آزاد چیست؟

در شاخص شناور آزاد، هر کدام از سهام ها طبق سهام شناوری که دارد روی شاخص اثر می‌گذارد. شاخص شناور به این دلیل با اهمیت است که که میزان تاثیر گذاری هر سهم، طبق میزان اثرگذاری سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار سهام محاسبه میگردد.

شناوری چه اثری بر حباب قیمتی دارد؟

در پاسخ به سوال شناوری چه اثری بر حباب قیمتی دارد؟ باید بگویم که در واقع سهام شناور آزاد شرکت و حباب قیمتی ارتباط نزدیکی باهم دارند. بطور کل، شرکت‌هایی با سرمایه پایین، پتانسیل زیادی برای رشد و افزایش قیمت در آینده دارند.

ولی این موضوع را هم در نظر بگیرید که میزان ریسک این شرکت‌ها بالا می باشد. در واقع تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، زیاد می باشد و فرایند عنوان شده برای شرکت‌های بزرگ‌تر برعکس می باشد یعنی پتانسیل کمتری برای رشد دارند و از طرفی هم ریسک کمتری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها