عدم تحمل لاکتوز یعنی آلرژی به موادتشکیل دهنده شیر وترکیبات حاوی آن یکی ازهشت آلرژی شایع در جهان است. بیشترین ماده غذایی که افراد مبتلا به این حساسیت خاص باید از آن اجتناب کنند لبنیات است اما مواد غذایی دیگری هم هستند که این بیماران باید قبل از مصرف آنها ترکیبات تشکیل‌دهنده‌شان را بررسی کنند. مواد غذایی زیر از این جمله هستند:
کد خبر: ۱۲۲۰۵۳۶


رب گوجه فرنگی: هرچند ماده اصلی رب گوجه‌فرنگی خود این میوه است اما پنیر رومانو رنده شده یکی از ترکیبات تشکیل‌دهنده بسیاری از انواع رب‌های گوجه‌فرنگی است.
چیپس سیب‌زمینی : معمولا شیر از ترکیبات تشکیل‌دهنده چیپس نیست. اما چیپس‌های با طعم چدار و برخی دیگر از انواع آن حاوی ترکیبات لبنی هستند.
مواد غذایی منجمد: بسیاری از مواد غذایی منجمد مانند ناگت مرغ، همراه با گوشت و ادویه‌های معمول به‌کار رفته در آنها حاوی ترکیبات شیری نیز هستند.
کنسرو ماهی: کسانی که فکر می‌کنند کنسروها مواد غذایی بدون لبنیات هستند بهتر است قبل از مصرف آنها، ترکیبات تشکیل‌دهنده‌شان را بررسی کنند. کیسین پروتئینی است که از شیر بدون چربی به‌دست می‌آید و ترکیب اصلی شیر به‌شمار می‌آید. این ماده گاهی به منظور افزایش ارزش غذایی کنسروها به آنها اضافه می‌شود.
هات‌داگ: شاید انتظارش را نداشته باشید اما بسیاری از انواع هات‌داگ برای تولید محصولات خود از ترکیبات لبنی استفاده می‌کنند.
پنیر سویا: به نظر نمی‌رسد پنیر سویا ترکیبات لبنی داشته باشد اما پنیر سویای طبیعی معمولا حاوی کیسین یا آب پنیر (پروتئین وی) است که هردو ترکیباتی لبنی هستند. بنابراین اگر به لاکتوز حساسیت دارید بهتر است نوع گیاهی پنیر سویا را که بدون مواد لبنی است تهیه کنید.
ادویه‌های مخلوط: برخی ادویه‌های مخلوط برای افزایش محتوای پروتئینی‌شان حاوی پودر آب پنیر هستند.
داروها: بسیاری از انواع داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه - تقریبا 25 درصد مجموع داروها ـ به احتمال زیاد لاکتوز دارند. اگر به‌دنبال داروهای لاکتوز هستید موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

یاسمین مشرف

سلامت

منبع: ba-bamail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها