با در دست گرفتن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دموکرات‌ها، نانسی پلوسی برای دومین بار به عنوان رئیس این مجلس برگزیده شد.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۱۲

پلوسی ۷۸ ساله با کسب ۲۲۰ رای توانست این مقام را به‌دست آورد‌. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین نشست مطبوعاتی خود در کاخ سفید از ابتدای سال ۲۰۱۹، این پیروزی را به نانسی پلوسی تبریک گفت. پلوسی نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به ترامپ از وی دعوت کرد تا در روز بیست و نهم ژانویه سخنرانی سالانه خود در باب وضعیت کشور را ایراد کند. در بخشی از این نامه آمده است: «من مشتاقانه منتظر استقبال از شما [ترامپ] در کنگره هستم.» پلوسی، ریاست مجلس نمایندگان را
در حالی به‌عهده می‌گیرد که بخش‌هایی از دولت آمریکا بر سر عدم توافق کنگره و دولت برای بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک تعطیل شده‌اند. به گزارش ایسنا، پلوسی همچنین در مصاحبه‌ای که با شبکه ان‌.بی.‌سی داشت، احتمال استیضاح ترامپ را رد نکرد. او در این‌باره گفت: ما نباید برای دلیلی سیاسی استیضاح را مطرح کنیم و همچنین نباید برای دلیلی سیاسی از استیضاح جلوگیری کنیم.
تحلیلگران می‌گویند: همگان با سمتگیری این خانم ۷۸ ساله در مخالفت با ترامپ آشنایی دارند. پلوسی پس از ادای سوگند از لحظه‌ای تاریخی در آمریکا سخن گفت. او آشکارا گفت که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رئیس‌جمهور و حزب جمهوریخواه او مشکل خواهند داشت. او در اولین نطق خود بر ضرورت همکاری هر دو حزب بزرگ کشور برای حل مشکلات کنونی تأکید کرد و از نمایندگان خواست که با مخالفان با احترام برخورد کنند. نانسی پلوسی با لحنی آشتی‌جویانه گفت، حزب دموکرات به‌زودی طرحی را تصویب خواهد کرد که برای پایان دادن به تعطیلی دولت، بودجه کافی در اختیار سازمان‌های فدرال آمریکا قرار گیرد. او اما تأکید کرد که مجلس نمایندگان با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مکزیک موافقت نخواهد کرد.
یکی از حاشیه‌های جذاب افتتاح مجلس نمایندگان سوگند خوردن ایلهان عمر و رشیده طلیب دو نماینده مسلمان به قرآن مجید بود‌. 12سال پیش نیز یک نماینده مسلمان برای اولین‌بار به قرآن سوگند خورده بود که با انتقاد جدی نمایندگان مسیحی مواجه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها