ارتباط میان سن و بیماری قلبی عروقی

جامجم آنلاین: محققان امریکایی به مکانیسمی پی بردهاند که باعث میشود با افزایش سن، عروقی خونی قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند ، این پدیده در واقع به معنی سخت شدن عروق است که اغلب مقدمه افزایش فشار خون و بیماری قلبی است.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۰

به گزارش یورک آلرت، محققان میگویند شناخت این مکانیسم هدف جدید و مهمی را برای داروها و تغییرات غذایی که ممکن است به جلوگیری یا درمان آترواسکلروز و بیماری قلبی در اختیار قرار میدهد.
تحقیق فوق در شرایط آزمایشگاه و بر روی حیوانات آزمایگاهی انجام گرفته است و لازم است پیش از آن که اساس روشهای درمانی جدید قرار گیرد در انسان نیز بررسی شود.
اما یافتههای اصلی چشمانداز مهمی را در زمینه تغییرات عروق خونی با افزایش سن و کاهش توانایی اتساع، انقباض و تسهیل جریان خون در بدن، فراهم کردهاند.
عروق خونی انسان دارای عضلات صافی هستند که متناوبا منقبض و منبسط میشوند. یک لایه نازک سلولهای اندوتلیال در عروق به عنوان مکانیسم سنسور در کمک به تنظیم این فرآیند عمل میکند.
عملکرد مناسب این سلولها به نوبه خود توسط آنزیمهای خاص و راههای سیگنال دهنده تنظیم میشود.
اما با افزایش سن، عروق قابلیت اتساع را از دست میدهند. در صورتی که این رگها به واسطه بیماری سخت شدن عروق یا آترواسکلروزیس باریک شوند، مشکل شدیدتر میگردد. نتیجه، غالبا افزایش فشار خون خواهد بود که به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ میانجامد.
بسیاری از داروهای کاهش دهنده فشار خون با کمک به بهبود این قابلیت ارتجاعی اثر میکنند.
قرصهای نیتروگلیسیرین که بسیاری از بیماران قلبی مصرف میکنند با افزایش فوری اکسید نیتریک، موجب افزایش اتساع عروق میشوند.
محققان میگویند نوع رژیم غذایی نیز در این ویژگی عروق موثر است لذا با تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف چربیهای مضر میتوان از کاهش عملکرد عروق همزمان با افزایش سن تا حدی جلوگیری کرد.
به نظر میرسد رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه تازه روند کاهش عملکرد عروق را کند میکند.
اما محققان در حال بررسی لیپوئیک اسید ، یک آنتی اکسیدان قوی، هستند که به عنوان یک مکمل غذایی نقش مهمی برای کمک به رفع این مشکل خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها