گفت‌وگو با رئیس انجمن صنفی مربیان آموزشگاه‌های رانندگی استان تهران:

نیمی از مربیان رانندگی خانم هستند

رانندگی زنان در تهران شاید چندان راحت نباشد اما شاید سخت‌تر از آن، قرار گرفتن آنها در قامت یک مربی تعلیم رانندگی باشد. آن‌طور که رئیس انجمن صنفی مربیان آموزشگاه‌های رانندگی استان تهران می‌گوید، بیشتر مربیان تعلیم رانندگی مشکل معیشت دارند و به ناچار به این کار روی آورده‌اند. حسین وحدانی در این گفت‌وگو از مشکلات زنان می‌گوید.
کد خبر: ۱۲۱۷۶۴۶

چند درصد مربیان در آموزشگاه‌های رانندگی تهران، خانم هستند؟
در کل حدود نیمی از مربیان، خانم هستند چون جامعه زنان تقریبا در این حوزه با مردان برابری می‌کند. تعداد مربیان خانم بالاست. البته میزان استفاده آموزشگاه‌ها از مربیان خانم در هر منطقه متفاوت و بستگی به خود آموزشگاه دارد. کل مربیان فعال در حوزه تعلیم رانندگی در تهران، نزدیک به 3000 نفر هستند که در 200 آموزشگاه رانندگی فعالیت می‌کنند.
آیا می‌توان کیفیت کار مربیان خانم را بهتر یا بدتر از مردان دانست؟
یک روال مشخص برای ارزیابی کار مربیان وجود دارد. یعنی باید در یک ارزیابی به یک عدد مشخص برسند تا کیفیت کارشان تایید شود و این مساله بر اساس درصد و طبق قانون قابل محاسبه است.
هنرجویان برای ثبت نام بیشتر به مربیان مرد مراجعه می‌کنند یا زن؟
خانم‌ها تمایل دارند که مربی‌شان از میان آقایان باشد. بیشترشان با توجه به این‌که بعد از تعلیم باید توسط یک سرهنگ مرد مورد آزمایش قرار گیرند، ترجیح می‌دهند با روحیات مردان آشنا باشند. با این حال،‌ با توجه به قانونی که در این رابطه وجود دارد و هنرجو را ملزم به آوردن همراه می‌کند، در برخی مواقع ناچار می‌شوند به سمت مربیان خانم بروند. برخی هنرجویان معتقدند مردان جسورتر عمل می‌کنند و ممکن است بهتر بتوانند آنچه می‌دانند را آموزش دهند. البته این دیدگاه برخی خانم‌هاست.
در این مدت که در انجمن صنفی مربیان فعال هستید، فکر می‌کنید بیشتر مشکلات زنان چه چیزهایی باشد؟
واقعیت این است که دغدغه معیشت را همه مربیان دارند وگرنه دنبال این کار نمی‌آمدند. برخی زنان سرپرست خانوار هستند و برخی متاهل. در هر دو حالت هم، نیاز به این کار دارند. اکثر زنان به عنوان کمک خرج از این کار استفاده می‌کنند. بیشترشان سن‌شان بالاست و برای تامین جهیزیه فرزندان و مواردی از این دست به سمت کار آموزشگاه می‌آیند.
متوسط درآمد یک مربی رانندگی چقدر است؟
دستمزد مربیان براساس نرخ ساعتی محاسبه می‌شود. ساعتی 9700 تومان دستمزد یک مربی است که حدود 7000 تومان هم برای ماشین می‌گیرد.
یعنی اگر خودرو برای خودشان باشد، دستمزد بیشتری می‌گیرند؟
خب برای آموزشگاه به‌صرفه‌تر است که خود مربیان خودرو داشته باشند. با وضعیت فعلی قیمتی خودرو، برای آموزشگاه صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد نزدیک به ۵۰ میلیون برای مربیان خرج خودرو کند. اما دستمزد کاملا مشخص است. البته برخی آموزشگاه سهم بیشتری از دستمزد برای خودشان برمی‌دارند. مربیان بیمه هم ندارند. نزدیک به ده ماه هم کار می‌کنند و اوج کارشان در گرمای تابستان است.
تفاوت دستمزد میان خانم‌ها و آقایان وجود دارد؟
خیر تفاوتی ندارد و بر اساس نرخ آموزش تعیین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها