«فقط برای کسب رضایت خداوند وآرامش روح مادرم از قصاص قاتل‌گذشت کردیم، وگرنه حاضر به گذشت نبودیم.» اینها، بخشی از جملات پسر 28 ساله‌ای است که پس از گذشت حدود شش سال از قتل مادرش توسط یکی از اقوام ، از قصاص قاتل گذشت کرد تا آرامش دوباره به کانون خانواده‌شان برگردد.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۹۹

رضا کولیوند، پسر مقتول در این‌باره‌گفت: «این اتفاق تلخ، نتیجه یک دعوای طایفه‌ای بود و نه خانوادگی، اما صداوسیمای اراک به اشتباه اعلام کرده بود این حادثه به‌خاطر دعوای خانوادگی بوده است، در حالی‌که خانواده ما با آنها هیچ مشکلی نداشتند که کار به اینجا بکشد. من و قاتل از پنج‌سالگی با هم بزرگ شده بودیم و همسن هستیم. هرگز فکرش را هم نمی‌کردم پسری که همکلاس و رفیقم بود و نان و نمک هم را خورده بودیم، روزی دستش را به خون یکی از اعضای خانواده‌ام آلوده‌کند. تا قبل از این اتفاق ناگوار، من و او هیچ مشکلی با هم نداشتیم. بحث و جدلی که اتفاق افتاد و باعث مرگ مادرم شد، بسیار بی‌دلیل بود و می‌توان اسم جاهل بازی رویش گذاشت. شب حادثه، نمی‌دانم قاتل توهم زده یا مواد مخدر مصرف کرده بود، اما به محض این‌که مادرم در را باز کرد به سمت او هجوم برد و باعث مرگش شد.»
فقط به‌خاطر آرامش روح مادر
پس از قتل، قاتل به میان مردم رفت و با صدای بلندی اعلام کرد من مادر رضا را به قتل رساندم. پس از آن گریخت و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرد، اما دو هفته بعد محل اختفایش توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد. کولیوند افزود: «پس از دستگیری قاتل، به زندان رفتم و از او که آن موقع یک جوان
22 ساله بود، علت کارش را پرسیدم. او سرش را پایین انداخت و گفت دایی‌اش او را تحریک کرده است تا به خانه‌مان بیاید و خرابکاری‌کند، اما نمی‌خواست مادرم را به قتل برساند. با گذشت دو سال از قتل، چون قاتل نسبت فامیلی با پدرم داشت، تصمیم گرفتیم از قصاص گذشت کنیم، اما حرف و حدیث‌ها در مورد بخشش یا قصاص قاتل در روستا آن‌قدر زیاد شده بود که باعث شد قاتل مدت بیشتری در زندان بماند. به‌خاطر واکنش مردم روستا و صحبت‌هایی که دائم در مورد قصاص یا گذشت بین‌شان مطرح می‌شد و به گوش ما هم می‌رسید، آرامش از میان خانواده‌مان رخت بربسته بود و زجر فراوانی تحمل می‌کردیم. همگی ضعف اعصاب گرفته بودیم. آخرین باری که قاتل را ملاقات کردم، دو هفته پیش بود. از کاری که کرده بود، ابراز پشیمانی می‌کرد و می‌گفت حلالم کن، من مقصر نیستم و مقصر فرد دیگری بود که مرا تحریک کرده بود.»
رضا ادامه داد: «در مدتی که قاتل در زندان بود، معاون و مددکار زندان اراک، فرماندار، بخشدار، اعضای شورای شهر و بسیاری از مردم بارها واسطه شدند تا رضایت ما را برای گذشت از قصاص کسب کنند.
شرایط به‌گونه‌ای شده بود که تنها برای کسب رضای خدا، آرامش روح مادرم و بی‌جواب نماندن زحمات مسؤولان زندان اراک، به اتفاق سه خواهر و برادرم رضایت‌مان را اعلام کردیم. می‌دانستم روح مادرم به دلیل وجود این شرایط درعذاب است، بنابراین گذشت از قصاص را انتخاب کردیم.»
سخت، اما گوارا
خانواده کولیوند، گذشت را هر چند برایشان بسیار دشوار بود انتخاب کردند.
خانواده مقتول در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی و با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در خانه‌شان بخشش را انتخاب کردند.
کولیوند می گوید: «امیدوارم تجربه چنین لحظه سختی هرگز نصیب هیچ خانواده‌ای نشود، برای ما هم انتخاب گذشت یا قصاص بسیار دشوار بود، اما در نهایت گذشت را انتخاب کردیم. چند روز پیش که برای امضای رضایت‌نامه رفتیم، از لحاظ روحی بسیار زجر کشیدیم، اما یک روز بعد از اعلام گذشت، احساس سبکی خاصی داشتیم.
نمی‌دانم چطور توضیح بدهم. آرامشی در میان خانواده و من ایجاد شد که تا به‌حال چنین آرامشی را تجربه نکرده بودم. امیدوارم قاتل به راه راست هدایت و عاقبت بخیر شود.»

تبعات خوب بخشش
اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها پس از این اقدام ارزشمند خانواده اولیای دم، گفت: «اثرات و تبعات خیر این اقدام بزرگ و انسانی تا سال‌ها در خانواده شما باقی خواهد ماند فرهنگ گذشت و صلح و سازش خواهد بود.
وی گفت: این اتفاق ارزشمند و نمونه‌های متعدد مشابه آن در زندان‌های کشور با پیگیری و رایزنی‌های به عمل آمده توسط مسؤولان و مددکاران زندان‌ها حاصل شده است. »
در این دیدار که در منزل اولیا‌ی‌دم و در ساعات پایانی روز انجام شد یک جلد کلام‌ا. . . مجید به رسم یادبود و تقدیر از این اقدام ارزشمند و انسانی توسط رئیس سازمان زندان‌ها به این خانواده اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها