تسبیح‌ها انواع بسیار گوناگونی دارند که با توجه به ویژگی‌های آن به معرفی هر یک می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۲۲۹۰۰۱
آشنایی با انواع تسبیح‌ها و ویژگی آنها +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، تسبیح‌ها دارای شکل‌های بسیار متنوع با ویژگی‌های خاصی هستند.

تسبیح‌ ها در رنگ و شکل‌های متنوع با مهره‌های ریز و درشت از در و دیوار مغازه‌ها آویزان هستند یا می‌توان هنگامی که پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها تسبیح را به دست گرفته و مهره‌های زیبایش را با هر ذکر گفتن رها می‌کنند، مشاهده کرد.

تسبیح‌ها را می‌توان به دو گونه جنس و تعداد دانه‌ها تقسیم بندی کرد:

در گروه اول تسبیح‌ها به ۳ دسته مختلف در انواع تسبیح اصلی یا همان تسبیح ۳۳ دانه معروف (مخصوص ذکر تسبیحات حضرت زهرا)، معمولی (۳ دسته ۳۳ تایی که با دو مهره از هم جدا شده اند) و هزارتایی (مخصوص تعداد ذکر‌ها بالاست) تقسیم می‌شوند.

در گروه دوم تسبیحات خاصی مد نظر ماست که به راحتی قابل دسترسی نیستند. مثل:

تسبیح تربت : همانطور که از نام این نوع تسبیح پیداست، دانه‌های زیبا و با ارزش آن که دارای بوی خوش شبیه به عطر بهشت است از خاک متبرک ساخته شده و تنها تولید کننده اصلی این نوع تسبیح کربلای عراق است.

پیشنهاد ما به شما این است که هنگام خرید تسبیح تربت در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید؛ چرا که مهره‌های خوشبو و از خاک ساخته شده این نوع تسبیح حساس بوده و با یک فشار سریع خرد می‌شود.

همینطور شما می‌توانید هنگام سفر به کربلا با خرید تسبیح تربت به عنوان یک هدیه و سوغات مناسب اطرافیان و دوستان خود را خوشحال کنید.

تسبیح حضرت ام البنین : این نوع تسبیح پر طرفدار به اسم حضرت ام البنین معروف شده است و شما می‌توانید این نوع تسبیح را در رنگ‌های زیبا و مختلف تهیه کنید.

این نوع تسبیح به گفته قدیمی ها به دلیل آنکه حضرت ام البنین دانه‌های باقی مانده از تسبیحات مختلف را در یک بند می‌کرد، به تسبیح رنگارنگ شهرت پیدا کرده است.

فیروزه و عقیق : پیشنهاد ما برای خرید این نوع تسبیح به آن دسته از افرادی است که علاقه و توجه زیادی به اشیای گران قیمت و زیبا دارند.

تسبیح فیروزه در شهر نیشابور تولید می‌شود و تسبیح عقیق در کشور یمن. البته علاقه‌مندان برای خرید این تسبیح به قیمت ارزان‌تر می‌توانند نوع چینی یا آمریکایی اش را در دست بگیرند.

شاه مقصود : خاص‌ترین نوع و در عین حال گران قیمت‌ترین تسبیح در میان تسبیح هاست. شهر‌های تولید کننده اصلی تسبیح شاه مقصود قندهار و جلال آباد است و به علت خاصیت جنس سنگ زهرکشی اش به پادزهر هم معروف است.

این نوع تسبیح هر چه بیشتر در دست بگردد، زیباتر و گران قیمت‌تر می‌شود. گران قیمت‌ترین تسبیح شاه مقصود رنگ زرد آن است.

کهربا : این نوع تسبیح با دانه‌های خیلی درشت و زرد رنگ از نوعی فسیل دریایی ساخته شده و نوع آلمانی آن از همه معروف‌تر است.

وقتی انگشت خود را روی تسبیح کهربا مالش دهید، کم کم گرم می‌شود و با پخش بوی لیمو از خود فضا را معطر می‌کند.

یسر : این نوع تسبیح شادی آفرین با رنگ سورمه‌ای که ساخت کشور تایلند و عربستان سعودی است، وقتی به مدت اندک در دستتان قرار بگیرد بوی جوهر خوشنویسی اش طوری فضا را پر می‌کند که افراد از آن لذت می‌برند.

تسبیح یسر از لوله کردن برگ‌های یک درخت ساخته می‌شود.

سندلوس : این نوع تسبیح به مرور زمان و بر اساس استفاده زیبا‌تر می‌شود و در رنگ‌های مختلف مثل آبی، سبز، زرد و قرمز برای خریداری علاقه‌مندان قابل دسترسی است.

دانه‌های این نوع تسبیح از مواد شیمیایی ساخته شده است. کشور‌های آلمان، روسیه، ترکیه و شهر تبریز در ایران پدیدآورنده و تولیدکنندگان این نوع تسبیح هستند.

درضمن رنگ‌های سبز و آبی تسبیح سندلوس مورد قبول همگان است.

مرجان : تسبیح مرجان همان تسبیحی است که تغییر رنگ می‌دهد، اما چگونه؟ این نوع تسبیح در ابتدا سفید بوده و سپس به رنگ‌های زرد، صورتی، آبی، نارنجی و قرمز در می‌آید که رنگ قرمز آن طرفداران بیشتری دارد و همچنین گران‌تر است.

این نوع تسبیح در ابتدا مات بوده و سپس درخشش بیشتری پیدا می‌کند.

تسبیح پلاستیکی : این نوع تسبیح معمولی، رنگارنگ و از متنوع‌ترین تسبیح‌های موجود در بازار است که به قیمت بسیار ارزان می‌توان آن را خریداری کرد البته قیمت هر نوع تسبیح با توجه به جنس آن کاملا متفاوت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها