یک هیات بلند پایه اماراتی چند هفته پیش به تهران سفر کرد و به مسؤولان ایرانی پیشنهاد داد کمک کنند تا این کشور خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. دولت امارات از چند هفته پیش لحن خود را نسبت به ایران تغییر داده و حتی مدعی است در خصوص انفجار نفتکش‌ها هم هیچ اتهامی را علیه ایران مطرح نکرده است.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۷۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، چند هفته پیش یک هیات اماراتی با سفر به ایران به مقامات ایرانی پیشنهاد دادند کاری کنند که این کشور از مخمصه یمن خارج شود، اما ایران پاسخ داده چیزی وجود ندارد که تهران بخواهد برسر آن مذاکره کند. گفته می‌شود هیات اماراتی سپس به روسیه رفته و از مقامات روسی خواسته‌اند ایران را متقاعد کند که در این کار به امارات کمک کنند، اما پاسخ ایران همان پاسخ قبل بوده است. هیات اماراتی همچنین به طرف ایرانی گفته است دولت ابوظبی هیچ رابطه‌ای با اتهامات مطرح شده علیه ایران در خصوص دست داشتن در انفجار نفتکش‌ها در بندر الفجیره ندارد.امارات متحده هفته گذشته اعلام کرد بخشی از نیروهای نظامی خود را از یمن خارج می‌کند. این کشور هرچند اعلام کرد این تصمیم در ارتباط با عربستان سعودی بوده، اما برخی منابع خبری از شکاف بین ائتلاف عربستان و امارات خبر دادند و گفتند تصمیم امارات بزرگ‌ترین شکست برای استراتژی عربستان خواهد بود.
با این حال روزنامه الاخبار در ادامه گزارش خود می‌نویسد: پس از انفجارهایی که در 12 می کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات را در تاریخ ‌هدف قرار داد، هیأتی امنیتی از امارات به ایران سفر و پیشنهادی سه بندی را مطرح کرد ازجمله: بازگرداندن روابط میان دو کشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دو‌طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا (امنیت) جریان (انتقال) نفت از تمام کشورهای (حاشیه) خلیج فارس تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترک یمن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها