گفت و گو با نجمه جعفری که برای اولین‌بار فوتبال مردان را در رادیو ورزش گزارش می‌کند

از آقایان بیشتر فوتبال می‌بینم

کارش را سال 96 و با صدا و سیمای مرکز فارس شروع کرد، اما خودش در ابتدا این تصور را نداشت که می‌تواند روزی به جایی در گزارشگری برسد که بتواند مسابقات فوتبال خارجی را برای رادیو گزارش کند، اما او به این جمله اعتقاد راسخ داشت که خواستن، توانستن است. او کسی نیست جز نجمه جعفری که شب گذشته مسابقه آژاکس و چلسی را برای رادیو ورزش گزارش کرد. جعفری از آن دست گزارشگران است که اهل تحقیق و مطالعه است و قبل از آن‌که کارش را در رسانه شروع کند، مقالاتی درباره مسابقات خارجی فوتبال می نوشت. با جعفری درباره گزارشگری در رادیو و شبکه ورزش سیما به گفت و گو نشستیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۶۴۷

برداشتن یک قدم محکم
من هم مثل هر گزارشگر دیگری در شروع کارم هیجان و دلهره زیادی داشتم. اما با خودم تصمیم گرفتم که بر این هیجان غالب شوم و قدم‌هایم را محکم بر دارم، چرا که قدم ناقص من باعث می‌شد تا دیگر مقوله گزارشگری بانوان برای رشته‌های ورزشی تداوم پیدا نکند، اما روحیه مبارزه طلبی من به وسط آمد و موفق شدم اول دی ماه سال 96 مسابقه فوتبال زنان را برای رادیوی فارس گزارش کنم. تا این‌که بعد از مدتی راهی رادیو ورزش شدم و فعالیتم را با شبکه ورزش سیما از سال 97 و با برنامه 2020 ادامه دادم و مسابقات بانوان را گزارش کردم. دوست داشتم نامم را به عنوان اولین گزارشگر خانم برای مسابقات فوتبال و فوتسال بانوان در رسانه ملی ثبت کنم و حالا گزارشگر مسابقات خارجی فوتبال آقایان شده‌ام.
نوشتن مقالات تخصصی فوتبال
شاید برایتان جالب باشد، اما باید بدانید که علاقه زیادی به فوتبال دارم و آن هم از نوع فوتبال اروپایی. شاید خیلی از خانم‌ها علاقه‌ای به این مقوله نداشته باشند، اما من عاشقانه مسابقات را دنبال می‌کنم، حتی از سالیان قبل تحقیقات گسترده‌ای درباره مسابقات خارجی کردم و علاقه مند بودم اطلاعاتم در این حوزه به لحاظ علمی تکمیل باشد، حتی مقالات تخصصی هم در این رابطه برای رسانه‌ها نوشته‌ام. بنابراین وقتی قرار شد که مسابقه دو تیم آژاکس و چلسی را گزارش کنم، بدون ترس و دلهره پذیرفتم، زیرا نسبت به فوتبال اروپا بیگانه نبودم.
از آمار تا ورزش
تحصیلاتم در مقطع کارشناسی هست و آمار خوانده‌ام، اما علاقه زیادم به فوتبال من را راهی کار گزارشگری کرده است. علاقه‌ام به فوتبال به کودکی و نوجوانی برمی‌گردد و از آن سن تا به امروز این رشته را دنبال کرده‌ام. خیلی فوتبال می‌بینم، حتی مسابقاتی که آقایان هم حوصله دیدنش را ندارند، می بینم. قبل از گزارشگری تست یک‌دقیقه‌ای دادم و قبول شدم. اول دی ماه سال 96 اولین بازی فوتبال چمن بین تیم منتخب فارس و استقلال خوزستان را برای رادیو فارس گزارش کردم. تا پایان سال 96 سه گزارش دیگر هم برای رادیو داشتم. با این‌که در ابتدا فکر نمی‌کردم این اتفاق خوب تداوم داشته باشد، اما تلاشم را برای گزارشگری کردم تا مسابقات را با هیجان و با اطلاعات درست گزارش کنم. دلم می‌خواهد اطلاعاتی که به مخاطب می‌دهد جامع باشد تا به دانش فوتبالی‌اش اضافه شود.
داستان بازی روی چمن
وقتی راهنمایی بودم بدمینتون بازی می‌کردم. تا این‌که یک روز دیدم در زمین چمن تعدادی خانم مشغول بازی هستند. من هم علاقه‌مند شدم و یک دوره فوتبال را طی کردم و قرار بود راهی تیم چکاد فارس شوم، اما درس و مشق اجازه نداد. اما تماشای مسابقات فوتبال را هرگز رها نکردم. جالب است بدانید برادر ندارم، اما پدرم و بقیه اقوام خیلی فوتبالی هستند. شاید به همین دلیل هم علاقه مند به فوتبال شدم و یکی از تفریحات پیک‌نیک‌های خانوادگی‌مان شد فوتبال. در حال حاضر هم فوتبال روی چمن بازی می‌کنم و هم فوتسال. واقعاً فوتبال لذت بی‌نهایتی برایم دارد و با جان و دل دنبال می‌کنم.
هیجان هنگام مسابقه
تلاش می‌کنم هیجانی که هنگام گزارش مسابقه دارم تبدیل به جیغ نشود تا تو ذوق مخاطب نخورد. سعی خواهم کرد ریتم صحبت را حفظ کنم تا از تحمل مخاطب خارج نشود. به همین دلیل در کلاس های فن بیان شرکت کردم. همچنین با اساتیدم در مرکز فارس در این باره صبحت می‌کنم که چطور هنگام گزارش صدایم را کنترل کنم تا تبدیل به جیغ نشود. امیدوار هستم که این اتفاق در آینده تداوم داشته باشد تا بتوانم گزارش های متنوعی را گزارش کنم. معتقدم وقتی فردی همت داشته باشد، حتماً می‌تواند به موفقیت بیشتری دست پیدا کند.
کافی است بخواهد. به همین دلیل برای آینده رویاهای زیادی در سر دارم که تلاش می کنم همه آنها را محقق کنم.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها