برگزیدگان نمایشگاه «پرتره‌نگاری 100 چهره ورزشی» معرفی شدند

ورزشـکاران تابلو شـدند!

این سومین بار بود که هنرهای تجسمی با قامتی بلند به پاسداشت چهره‌های سرشناس ملی ایران ایستاد. سومین رویدادی که تحت همین عنوان «چهره‌های سرشناس ملی ایران»، پس از «پرتره‌نگاری مشاهیر موسیقی ایران» و پرتره‌های «یکصد چهره محبوب سینما تئاتر ایران»، از 15 دی ماه تا همین جمعه گذشته بر پا شد، این بار از صد چهره ورزشی سراغ گرفته بود. این بار اما تفاوتی عمده را می‌توانستید در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد که محل برگزاری نمایشگاه بود رصد کنید؛ 137پرتره از 104 ورزشکار افتخارآفرین که کار دست صد هنرمند بودند از دل برگزاری چند دوره ورکشاپ حرفه‌ای و آموزش برخی تکنیک‌های گوناگون و مدرن به جمع بسیاری از هنرمندان، بیرون آمد.
کد خبر: ۱۱۱۷۰۷۱

عصر جمعه، این نمایشگاه پس از نزدیک به 20 روز که هر روز محل تجمع هواداران ورزشکاران و دوستداران هنرهای تجسمی بود، به کار خود پایان داد؛ اما این، فقط یک نمایشگاه نبود، چرا که در اختتامیه، چند پرتره و چند هنرمند به عنوان برگزیده معرفی شدند تا این رویداد، اتفاقی در حد جشنوارهای هنری باشد.

مسئولِ رفت و برگشت!

سیدرضا صالحی امیری، وقتی پنجشنبه 28 دیماه و دو روز پیش از پذیرش استعفایش از سمت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، در اختتامیه جشنوارهای فرهنگی حاضر شد، شاید نمیدانست نخستین برنامهای که با سمت رئیس کمیته ملی المپیک قرار است در آن شرکت کند، باز هم او را به رویدادی فرهنگی و هنری الصاق کند؛ جمعهای که گذشت او که پیش از این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بوده است، با عنوان رئیس کمیته ملی المپیک به اختتامیه نمایشگاه «پرترهنگاری 100 چهره ورزشی» رفت و برگزیدهها را معرفی کرد؛ البته که انتخاب او از میان مسئولان ورزشی برای حضور در این رویداد، حسابشده به نظر میرسد، چرا که او به هر حال، بیش از اینکه به عنوان مسئولی ورزشی مطرح باشد، بر مصادر فرهنگ بوده است و حالا چهرهای ورزشی ـ فرهنگی است و از این رو مناسب کار شرکت در رویدادی است که میان این دو حوزه گام برداشته است.

صالحی امیری در این مراسم گفته باید به سمتی حرکت کنیم که چهره ورزشکاران نمونه کشور برای نسلهای آتی ماندگار شود. او که از علاقهمندیاش به هنرهای تجسمی حرف میزده، اضافه کرده: هنرمندانی که در خلق این پرترهها زحمت کشیدهاند کار بزرگی کردهاند، چرا که باعث میشوند جامعه به سمت سازگاری و مهربانی و اخلاق حرکت کند و این رسالت هنر است. اگر جامعهای با هنر و در رأس آن نقاشی و موسیقی و تئاتر همنشینی کند جامعه بااخلاقتر خواهد شد.

صالحی امیری در پایان صحبتهایش وعده داده، این نمایشگاه با حمایت کمیته ملی المپیک در یکی دیگر از گالریهای بزرگ تهران با حضور گسترده ورزشکاران برگزار شود.

اما علاوه بر صالحی امیری، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان نیز به این مراسم آمده بود تا بگوید: در آینده، وزارت ورزش و جوانان با این گروه بزرگ از هنرمندان به صورت هماهنگ، پشتیبان حرکتهای دیگری از آنان برای پدید آوردن آثاری با موضوع ورزش و قهرمانان ورزشی خواهد بود.

حالا هیوا پاشایی، مسئول نمایشگاه به جامجم میگوید، قرار است در این نمایشگاه که وعدهاش را صالحی امیری میدهد، آثار در معرض فروش هم قرار داده شود.

فوتبالیستها به صدر جدول رسیدند

پس از سخنان احمدی، بیانیه هیأت داوران این نمایشگاه قرائت شد. در بخشی از بیانیه هیأت داوران آمده: بیگمان نمایشگاه پرتره با موضوع «صد چهره ورزشی ایران به روایت صد نقاش» یکی از ماندگارترین رویدادها در جهت ارائه تکنیکهای تازه نقاشی و خلق آثار مبتکرانه با موضوع قهرمانان ورزشی در دوره معاصر است که با همت و عزم گروهی صد نفره از هنرمندان، برگ دیگری از تاریخ معاصر ایران را رقم زده است. دشواری کار آنجایی آغاز میشود که برخلاف موضوعات رایج آثار تجسمی این بار هنرمندِ نقاش، با موضوعی خارج از عرف رایج یعنی پرداختن به مقوله ورزش و شخصیتهای ورزشی مواجه است. با توجه به پیروی تمام آثار این رویداد از هنر جدیدِ پیکسل و رعایت اصول اولیه خلق اثر در این حیطه یکی از مهمترین آیتمهای داوری مفهوم گرایی و ابتکار عمل هنرمند لحاظ شده است.»

در پایان این بیانیه آثار زیر به عنوان آثار منتخب معرفی شد: پرتره بیژن ذوالفقارنسب (فاطمه میرزاعلی شیخ رضایی)، پرتره علی کریمی (نسترن محسنیان)، پرتره حسین رضازاده (آهو حسینقلیزاده نوین)، پرتره زندهیاد منصور پورحیدری (رامین مهتابی) و پرتره جواد نکونام (سروناز سلطانی). در پایان این برنامه از برگزیدگان این نمایشگاه با اهدای لوح سپاس قدردانی شد. جالب است! حالا میتوان گفت علی کریمی که بتازگی سرمربیگری تیم در آستانه سقوط سپیدرود را در لیگ برتر فوتبال ایران پذیرفته و در دو سه بازی توانسته تیم را کمی از قعر جدول فاصله بدهد، اما همچنان خطر سقوط را احساس میکند، در زمینی جز فوتبال و در واقع در زمین هنرهای تجسمی، به صدر جدول رسیده است. البته او در صدر با زندهیاد پورحیدری، جواد نکونام، بیژن ذوالفقارنسب و حسین رضازاده مشترکا روی سکو ایستاده است.

پورحیدری با برق، حجازی با تمبر!

در میان پرترههایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمد، همیشه دور و بر پرترههای علی دایی، ناصر حجازی، علی کریمی، مهدی مهدویکیا و منصور پورحیدری شلوغ بود. پرتره علی دایی را آهو حسینقلیزاده نوین ساخته است. او میگوید به این دلیل دایی را انتخاب کرده که او آقای گل جهان است و به خاطر همین گلها، پرتره دایی را با گلهای گچی ترسیم کرده است.

پرتره ناصر حجازی هم تکنیک قابل توجهی داشته است. این پرتره را با تمبرهایی از تصویر زندهیاد حجازی درست کردهاند. رامین مهتابی هم که با پرتره منصور پورحیدری، به عنوان برگزیده شناخته شده است، میگوید چرا از نشانههای الکتریک در این پرتره بهره برده: من فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق هستم و به همین خاطر از همان مقاومتهای الکترونیکی که در کارمان استفاده میکنیم، این پرتره را ساختم.

سال بعد با گل خداداد و استیلی

حالا سومین رویداد پرترهنگاری مفاخر ایرانی به پایان رسیده است. هیوا پاشایی، مسئول این رویداد به ما میگوید سال آینده او و صد هنرمند نقاشی که یاریاش میکنند، دوباره سراغ ورزش خواهند آمد. او خبر میدهد قرار است سال آینده علاوه بر ادامهدادن نمایشگاه پرتره مفاخر که این بار به مفاخر علمی و فرهنگی اختصاص خواهند داشت، صد صحنه مهم تاریخ ورزش ایران را به تصویر بکشند. او در این باره میگوید: قرار است برای چهارمین رویداد، به سراغ صحنههای ماندگار ورزش ایران برویم. مثلا صحنه گل خداداد عزیزی در بازی برگشت ایران و استرالیا که باعث شد پس از انقلاب برای اولین بار به جام جهانی فوتبال صعود کنیم را ترسیم خواهیم کرد. همچنین صحنه گل حمید استیلی به تیم ملی فوتبال آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه و نیز جابهجاکردن رکوردهای ورزش وزنهبرداری به دست حسین رضازاده و کیانوش رستمی.

همین الان یکهویی با خودم!

این نمایشگاه به همان اندازه که برای دوستداران هنرهای تجسمی و نیز ورزشدوستان جذاب بود، برای خود ورزشکارانی که تصاویرشان اینجا روی دیوار بود هم جذابیتهایی داشت. از همین رو بود که حالا پاشایی میگوید علاوه بر شهرام ناظری به عنوان چهرهای از موسیقی و صادق زیباکلام از سیاست، امیر قلعهنویی، هادی ساعی، حسین رضازاده، محمد پنجعلی، بیژن ذوالفقارنسب فرشاد پیوس، سهراب مرادی، کیانوش رستمی، محمود میران، حمید استیلی، علیرضا منصوریان، علیرضا حیدری، عباس جدیدی، آرش اسماعیلی، خانوادههای زندهیادان پورحیدری و حجازی و همایون بهزادی و... از این نمایشگاه دیدن کردهاند.

این دو عکس را ببینید که حسین رضازاده و هادی ساعی با پرترههای خودشان یا دیگران در این نمایشگاه ثبت کردهاند.

بازار سلفی داغ بود

هنوز که هنوز است، ثبت عکس یادگاری با چهرهها برای هوادارانشان جذاب است. لابد دیدهاید بیرون ورزشگاهها یا در مواقع اکرانهای مردمی فیلمها مردم چطور ورزشکاران و سینماگران را دوره میکنند تا با آنها سلفی بگیرند. حالا فکرش را بکنید، آنها 104 ورزشکار ملی را یکجا در نیاوران پیدا کرده بودند و میتوانستند تا دلشان میخواهد و با فراغ بال با هر یک از آنها هر چند تا دلشان میخواهد، سلفی بگیرند؛ حالا نه با خودشان، بلکه با پرترهشان!

صابر محمدی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها