یادداشت

پرس‌تی‌وی؛ برند ایران در عرصه اطلاع‌رسانی بین‌المللی

امروز فضای رسانه‌ای در دنیا تحت تاثیر تحولات ارتباطی و اطلاعاتی است و دسته‌بندی برون‌مرزی و درون‌مرزی معنای سنتی خود را از دست داده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۴۴

امروز مخاطبان از طریق رسانه‌های گوناگون و فناوری ارتباطی به شبکه‌‌های رادیویی، تلویزیونی، مولتی مدیا، متن مدار، تصویر مدار و... دسترسی دارند، به همین دلیل در طراحی و برنامه‌ریزی و مدیریت شبکه‌های رسانه‌ای باید یک جامعه گسترده، متنوع و حتی از نظر موقعیتی ناشناخته را در نظر گرفت.

براساس همین نگاه، شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متولد شدند، چراکه زمانی مخاطبان فقط امواج رادیویی یا تلویزیونی را دریافت می‌کردند، اما امروزه نه تنها برنامه‌های برون‌مرزی روی شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای پخش می‌شوند بلکه با کمک شبکه‌های اجتماعی و زیرساخت‌های اینترنتی می‌توان این برنامه‌ها را به صورت زنده روی شبکه تلفن همراه یا گزیده‌ای از برنامه‌های موفق شبکه‌های برون‌مرزی را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.

در چنین فضایی فرصت برای تحقق اهداف صدا و سیما در حوزه برون‌مرزی نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده است. طبیعی است که همان اهداف اولیه‌ای که برای این شبکه‌ها تعریف شده ازجمله معرفی ایران و فرهنگ ایرانی، معرفی اسلام و انقلاب اسلامی، بیان واقعیت‌های جاری در جهان اسلام، خاورمیانه و مناسبت‌های بین‌المللی، حمایت از مظلومان و ستمدیدگان در عرصه جهانی (که در اکثر رسانه‌ها در حاشیه قرار دارد) و... را با فرصت فراهم‌شده امروزه می‌توان خیلی جدی‌تر و موثرتر نشان داد. باید گفت امروز شبکه‌های برون‌مرزی ما بخصوص پرس‌تی‌وی توانسته‌اند برند جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی باشند. به عنوان مثال در سفری که به کشورهای آفریقایی داشتم متوجه شدم که بعضی از افراد ایران را به واسطه شبکه پرس‌تی‌وی می‌شناسند و هیچ شناختی از ایران بجز از طریق این شبکه نداشته‌اند. این اتفاقی بزرگ و ارزشمند است.

درباره نقش شبکه‌های پرس‌تی‌وی و هیسپان تی‌وی در کاهش ایران‌هراسی باید بگویم که این مساله تدریجی است؛ چرا که عرصه رقابت رسانه‌ای، نبردی دائمی است. با استفاده از ظرفیت‌ها در فناوری اطلاعاتی، بهره‌گیری از نیروهای انسانی متخصص و متبحر در حوزه رسانه و به‌کارگیری تکنیک و مهارت‌های تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب می‌توان پیروز و موفق باشیم. با این روند، می‌توانیم حقایق و واقعیت‌هایی را که در جهان امروز وجود دارد آن‌گونه که مصالح بشریت در آن لحاظ شده است، مطرح کنیم و جلوی تحریف رویدادهای پیرامون را از جانب رسانه‌های خاص بگیریم. شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما در خنثی کردن سلطه رسانه‌ای شبکه‌های غربی نقش داشته‌اند و باید بگویم که تاکنون حرکت خوبی صورت گرفته و باید مسیر را ادامه داد و با قوت جلو برویم تا به نقطه ایده‌آل برسیم.

دکتر امیر دبیری‌مهر / مدرس ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها