رادیوگرافی‌ها ابزار مهم تشخیص برای بیماری‌های دهان و دندان است که دندانپزشکان برای بیماران تجویز می‌کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که اولا آیا تهیه این رادیوگرافی‌ها برای بیمار به لحاظ میزان اشعه ایکس آسیب‌زا ست؟ و ثانیا چه نکاتی از کلیشه‌های رادیوگرافی قابل استنباط توسط دندانپزشکان است؟
کد خبر: ۱۲۲۵۶۳۴

در پاسخ سوال اول باید گفت دوز اشعه ایکس در عکس‌های کوچک و عکس‌های بزرگ در دنیای دندانپزشکی کاملا در محدوده امن قرار دارد و با میزان دوز اشعه آسیب‌زا فاصله زیاد دارد، البته دستور تهیه هرنوع رادیوگرافی باید با موارد تجویز مبتنی بر پروتکل‌های استاندارد علمی باشد که دندانپزشکان معمولا خود را ملزم به آن می‌دانند.
یافتن ردپای پوسیدگی‌های دندانی
موارد زیادی از تصاویر رادیوگرافی قابل استخراج است‌. به عنوان مثال پوسیدگی‌های بین‌دندانی، عمق پوسیدگی، رسیدن یا نرسیدن پوسیدگی به عصب دندان، میزان تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان، تنها بخش کوچکی از فواید رادیوگرافی است .
یافتن دندان‌های غایب
در سنین کودکی و نوجوانی، وجود دندان‌های اضافی یا غایب، مسیر رویش دندان‌های دائمی، موقعیت استخوان‌های فکین، شیب دندان‌های پیشین، موقعیت و بیماری‌های سینوس فک بالا و ده‌ها مورد دیگر را می‌توان از تصاویر رادیوگرافی استنباط کرد .
تشخیص دقیق‌تر با عکسبرداری‌ سه بعدی
موقعیت سر بیمار در زمان رادیولوژی باید ثابت باشد. تصاویر سه‌بعدی نیز در سال‌های اخیر به دنیای رادیولوژی اضافه شده است که CBCT نام دارد . تشخیص موقعیت دندان‌های نهفته در سه بعد و میزان استخوان فکین برای قرار دهی صحیح ایمپلنت‌های دندانی از موارد کاربرد تصاویر سه بعدی هستند.همچنین تصاویر سه بعدی کاربرد ویژه‌ای در کاشت دندان دارند. تصویر سه‌بعدی دندان برای تشخیص و برنامه‌ریزی قبل از کاشت ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک از فناوری سه بعدی دندان در کاشت ایمپلنت زمانی استفاده می‌کند که تصمیم به ایجاد تصاویر سه‌بعدی از دندان، لثه، مسیر عصبی و استخوان در اسکن بگیرید. به‌علاوه این روش نیاز به آمادگی خاصی ندارد.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی
و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها