امروز پانصد و شصت و ششمین سال تولد لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس است. هر قدر هم اهل نقاشی نباشید، بالاخره نام تابلوهای معروفی چون «شام آخر» و «لبخند ژوکوند» یا همان «مونالیزا» را شنیده اید. داوینچی خالق آثار با همین تابلوها در دنیا به چهره‌ای معروف تبدیل شد و افراد بسیاری حتی اگر نام او را ندانند، باز هم آثارش برایشان آشناست.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۷۳

جالب است بدانید، داوینچی در حالی یک چهره شناخته شده در عرصه نقاشی است که نقاش چندان پرکاری نبوده و بیشتر در زمینه نقشه کشی و طراحی فعالیت میکرده است. او قدیمیترین نقاشی اش را سال 1473 کشیده و در آن رودخانه، کوه، قلعه و مزارع کشاورزی را در جزئیاتی دقیق نشان میدهد.

بخش جالب توجه و مهم آثار به جا مانده از داوینچی را میتوان در مقالههایش جست. تعداد زیادی از دستنوشتههای داوینچی مربوط به طرحها و نقشههای اختراعات او هستند. طراحی برخی لباسهای مربوط به کارناوالها و جشنوارهها و برخی لباسهای رزهی، ماشینآلات جنگی، یک تیرانداز غول پیکر و دستگاه خوفانگیز که با حرکت خود پاهای سربازان را قطع میکند، همه از اختراعات او هستند که البته هیچکدام در زمان حیاتش ساخته نشد. وسایلی که با بالهایی قابلیت پرواز داشتند مانند بالگرد، چتر نجات و گلایدر. چتر نجات ابداع داوینچی و اولین طرح دستگاه پرسکار داوینچی است و در قرن 20 ساخته شد و کار کرد. دیگر اختراعات او شامل مسلسل، بادسنج، ساعت، قیچی و تلمبه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها