خداحافظی استالونه با شخصیت پولساز و جنجالی

راکی هم دستکش‌هایش را آویزان کرد

کار راکی بالبوا خیلی وقت است که تمام شده و دیگر کمتر کسی با او و ماجراجویی‌هایش سروکار دارد. اما سیلوستر استالونه خالق و بازیگر این نقش، تازه بعد از سال‌ها لب به سخن گشوده و صحبت از پایان دوران راکی و درشت‌گویی‌هایش می‌کند. استالونه که به مدد بازی در «راکی» در سال1976، تبدیل به یکی از گران‌ترین بازیگران هالیوود شد، حالا در یک نوار ویدئویی با شخصیت راکی برای همیشه خداحافظی می‌کند. خداحافظی استالونه با این اکشن کار جنجالی، خیلی اتفاقی با مرگ جرج بوش رئیس جمهور جنگ طلب دهه80 آمریکا همراه شده است. بوش از فیلم های ضد کمونیستی و نژاد پرستانه استالونه استقبال می کرد و آن ها را هم جهت با سیاست خارجی خود می دید. برخی نشریات صحبت‌های بازیگر را «احساسی و صمیمی» ارزیابی کرده‌اند و این در حالی است که اکثر تحلیلگران سینمایی می‌گویند استالونه باید خیلی سال‌ها قبل چنین نواری را منتشر می‌کرد. نشریه هالیوود ریپورتر به بهانه این نوار و صحبت‌های استالونه، به تاریخ و گذشته شخصیت راکی بالبوا و مجموعه اکشن راکی پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۸۸

به گفته استالونه: ‌من نمی‌توانستم خوشحال‌تر از این باشم، که خودم را از بازی در نقش اصلی این مجموعه فیلم کنار کشیده‌ام. دلیلش هم این است که داستان من دیگر گفته و تمام شده است. ما حالا با دنیایی کاملا تازه روبه‌رو هستیم که با تماشاگران تازه و نسل متفاوتی روبه‌روست. برای این نسل و تماشاچی جدید، باید حرف‌هایی تازه و جدید داشت.»
بلوک شرق و مشت زن ضد کمونیست
بیان این حرف‌ها عموم منتقدان و تحلیلگران سینمایی را به این نتیجه مشترک رساند، که استالونه بالاخره دستکش‌های راکی را از دست بیرون آورده و می‌خواهد آنها را به دیوار آویزان کند.
از قرار معلوم، این بار دیگر تصمیم او جدی است و قصد عقبگرد ندارد. تصمیم جدی استالونه بعد از آن صورت می‌گیرد که حدود سه دهه قبل (و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق) منتقدان و تحلیلگران گفتند کار راکی دیگر تمام است و استالونه باید در فکر بازی در نقش شخصیت‌های دیگری باشد.
ظاهرا خود بازیگر به مدت زمانی طولانی نیاز داشته تا به تفکر بپردازد و به این نتیجه برسد که زمان بازنشستگی فرا رسیده است. او در حالی در نوار ویدئویی صحبت از «ته کشیدن روغن تانکر» خود در چند سال گذشته می‌کند، که منتقدان خیلی پیشتر از آن صحبت تمام شدن باک بنزین او را
می‌کردند!
راکی هم شما را دوست دارد!
استالونه که مشخص است از تصمیمی که گرفته راضی به نظر نمی‌رسد، چنین ادامه می‌دهد: «باید از تمام آنهایی که طی 40 سال گذشته به خانواده راکی پیوستند و دنیای او را خلق کردند، تشکر کنم. این تشکر همچنین شامل تمام تماشاگرانی می‌شود که در نقاط مختلف جهان، فیلم‌های راکی را تماشا کردند.
برای من افتخار و امتیازی کامل بوده است که توانستم شخصیت راکی را که آدم و شخصیتی پرمفهوم بود، خلق و بازی کنم، اما شاید غم‌انگیز باشد که بگویم همه چیز به پایان خود رسیده است. همه شما مردم مهربان و بخشنده را دوست دارم، راکی هم شما را دوست دارد. هیچ‌وقت انتظار تمام شدن این داستان را نداشتم. اما واقعیت این است که بالاخره این اتفاق اقتاد. به باور خودم، کار راکی در سال2006 (و فیلم «راکی بالیوا») تمام شد.»
بازگشت موفقیت آمیز؟
اما استالونه، از راه رسیدن مایکل بی جردن را به یک معجزه تشبیه کرده و با تاکید روی کار بر دو قسمت اول و دوم «کرید»، ادامه می‌دهد: «و بعد ناگهان این مرد جوان خودش را آشکار و معرفی کرد و کل داستان عوض شد. حالا می‌شد با بهره‌گیری از یک بازیگر جوان و جدید، نسل تازه‌ای را به نمایش گذاشت. مشکلات جدید و ماجراجویی‌های جدید با این شخصیت جدید از راه رسیدند. خوشبختانه هر دو قسمت کرید با فروش خوبی روبه‌رو شدند و من نمی‌توانستم بیشتر از این خوشحال باشم که توانسته‌ام بازگشت موفقیت‌آمیزی داشته باشم. داستان راکی من تمام شده بود، ولی جا برای تعریف داستان‌های تازه باز بود. حالا نوبت جردن است که از این دستکش‌ها
مراقبت کند.»
حساب جداگانه
تحلیلگران اقتصادی سینما در اواسط دهه 80 میلادی و بعد از فروپاشی شوروی و بلوک کمونیسم، این پرسش را مطرح کردند که دو شخصیت تندرو و حادثه‌طلب رامبو و راکی به سراغ کدام دشمن خودساخته خواهند رفت.
استالونه که در قسمت اول راکی هیچ کاری با سیاست نداشت و صرفا فیلمی سرگرم‌کننده و ورزشی ارائه کرد، تحت تاثیر جنگ سرد بین شوروی و آمریکا شخصیت راکی را وارد ماجراجویی‌های سیاسی کرد و فیلم‌هایی ضدکمونیستی بازی کرد. جالب است که تماشاگران سینما آن‌گونه که استالونه و دوستان تهیه‌کننده‌اش انتظار داشتند، از قسمت‌های بعدی راکی استقبال بالایی نکردند. منتقدان هم گرچه قسمت‌های بعدی این مجموعه فیلم را کارهایی سطحی و بی‌ارزش ارزیابی کرده‌اند، حساب نسخه اصلی فیلم را جدا کرده‌اند و نسبت به آن نگاهی مهربان دارند.

نسخه ماندگار

جان آویلدسن نسخه اصلی را براساس فیلمنامه خود استالونه کارگردانی کرد. تهیه‌کنندگان برای ایفای نقش راکی به دنبال یکی از چهره‌های سرشناس روز سینما چون رابرت ردفورد، برت رینولدز، رایان اونیل و جیمز کان بودند. اما استالونه شرط فروش فیلمنامه را، حضور خودش در این نقش اعلام کرد. او فکر می‌کرد فیلم بسیار موفق خواهد شد و نمی‌خواست امتیاز بازی در چنین فیلم و نقش موفقی را به شخص دیگری واگذار کند. نوشتن فیلمنامه حدود سه سال طول کشید و استالونه آن را با الهام از یکی از مسابقات مهم ورزشی محمد‌علی کلی نوشت. انستیتو فیلم آمریکا راکی را بعد از «گاو خشمگین»، پرافتخارترین درام ورزشی کل تاریخ سینما معرفی کرده است.

ارتجاع سینمایی؟

استالونه فیلمنامه پنج قسمت اول مجموعه راکی را نوشت و سه تای آن ها را هم کارگردانی کرد. نسخه اصلی این اکشن ورزشی، هفت دنباله داشت. پنج قسمت اول با بازی استالونه در نقش اصلی، در فاصله سال های 1979 تا 1990 ساخته شدند. «راکی بالبوا» در سال 2006، به راکی دهه70‌میلادی برگشت. در سال های 2015 و 2018 دو قسمت اول و دوم «کرید» ساخته شدند. استالونه در نقش راکی در این دو فیلم، در نقش مکمل ظاهر شد و مایکل بی جردن نقش اصلی آن ها را بازی کرد.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها