: رایان گیگز هافبک تکنیکی تیم منچستریونایتد با بازی اخیر تیمش مقابل منچسترسیتی تعداد بازیهایش را در تیم باشگاهی اش به عدد 688 رساند و به دومین بازیکن پرسابقه منچستریونایتد تبدیل شد و با رکورد بیل فولکس مساوی کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۲

او برای آن که رکورد بابی چارلتون را بشکند ، باید 71 بار دیگر به همراه سرخپوشان اولدترا فورد به میدان برود. رایان گیگز با تیمش تا سال 2008 قرارداد دارد و اگر این بازیکن 33 ساله تا آن هنگام همچنان خوب بازی کند ، قادر خواهد بود رکورد بابی چارلتون را بشکند و به پرسابقه ترین یا به عبارتی پربازی ترین بازیکن تاریخ منچستریونایتد تبدیل شود.

الکس فرگوسن به کار رایان گیگز اعتقاد زیادی دارد و همواره از او حمایت کرده است. این مربی کهنه کار اسکاتلندی می گوید: رایان فقط 71 بازی کمتر از بابی چارلتون انجام داده و رسیدن به رکورد چارلتون برای او هدفی واقع بینانه است. البته ممکن است دیر به هدفش برسد ، چون همیشه در اوج نیست و همواره نمی تواند در ترکیب تیم قرار بگیرد. این وضع را در 15 سال گذشته داشته و فراز و نشیب هایی را از او دیده ایم. اما این را می دانم که در لیگ برتر بازیکن دیگری نیست که مثل گیگز دوام 15 ساله ای داشته باشد و همچنان خوب و موثر بازی کند.

از منچستر تا منچستر
گیگز فوتبالش را با امضای قرارداد با باشگاه منچسترسیتی در 14 سالگی آغاز کرد. مهارت دریبل زنی او به گونه ای است که او را با جورج بست ، دیه گو مارادونا و یوهان کرایف مقایسه کرده اند. پیوستن رایان گیگز به منچستریونایتد ماجرای جالبی دارد.
وقتی فرگوسن فوتبال گیگز در منچسترسیتی را دید ، شیفته او شد و تصمیم گرفت او را به اولدترا فورد ببرد. گیگز نمی خواست از منچسترسیتی جدا شود ، اما فرگوسن به همراه دستیارش نشانی خانه او را به دست آوردند و به آنجا مراجعه کردند و با اصرار فراوان او را ترغیب کردند که با منچستر یونایتد قرارداد امضاء کنند. فرگوسن به گیگز وعده داد که اگر به اولدترا فورد برود ، طی سه سال بازیکنی خوب و مشهور خواهد شد.
به این ترتیب ، گیگز به منچستریونایتد رفت و فرگوسن او را در مسیر پیشرفت قرار داد. بعدها لاری مک منمی ، سرمربی تیم زیر 21 سال انگلیس سعی کرد او را به این تیم ببرد. اما گیگز فقط اجازه داشت در تیم دانش آموزان انگلیس بازی کند ، چون در انگلیس درس خوانده بود. او اهل کشور ولز است و پدر و مادرش نیز ولزی هستند. حتی اگر پدربزرگ یا مادربزرگش در انگلیس متولد شده بودند ، گیگز می توانست به تیم انگلیس راه پیدا کند.

سریع و دریبل زن
به اعتقاد فرگوسن ، رایان گیگز همچنان هافبک مطمئنی است که در بازی تیمش تاثیر زیادی دارد. در بازی اخیر منچستر یونایتد مقابل بنفیکا، گیگز بسیار خوب ظاهر شد و از عوامل اصلی تیمش بود.
او همچنین 23 سابر در دربی شهر منچستر مقابل منچسترسیتی بازی کرده است. فرگوسن درباره مهارت های گیگز می گوید: بسیاری از بازیکنانی که توانایی هایشان به سرعت و دریبل زنی شان بستگی دارد، نمی توانند دوام طولانی داشته باشند. من این را در مورد گیگز هم تصور کرده ام. اما وقتی می بینم هم سرعت خود را حفظ کرده و هم مثل گذشته خوب و موثر دریبل می زند، نظرم عوض می شود. او هافبکی خردکننده برای تیمهای مقابل است.

تا سال 2009 در اولدترا فورد
الکس فرگوسن به کار رایان گیگز 33 ساله آنقدر اعتقاد دارد که از مدیران باشگاه خواسته به او پیشنهاد تمدید قراردادش را برای یک سال بیشتر بدهند تا دست کم تا سال 2009 در منچستریونایتد بماند. البته چنین پیشنهادی را به ادوین فان در سار هلندی هم داده اند. به نظر می رسد فرگوسن از عملکرد این دروازه بان کاملا راضی است.
رایان گیگز در ماههای اخیر فرمت خوبی یافته تا در ترکیب تیمش از آغاز بیشتر مسابقه ها حاضر باشد. اما بازگشت پارک جی سونگ کره ای به ترکیب تیم از سال 2007 ممکن است مانع حضور گیگز از آغاز بازی در میدان شود. سونگ به علت جراحی قوزک پا به مدت 3 ماه از میدان دور بوده است.

پیش بینی چارلتون
تیم منچستر یونایتد با برتری مقابل همشهری خود و با توجه به تساوی آرسنال و چلسی ، فاصله خود را با چلسی در صدر جدول بیشتر کرده و البته در موفقیت های اخیر تیم ، رایان گیگز نقش زیادی داشته است. پیروزی بر منچسترسیتی برای رایان گیگز یادآور سالها تلاش و رویارویی با تیم اولش بوده است.
در نخستین سال حضور گیگز در منچستریونایتد ، بابی چارلتون بارها سر تمرین تیم حاضر شده بود و از نزدیک بازی گیگز را تماشا می کرد. او با فرگوسن هم عقیده بود که گیگز به بازیکن بزرگی تبدیل خواهد شد و مثل خودش به تکنیک بالایی دست خواهد یافت. حالا پیش بینی چارلتون درست از آب درآمده است و چه بسا در آینده گیگز رکورد تعداد بازیهای چارلتون را هم بشکند.

زوج طلایی کانتونا
در سال 1994 بخش ورزشی بی بی سی رایان گیگز را یکی از خوش عکس ترین فوتبالیست ها توصیف کرد.

مهارت دریبل زنی گیگز به گونه ای است که او را باجرج بست ، مارادونا و کرایف مقایسه کرده اند

سیمای خاص و متفاوت او خیلی زود برای همه شناخته شد. این چهره شاخص در اندک زمانی به چهره ای بزرگ در فوتبال تبدیل شد ، به طوری که دوبار عنوان بهترین بازیکن جوان سال لیگ برتر را کسب کرد. گیگز فوتبال حرفه ای را از نوامبر 1990 آغاز کرد. اولین بازی اش در لیگ انگلیس در مارس 1991 مقابل اورتون در ورزشگاه اولدترا فورد بود.
او به عنوان بازیکن ذخیره به جای دنیس ایروین به زمین رفت. اما در اولین بازی که از آغاز به میدان رفت ، گل زد. عجیب آن که گل خود را به منچسترسیتی زد و تیمش به پیروزی یک بر صفر رسید. در فصل 93 - 1992 که لیگ دسته اول انگلیس به لیگ برتر تغییر نام داد ، گیگز در تیم منچستریونایتد در پست هافبک چپ بازی کرد و بسرعت وضع خود را بهبود بخشید.
با آمدن اریک کانتونا به منچستریونایتد ، این دو بازیکن به زوجی طلایی در تیم تبدیل شدند. کانتونا بعدها ادعا کرد که با گیگز تله پاتی داشت. هماهنگی آنها با یکدیگر در زمین مسابقه ، فوق العاده بود و از آن زمان بود که اقتدار منچستریونایتد در لیگ برتر آغاز شد.
توانایی گیگز در دریبل کردن بازیکنان مقابل و حفظ تعادل ، سرعت و مهارت ، سبب شد به بازیکنی شاخص در تیمش تبدیل شود. بعد از موفقیت های بزرگ منچستریونایتد در سال 1999 رایان گیگز آمادگی مطلوب خود را تا سال 2003 حفظ کرد. زمانی که دیوید بکهام از منچستریونایتد رفت ، بسیاری از هواداران تیم نگران شدند که منچستریونایتد قدرت خود را در خط هافیک از دست خواهد داد.
در اولین بازی منچستریونایتد در فصل 2004-2003این تیم مقابل بولتون قرار گرفت. وقتی داور یک ضربه آزاد به سود منچستریونایتد اعلام کرد ، خیلی ها افسوس خوردند که چرا دیوید بکهام نیست و جای او خالی است. اما گیگز پشت توپ قرار گرفت و ضربه آزادش از فاصله 25 متری دروازه حریف ، به گل تبدیل شد.
گیگز خیلی زود خود را از سایه نام بکهام خارج کرد و نقش موثر خود را در تیم نشان داد. حضور گیگز در پیروزی منچستریونایتد مقابل لیورپول در سپتامبر 2004 ، گیگز را به سومین بازیکن تاریخ منچستریونایتد تبدیل کرد که 600بازی برای این تیم انجام داده بودند.

همیشه وفادار
در باشگاه منچستریونایتد قاعده بر این است که تمدید قرارداد بازیکنان بالای 30 سال برای یک سال است ، اما در سال 2006 با گیگز قراردادی 2 ساله امضاء کردند.
این اقدام باشگاه برای ارج نهادن به گیگز به خاطر حضور طولانی و موثرش در منچستریونایتد بوده است. اکنون رایان گیگز در تیمش بازیکن بسیار محبوبی است. او را بازیکنی وفادار می دانند که هرگز حرف از ترک باشگاه به زبان نیاورده است. در حالی که بکهام و روی کین به باشگاه های دیگر رفتند ، حالا او الگوی بازیکنان جوانی چون وین رونی و کریستیانو دونالدو است تا بیاموزند که می توانند سالیان سال در تیم خود بمانند.
پل اسکولز و گری نویل نیز از لحاظ وفاداری نقشی چون رایان گیگز دارند. حالا تیم منچستریونایتد با بهره گیری از این چند بازیکن قدیمی و وفادار و استفاده از بازیکنان جوانی که کم کم با تجربه می شوند، می خواهد به دوران اوج گذشته اش برگردد. فرگوسن می گوید: فوتبالی که بتازگی بازی کرده ایم ، بخوبی فوتبال ما در چند سال پیش است . فتح لیگ برتر با این گونه بازی ، می تواند بزرگترین محرک برای همه بازیکنان باشد.

مترجم: جهانگیر چراتی
منبع: ساکرنت / 10دسامبر


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها