«نهضت سرخ حسینی» از پدیده‌های نقش‌آفرین در تاریخ اسلام است. آموزه‌ها، پیام‌ها و عبرت‌های این نهضت، خون تازه‌ای در رگ حیات شیعیان جاری کرده و بصیرت و ظلم‌ستیزی را به‌ارمغان آورده است. اگر بخواهد ثمرات و برکات این قیام در طول تاریخ جاری باشد، همواره باید ساحت این واقعه از تحریفات و بدعت‌ها و خرافه‌ها مصون بماند.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۲۳

جاذبه و نقشآفرینی حادثه کربلا، در پارهای از علاقهمندان سادهدل و بخشی از دشمنان دوست نما موجب وسوسه شده تا با دستکاری در گزارشهای تاریخی و افزودههای ناروا و پیرایههای ناصحیح، چهره حادثه را نادرست به نسل آینده انتقال دهند.

عالمان بسیاری همچون مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری تلاش گستردهای برای پیشگیری از افزودههای ناصحیح از چهره حادثه کربلا کردهاند، اما به لحاظ گستردگی تحریفات در گزارش حادثه کربلا و تبدیل شدن آن به شغل و پیشهای سودآور و وجود پذیرش جامعه، این تلاشها نتوانسته مانع جدی در برابر سیل تحریفات و انحرافات در گزارش حادثه کربلا ایجاد کند.

بنابراین تلاش برای زدودن چهره حادثه کربلا از تحریفات و خرافات، موضوعی زنده و وظیفهای سنگین بر دوش عاشوراپژوهان و رسانههاست. اکنون با گذشت چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی، جامعه ما نیازمند الگوی صحیح عزاداری مبتنی بر شور و شعور حسینی و پیراسته از افسانهها و تحریفات است. تاسیس رادیو محرم توسط صدای جمهوری اسلامی ایران، پاسخی به این نیاز در حوزه فرهنگ دینی و عاشورایی بود.

از مهمترین ابزارهای تاثیرگذار در انتقال آموزهها و عبرتهای عاشورا، مداحی، مرثیهخوانی، مقتلخوانی و روضهخوانی است که اهل بیت علیهمالسلام نیز به مجالس ذکر مرثیه حضرت ابا عبدا... الحسین علیهالسلام بهای بسیاری میدادند. از سویی دشمنان فرصتطلب از همین ابزار برای تحریف شکلی و محتوایی واقعه و فرهنگ عاشورا بهره گرفتهاند و برخی علاقهمندان سادهاندیش هم بدون هیچ تاملی همان مسیر را رفته و میروند.

رادیو محرم راهبرد و رسالت خود را در چند حوزه تعریف کرده است. تعمیق محبت و معرفت به حضرت سیدالشهداء علیهالسلام، ترویج مقتلخوانی و روضهخوانی مستند از منابع متقن و معتبر شیعی، تقویت و ترویج اشعار، مداحیها، مراثی و روضهخوانیهای فاخر و متقن، ترویج سبکها و الگوهای مداحی و مراثی معیار براساس رهنمودهای بزرگان بویژه رهبر معظم انقلاب، یادآوری پیامها و عبرتهای عاشورایی در قالب مراثی، نوحه، شعرخوانی و سخنان بزرگان و بالاخره مهندسی الگوی صحیح عزاداری با رویکرد شور و شعور و حماسه و معرفت.

رسانه ملی، به دلیل اعتبار رادیو معارف در جامعه نخبگان و نگاه تخصصی و مستند این رسانه به موضوعات، ماموریت رادیو محرم را به این رسانه دینی واگذار کرده است.

از همان روزهای آغازین واگذاری ماموریت رادیو محرم به ما، کارگروههای مختلفی تشکیل شد تا با تدوین راهبردها، سیاستها و شیوهنامه اجرایی، اقدامات تولید و تامین را عملیاتی کنند. رصد و پالایش مدایح و مراثی قومیتها و گویشها و سبکهای عزاداری اقوام در کارگروه نظارت رادیو محرم صورت گرفت. بانک صوتی شاعران آیینی و گزیده سخنان بزرگان دینی در حوزه فرهنگ عاشورا پس از تامین و نظارت محتوایی، در اختیار برنامهسازان قرار گرفت تا در تولیدات این رادیو استفاده کنند. رویکرد اصلی مراثی، نوحهها و شعرخوانیها در جهت اهداف قیام امام حسین(ع) بویژه امربه معروف و نهی از منکر، اصلاحگری، اخلاقمداری، هدایتگری و آزادیخواهی خواهد بود. ادعیه و زیارتنامههای منسوب به سیدالشهدا در این رادیو معرفی و ترویج میشود. در رادیو محرم از رویکرد حماسی و معرفتی در کنار رویکرد احساسی و عاطفی غفلت نشده است. این رادیو به صورت سراسری و 24 ساعته، روی موج FM ردیف 5/95 مگاهرتز قابل دریافت است. ایران صدا از طریق اپلیکیشن رادیو محرم، امکان شنیدن این رادیو را از طریق گوشیهای تلفن همراه نیز فراهم کرده است.

امیدوارم تلاش خادمان این رسانه دینی گام موثری در ترویج فرهنگ عاشورا باشد.

مجتبی تونهای

مدیر رادیو محرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها