پدرو سانچز، رهبر حزب حاکم سوسیالیست در اسپانیا خود را پیروز انتخابات این کشور خواند و تاکید کرد که طبق قانون اساسی، وی مامور تشکیل کابینه خواهد شد. در این میان یک سخنگوی دولتی نیز اعلام کرد که حزب سوسیالیست برنده انتخابات روز یکشنبه است.
کد خبر: ۱۲۰۳۷۰۶

سانچز که حزبش بیشتر کرسی‌ها، اما نه اکثریت پارلمان را تصاحب کرده است، نمی‌تواند به صورت مستقل دولت تشکیل دهد و مجبور است برای تشکیل دولت با حزب چپگرای پودموس و احزاب منطقه‌ای یا راست میانه ائتلاف کند.
به گزارش رویترز، سوسیالیست‌ها برنده ۱۲۳‌کرسی از ۳۵۰ کرسی پارلمان شده‌اند؛ این در حالی است که شریک سابق ائتلاف آنها، پودموس، ۴۲ کرسی به دست آورده است. به این ترتیب این دو حزب ۱۱ کرسی از حد نصاب لازم -۱۷۶ کرسی - برای تشکیل دولت فاصله دارند. علاوه بر این، برای اولین بار از زمان پایان حکومت نظامی در دهه ۱۹۷۰، یک حزب راست افراطی هم وارد پارلمان خواهد شد.
با شمارش تقریبا کل آرا حزب ووکس بیش از ۱۰ درصد آرا را کسب کرده که معادل ۲۴‌کرسی در پارلمان خواهد بود.
در سال‌های گذشته همزمان با ورود سیل پناهجویان به اروپا، احزاب راستگرای افراطی در اتحادیه اروپا قدرت بیشتری گرفته‌اند. حزب ووکس که مهاجرستیز و اسلام‌ستیز است، از جمله این احزاب است.
گزارش‌ها حاکی است که حضور اسپانیایی‌ها در این دوره از انتخابات پارلمانی بسیار چشمگیر و ۹ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است. با این حال انتظار می‌رود که مذاکرات برای تشکیل دولت جدید این کشور ماه‌ها به درازا بکشد.
مشارکت در انتخابات 8/75 درصد بود که بالاترین میزان در چندین سال اخیر است. یکی دیگر از نکات مهم این انتخابات سقوط حمایت از حزب خلق بود که تا ماه می ۲۰۱۸ بر اسپانیا حاکم بود. خلق‌ها ۶۵ کرسی کسب کردند که بدترین عملکرد در تاریخ این حزب بود.
از سوی دیگر، این انتخابات در حالی برگزار شد که اختلافات گسترده میان سیاستمداران این کشور، همزمان با درگیری‌ها در منطقه استقلال‌طلب کاتالونیا، چند ماه پیش پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور را به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام واداشت. از سال ۲۰۱۵، این سومین انتخابات پارلمانی اسپانیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها