اشتباه بزرگی است اگر تصور کنیم بیماری دیابت نوع 2 مثل خیلی از بیماری‌ها بعد از تشخیص پزشک، با قرص و آمپول درمان می‌شود. گاهی هم تصور می‌شود وقتی پزشک تشخیص داد شما به دیابت نوع 2 مبتلا شده‌اید، باید شروع به خوردن قرص کنید و اگر بیماری شدید بود یا با قرص کنترل نشد، آن‌وقت انسولین شروع شود.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۲۰

البته اینها غلط نیستند و در بیشتر موارد همین روند اتفاق می‌افتد. امروز می‌خواهم دیدگاه دیگری در مورد دیابت را که بسیاری از همکاران تجربه کرده‌اند، توضیح دهم.
چند سال قبل مردی به درمانگاه دیابت مراجعه کرد و من او را ویزیت کردم؛ مردی حدود40 ساله که به‌تازگی متوجه شده بود قند خون بالایی دارد. وقتی برایش دوباره قند خون را تست کردیم مشخص شد که قند خون ناشتایش حدود350 است. او قول داد هر نوع فعالیتی را که در جهت درمان بیماری‌اش باشد انجام دهد. وقتی در مورد محل زندگی صحبت کردیم متوجه شدم در یک روستای کوهستانی زندگی می‌کند و در فاصله حدود 40 دقیقه‌ای روستایشان چشمه معروف و پر آبی است که مسیر کوهپیمایی است. از او خواستم از همین امروز نرمش و ورزش ملایم را شروع کند و بعد از دو هفته که با دارو قند خون او را کاهش دادم از او خواستم همان‌طور که قرار گذاشته بودیم بعد از بهبودی اولیه با دارو شروع به ورزش کند و هر روز صبح و قبل از شروع کار روزانه از خانه تا چشمه را کوهپیمایی کند.
بعد از دو هفته این بیمار دوباره مراجعه کرد و خوشبختانه بهبودی بسیار خوبی در روند بیماری حاصل شده بود. این روند ادامه داشت و او حدود هشت کیلوگرم از وزنش را در مدت شش ماه کم کرد و من آرام آرام همه داروها را قطع کردم تا جایی که این بیمار دیگر نیاز به هیچ دارویی نداشت و همان ورزش یک ساعته هر روز برایش کافی بود.
این تجربه موجب شد تا من خیلی بیشتر از قبل برای درمان دیابت نوع 2به بیمارانم تغییر شیوه زندگی و کم کردن غذا و افزایش ورزش را گوشزد کنم. در سال‌های اخیر تعداد زیادی بیمار با همین روش مداوا شده‌اند. البته این تعداد در مقابل کل بیماران رقم کمی است و علت آن این است که اکثر بیماران حاضر نمی‌شوند تن به 45 دقیقه ورزش روزانه بدهند.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها