اتاق‌های خانه را چه رنگی کنیم؟

یکی از رموز داشتن خانه‌ای زیبا و چشم‌نواز، رنگ و لعاب دیوارهای آن است که می‌تواند در کنار زیبایی، آرامش را نیز به اعضای خانواده هدیه دهد.
کد خبر: ۱۱۵۴۷۰۳

افراد در هر گوشهای از خانه حال و هوای متفاوتی دارند، از این رو، رنگآمیزی اتاقها و فضاهای مختلف تأثیر بسزا و مستقیمی روی روح و روان آدمی میگذارد و در نتیجه انتخاب آگاهانه آن اهمیت بالایی دارد.

رنگها بسته به سن، جنس، پسزمینه قومی نژادی و آب و هوا روی افراد تأثیر میگذارد. البته رنگهای خاص واکنشهای مشابهی را در بیشتر افراد ایجاد میکند. معمولا افراد یک خانواده رنگهایی را انتخاب میکنند که بیانگر اولویتها و ویژگیهای شخصیتی آنها باشد. رنگ قدرت آن را دارد که شکل و اندازه اثاث و وسایل و همینطور شکل و اندازه خانه را تغییر
دهد.

از این رو اگر اطلاعات اساسی درباره رنگها و اثرات آنها داشته باشید، انتخاب رنگ هرگز کار پیچیده و دشواری نیست. شما میتوانید رنگ هر اتاق را براحتی و طبق تمایلات فردی انتخاب کنید. رنگهای روشن، اتاق را بزرگتر و روشنتر نشان میدهند. اما رنگهای تیره، پیچیده و گرم هستند و به اتاقهای بزرگتر ظاهری صمیمیتر میبخشند.

رنگ قرمز، میزان فشار خون، تنفس و انرژی محیط را بالا میبرد و قویترین رنگی است که آدرنالین را در بدن پمپاژ میکند. اگر به دنبال بالا بردن هیجان بویژه در طول شب هستید، از این رنگ در اتاق نشیمن یا غذاخوری استفاده کنید. قرمز، قدرت بالایی در جذب افراد به یکدیگر دارد. استفاده از این رنگ در ورودی منزل یا اتاق، میتواند تأثیرگذاری اولیه را داشته باشید.

رنگ زرد، شادابی، نشاط و خوشحالی را در افراد ایجاد میکند. این رنگ انتخاب بینظیری برای آشپزخانه، غذاخوری و حمام است که باید مملو از انرژی باشند.

استفاده از این رنگ در ورودیها، راهرو و فضاهای کوچک، حس بزرگتر بودن را القا میکند. با وجود شاداب بودن رنگ زرد، اما به عنوان تم رنگ اصلی مناسب نیست. قرار گرفتن در فضایی با رنگ زرد، حالت روحی افراد را تغییر میدهد و کودکان نیز در چنین فضاهایی بیشتر گریه میکنند و استفاده بیش از حد از آن موجب خستگی و عصبانیت میشود. استفاده از رنگ زرد در فرآیند شیمی درمانی اعصاب را تحریک کرده و بدن را تصفیه میکند.

رنگ آبی حس آرامش و راحتی را القا میکند و بهترین گزینه برای رنگآمیزی اتاق خواب و حمام است. این رنگ باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس میشود. آبی نیلی، رنگ سردی است و استفاده از آن روی دیوارهایی که نور طبیعی دریافت میکنند، گزینه خوبی است.

اگر از آبی روشن بهعنوان رنگ اصلی روی یک دیوار استفاده میکنید، با کمک پردهها و دیگر وسایلی با رنگهای گرم، رنگ آن را تعدیل کنید. برای بالا بردن آرامش در محیطهای جمعی خانواده مانند اتاق نشیمن یا آشپزخانههای بزرگ از درجههای گرمتر آبی استفاده کنید. رنگ آبی زمانی به عنوان رنگ اصلی آرامشبخش است که درجههای روشنتر آن به کار رود. آبی تیره اثر معکوس دارد و ناراحتی را القا میکند؛ بنابراین برای اتاقها از رنگ اصلی آبی تیره استفاده نکنید.

رنگ سبز بهترین رنگ برای استراحت چشمهاست. این رنگ، تازگی رنگ آبی و شادابی رنگ زرد را در خود دارد بنابراین برای هر اتاقی در خانه میتوانید از آن استفاده کنید. کاربرد سبز در آشپزخانه، همه چیز را آرام میکند و در اتاق نشیمن، احساس صمیمیت و با هم بودن را القا میکند. این رنگ به آرامش کمک و استرس را برطرف میکند و گزینه بینظیری برای اتاق خواب است.

رنگ بنفش حس خلاقیت و تجمل را در فضا ایجاد میکند. درجههای روشن این رنگ مانند آبی، آرامش بخش بوده و گزینه خوبی برای اتاق خواب به شمار میرود.

رنگ نارنجی هیجان را در فضا ایجاد میکند و رنگی سرشار از انرژی است. در حالی که نارنجی برای اتاقهای نشیمن و خواب مناسب نیست، گزینه بینظیری برای اتاقهای ورزشی محسوب میشود. طبق فرهنگ باستان، رنگ نارنجی مشکلات ریوی را درمان کرده و میزان انرژی بدن را افزایش میدهد.

منبع: freshome

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها