گزارشی از یک سانسور عجیب در توئیتر

#الفجیره مورد نظر در دسترس نیست!

دو روز پیش شبکه المیادین خبری منتشر کرد که سر و صدا ی زیادی به دنبال داشت، «هفت تا ده نفتکش در بندر الفجیره امارات منفجر شدند». اهمیت این خبر آنجا بود که الفجیره بندری راهبردی برای امارات و عربستان سعودی جهت صدور نفت است و طبیعتا هر اتفاقی در این بندر می‌تواند تاثیرات زیادی روی قیمت نفت و مسائل منطقه و چیزهایی که خودتان بهتر از ما می‌دانید، بگذارد. اماراتی‌ها و رسانه‌هایشان هم کلی تایید و تکذیب کردند و آخر معلوم شد ماجرا واقعیت داشته و چند نفتکش در بندر الفجیره به علتی نامعلوم منفجر شده‌اند. ما به این قسمت ماجرا و این‌که چه کسی نفتکش‌ها را زد یا نزد و تبعات این اتفاق کاری نداریم سوژه گزارش اتفاق عجیبی است که در پی این انفجارها در توییتر افتاد!
کد خبر: ۱۲۰۶۲۰۹

توییتر چرا ترکید؟
در مورد هشتگ، احتمالا زیاد خوانده‌اید و دیده‌اید که اهالی مجازستان در پست‌هایشان زیاد از آن استفاده می‌کنند. توییتری‌ها هم از این قضیه مستثنا نیستند. هشتگ در شبکه‌های اجتماعی بیشتر برای دو منظور استفاده می‌شود یکی بولد یا همان برجسته کردن یک عبارت خاص در نوشته و دوم هم مرتبط کردن نوشته‌های مختلف با یک کلیدواژه مشخص که راحت‌تر بتوان آن را در شبکه جست‌وجو کرد. در ماجرای الفجیره هم همین اتفاق طبیعتا افتاد.
کاربران این شبکه اجتماعی، اخبار و تحلیل‌های گوناگونی را در مورد انفجارهای بندر الفجیره را با هشتگ #الفجیره منتشر کردند. اما چند ساعت پس از انتشار نخستین اخبار در مورد این ماجرا اتفاقی عجیب در توییتر رخ داد. کاربران مختلفی گزارش دادند که با کلیک روی این هشتگ بر خلاف معمول با پیغام خطا مواجه می‌شوند و در واقع توییتر، گزینه جستجوی این هشتگ را بسته است! با پیگیری‌های بیشتر معلوم شد خود توییتر و جستجوی هشتگ #الفجیره برای ساعاتی در منطقه خاورمیانه دچار اختلال شده بود. حالا این یعنی چه؟ یعنی شبکه اجتماعی توییتر برای ساعاتی صلاح ندانسته کاربرانش راحت بتوانند به اطلاعات مربوط به بندر راهبردی الفجیره در امارات دسترسی داشته باشند و برای همین از نوعی سانسور جدید استفاده کرده است!
راز توییتر و اعراب خلیج فارس
دیگر برایمان عادی شده است که هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر تلاش یکی از شاهزادگان متمول سعودی برای راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای یا در اختیار گرفتن یک شبکه اجتماعی بشنویم. یک بار در همین صفحه هم خیلی مفصل به سازمان رسانه‌ای فارسی‌زبان سعودی اشاره کرده بودیم.
در مورد رابطه پولدارهای حاشیه خلیج همیشه فارس و توییتر هم اخبار ضد و نقیض زیاد منتشر شده است. چند سال پیش بود که خبری مبنی بر تلاش ولید بن طلال ، شاهزاده میلیاردر سعودی و نوه عبدالعزیز آل‌سعود برای خرید توییتر منتشر شد. این خبر هیچ گاه رسمیت پیدا نکرد و جک دورسی همچنان مالک توییتر است، اما حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌ها در مورد ارتباط این شبکه با سعودی‌ها هم هیچ گاه تمام نشد.
در هیاهوی گم شدن جناب عدنان خاشقچی و زوم کردن رسانه‌ها روی خاندان سلطنتی سعودی به عنوان متهم درجه یک دزدیدن و قتل عدنان بود که انتشار یک خبر باز هم توجهات را به رابطه توییتر با سعودی‌ها جلب کرد. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که ترول‌های تحت فرمان محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و بلندپرواز و البته پرحاشیه عربستان سعودی در تلاش بودند تا اعتبار جمال خاشقچی و سایر روز‌نامه‌نگاران منتقد دولت را از طریق پست‌های توییتری لکه‌دار کنند.
در ادامه گزارش عنوان شده که یک گروه troll farm (نهادی که با انتشار اطلاعات نادرست باعث ایجاد اختلال در فضای مجازی می‌شود) که در ریاض مستقر هستند، برای سرکوب منتقدان سران حکومت سعودی استخدام شدند. علاوه بر این، یکی از کارکنان توییتر برای جاسوسی حساب‌های کاربران به خدمت گرفته شده بود.
این کارمند توییتر علی الزبارا نام داشت که از سال 2013 فعالیتش را در این شبکه اجتماعی آغاز کرده بود و بعد از مدتی توانست مدرک مهندسی خود را دریافت کند. موقعیت شغلی او به گونه‌ای بود که به راحتی به اطلاعات حساب کاربران از جمله شماره تماس، IP آدرس و سایر اطلاعاتی که به عقیده دولت‌مردان سعودی می‌توانست برایشان مفید باشد، دسترسی داشت.
هیاهوی ماجرای علی الزبارا باعث شد توییتر ناچار شود عذر او را بخواهد و الزبارا هم با بازگشت به عربستان سعودی رسما به عنوان یک جاسوس برای این حکومت کار کند!

چرا توییتر سانسور کرد؟

حالا جدا از همه روابط پیدا و پنهان میان روسای توییتر، چرا یک دفعه هشتگ #الفجیره اینقدر مهم شده که بخواهند چند ساعتی به شکل فیزیکی از بیخ و بن جستجویش را ممنوع کنند؟ خود مقامات توییتر که در این زمینه توضیحی نداده‌اند، رسانه‌های غربی هم که تمام تلاششان را کرده‌اند بالکل ماجرای این بندر را به حاشیه ببرند و بنا بر این ما تنها می‌توانیم چند حدس بزنیم!
1 . انتشار خبر انفجار چند نفتکش در بندر الفجیره که از نقاط مهم صدور نفت به جهان است، می‌تواند روی بازارهای جهانی نفت و قیمت آنها تاثیر بگذارد و قیمت‌ها را بالا ببرد و شاید همین یکی از دلایل باشد.
2 . اماراتی‌ها در ساعات اولیه این اتفاق در ساماندهی خبری موضوع کاملا گیج عمل کردند و تایید و تکذیب‌های مختلف و متضاد نشان می‌داد خود آنها هم سر در گم شده‌اند. سانسور کردن چند ساعته الفجیره باعث می‌شد تا زمان برای مقامات اماراتی برای جمع کردن ذهنشان فراهم شود.
3 . کلا ماجرا از اساس یک نقص فنی در توییتر بود! این هم یک نظر است دیگر که راستش خود ما چندان باورش نداریم، شما چطور؟!

علیرضا ملوندی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها