در نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با ارائه گزارش توجیهی سازمان راهداری مطرح و با شرط تأمین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان یادشده به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۲۱

به گزارش فارس، یکی از اصلیترین مطالبات کامیونداران در ماههای اخیر، موضوع اعمال تن - کیلومتر به جای نرخهای توافقی در کرایهها بود.

کامیونداران معتقد بودند در نرخهای توافقی حق آنها ضایع میشود و صاحبان کالا با همراهی پایانههای بار و شرکتهای باربری در موضوع نرخهای توافقی فقط به فکر سود خودشان هستند و در این بین راننده زیانمیبیند.

البته افزایش نرخ کرایهها -که متوسط 20درصد بود-امسال اعمال شد، اما به عقیده رانندههای کامیون، این افزایش قیمت در خیلی از مراکز بار تأثیر چندانی بر کل قیمت ندارد، زیرا اصل قیمت کرایه حمل پایین است.

یکی از رانندههای کامیون در اینباره به فارس گفته بود: نرخ کرایه حمل بار در استانهایی نظیر فارس و اصفهان یا پتروشیمیهای مهاباد، خرمآباد یا کرمانشاه به قدری پایین است که با احتساب همان 20 درصد افزایش هم تاثیری بر کل کرایه کامیوندار ندارد، متاسفانه این صاحبان کالا حمایت دولتی دارند و نرخهای پایین ارائه میدهند و به دلیل تقاضای فراوان کامیون، راننده مجبور است با نرخهای پایین کار کند و همین امر در پایان ماه به راننده و خانوادهاش فشار مالی وارد میکند.

به گفته این راننده کامیون، رانندگان از بیمه تکمیلی خود هم گذشتهاند و میگویند اگر درآمدمان افزایش یابد خودمان بیمه تکمیلی را با هر قیمتی اجرا میکنیم، اما نرخ کرایهها باید طبق تورم موجود واقعی شود؛ در مدل توافقی، قیمتها فقط توافقی بین شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا با کامیونداران است و شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا هم به دلیل تقاضای فراوان کامیون از این بازار سوءاستفاده میکنند و نرخها را پایین میآورند.

اما دیروز خبر رسید که در دویست و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور «تعیین کرایه حملونقل جادهای داخلی بار براساس تن-کیلومتر به تصویب رسید».

طبق اعلام دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور که در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشرشده است، نشست این شورای عالی با حضور و مشارکت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار برگزار و جمعبندیها حاصل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها