اقدام روزهای اخیر اسرائیل در تخریب فضاهای اطراف مسجدالاقصی که در راستای یهودی کردن کامل بیت المقدس به شمار می رود، با واکنش های شدید کشورهای اسلامی روبه رو شده است.
کد خبر: ۱۲۵۴۴۳

دکتر محمدعلی مهتدی ، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با جام جم بر این باور است که ضعف مفرط کشورهای عرب باعث شده تا سیاست تخریب مسجدالاقصی با جدیت بیشتری از سوی اسرائیل دنبال شود.

به نظر جنابعالی ، اساسا هدف اصلی اسرائیل از تخریب فضاهای مجاور مسجدالاقصی چیست؛

طرح نهایی اسرائیل یهودی کردن بیت المقدس است و بارها مقامات این رژیم اعلام کرده اند که قدس و اورشلیم پایتخت اسرائیل است و تحت هیچ شرایطی از قدس عقب نشینی نخواهد کرد. براین اساس می توان گفت که تخریب مسجدالاقصی نیز در این راستا قابل ارزیابی است تا در جهت یهودی کردن این منطقه یعنی بیت المقدس نمادهای اسلامی نیز حذف شود. طبیعتا برای مقابله با این سیاست ضداسلامی اسرائیل باید طیف مقابل یعنی فلسطینیان ، کشورهای عرب و جهان اسلام از یک وحدت و انسجام برخوردار باشند تا بتوانند در جهت مخالفت با این اقدام تل آویو مخالفت موثر داشته باشند. اما شرایط کنونی منطقه به دلیل حضور مستقیم و لشکرکشی امریکا بسیاری از کشورهای عربی در وضعیت ضعف مفرط به سر می برند.
به عبارتی ، اتحادیه عرب دچار انفعال شده و کشورهای عربی بیشتر بقای خود را در دستور کار قرار داده اند. اکثر کشورهای منطقه به جای یافتن مولفه های همگرایی همت خود را برای منزوی کردن ایران به کار گرفته اند و درصدد دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی هستند که محور اصلی دکترین خاورمیانه جدید امریکاست.
بنابراین ضعف کشورها به عنوان ویژگی اصلی شرایط کنونی ، باعث پیشبرد طرحهای اسرائیل خواهد شد.

چرا مجامع و نهادهای بین المللی درخصوص هتک حرمت اسرائیل به مسجدالاقصی که یک ارزش و نماد مقدس مسلمانان است واکنش نشان نمی دهد؛

ضعف کشورهای جهان عرب و جهان اسلام باعث شد تا متولی ای برای این موضوع وجود نداشته باشد. طبق مقررات بین المللی این اقدامات تل آویو مغایر با کنوانسیون های ژنو مربوط به سال 1949است و براساس آن چون که منطقه قدس شرقی ، یک منطقه اشغالی است و طبق قطعنامه هایی از جمله 338، ارتش اشغالگر حق ایجاد هیچ گونه تغییر در جغرافیا و آثار تاریخی و سکنه آن ندارد بنابراین در این موضوع می توان به شورای امنیت یا دادگاه لاهه شکایت کرد. اما سوال این است که چه کسی یا چه کشوری باید این اقدام را صورت دهد.
ضعف کشورها و نهایتا منفعل شدن سازمان کنفرانس اسلامی باعث می شود تا نتوان اسرائیل را تحت فشارهای بین المللی قرار داد.فراموش نکنیم که اساس تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1969حفظ قدس شریف و مسجدالاقصی در پی آتش سوزی حادث شده در آن سال بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها