غذا خوردن ازجمله بخش‌های جدایی‌ناپذیر و البته لذتبخش زندگی روزمره است که البته هزینه‌هایی هم دارد.
کد خبر: ۱۰۹۳۹۶۵

علاقه انسان‌ به غذا باعث شده پای تجملات هم به این آیتم خوشمزه باز شود. تصور اینکه غذاهای گرانقیمت چه قیمتی دارد بسیار سخت است و این ‌که از نظر کالری چه ویژگی منحصربه‌فردی دارد سوالی است که ممکن است به ذهن خطور کند. در همه جای دنیا افرادی پیدا می‌شوند که حاضرند برای ساده‌ترین مسائل مانند یک وعده‌ غذا صدها یا هزاران دلار هزینه کنند. سوالی که پرسیده می‌شود این است که گران‌ترین غذاهای دنیا از چه موادی تشکیل ‌شده و دلیل گران بودنشان چیست؟ برخی موارد صرفا مواد اولیه هستند که در غذاهای گرانقیمت استفاده می‌شوند. این مواد اولیه یا غذاها عموما داستان‌های عجیب و شنیدنی دارند.

غذایی با الماس!

برای پیدا کردن گران‌ترین غذای دنیا نیاز نیست به سفرهای دور و دراز برویم بلکه در کشور خودمان ایران، رکورد قیمت غذا شکسته شده است و البته این غذا در اعماق دریا آماده می‌شود و سازنده‌اش هم بسیار کمیاب است. الماس نام غذایی است که ماهی خاویار ایرانی زحمتش را کشیده و با داشتن قیمتی برابر با 34500 دلار (با دلار 4 هزار تومانی معادل 138 میلیون تومان!) رکورددار گرانقیمت‌ترین غذا در کتاب رکوردهای جهانی در گینس شده است. این خاویار از ماهی بولگا یا همان فیل‌ماهی با سن تقریبی بین 60 تا 100 سال به دست می‌آید و مرغوب‌ترین خاویاری است که در دنیا فروخته می‌شود. خاویار الماس که در حقیقت تخم‌های ماهی هستند رنگی روشن و شفاف شبیه دانه‌های الماس دارد. برای داشتن این غذا شانس بسیار کمی وجود دارد و مراکزی که این نوع خاویار را توزیع می‌کنند بسیار محدود هستند و البته برای داشتن یک کیلو از آن باید قیمتی معادل یک خودروی سدان مدل روز پرداخت کنید.

داستان عجیب ترافل ایتالیایی

غذای گرانقیمت دوم هم ‌داستانی عجیب دارد و از نوعی قارچ کمیاب به دست می‌آید که فقط در برخی مناطق رشد می‌کند. در بین ترافل‌ها، نوع سفید ایتالیایی آن از همه گران‌تر است.

این قارچ در ترکیب با غذاهای مختلفی استفاده می‌شود و داستان‌های شنیدی زیادی دارد. در برخی منابع ذکر شده که خوردن این قارچ در گذشته‌های دور توسط کلیسا ممنوع اعلام‌شده بود و آن را تولیدشده توسط شیطان می‌دانستند.

در قرن 18 میلادی، اما این غذای نادر دوباره سر زبان‌ها افتاد و طرفداران زیادی پیدا کرد. هر 450 گرم از این قارچ بیش از 4000 دلار (با دلار 4 هزار تومانی معادل 16 میلیون تومان) قیمت دارد و البته انواع مختلف که رنگ‌های مختلفی دارند قیمت‌های متفاوتی داشته و تا 1000 دلار هم می‌رسد. این قارچ، ریشه و ساقه ندارد و برای پیدا کردن آن، از خوک‌ها و سگ‌های آموزش‌دیده استفاده می‌کنند! این حیوانات می‌توانند بوی ترافل موجود در دل خاک را تشخیص دهند و آنها را بیرون بکشند.

گران‌ترین ترافلی که تا به حال فروخته‌شده در سال 2007 بود که یک قارچ به وزن 5/1 کیلوگرم باقیمت 330 هزار دلار به یک مالک کازینو فروخته شد. تلاش برای پیدا کردن قارچ‌های مشابه همچنان ادامه پیدا کرد و در سال 2014 یک خانواده انگلیسی در ایتالیا قارچ ترافل به وزن 8/1 کیلوگرم را پیدا کردند و در حراجی انتظار داشتند با قیمت یک میلیون دلار بفروش برسد که در نهایت با مبلغ 61 هزار دلار به یک خریدار تایوانی فروخته شد.

پیتزای 10 میلیون تومانی

یکی از غذاهای محبوب عاشقان فست‌فود، پیتزاست. همین غذاهای به ظاهر ساده رکوردهای عجیبی در فروش دارد که برخی پایشان به کتاب گینس هم باز شده است. یکی از گران‌ترین پیتزاهایی که به‌صورت صنعتی و منظم تولید می‌شود قیمتی معادل با 2700 دلار (با دلار 4 هزار تومانی معادل 10 میلیون و800 هزار تومان) دارد که دلیل قیمت بالای این پیتزا داشتن مواد درجه اول و بسیار گرانقیمت است. موادی مانند خاویار دریای خزر، ترافل، پنیر سفید استیلتون انگلیسی و برخی مواد گرانقیمت دیگر. این رکورد قیمت در سال 2017 ثبت شده است. در دنیای پیتزاها که به‌صورت سفارشی پخت می‌شوند قیمت‌های بیشتری هم دیده می‌شود. برای مثال پیتزا رویال 007 با قیمت 4200 دلار که دست‌پخت دومنیکو کرولا معروف است یکی از غذاهای افراد ثروتمند و عاشقان پیتزاست که با پرداخت این مبلغ زیاد پیتزایی با مخلفات بسیار خاص را دریافت می‌کنند. این سرآشپز معروف پیتزاهایی با قیمت‌های چند هزار دلاری با اهداف خیریه هم طبخ می‌کند و در معرض فروش قرار می‌دهد. او در پیتزاهایش حتی چهره افراد مشهور را هم بدون استفاده از دستگاه طراحی می‌کند و با قیمت‌های بسیار زیاد به آنها می‌فروشد البته مواد استفاده‌شده در پیتزاهایش بسیار گرانقیمت است.

گرانترین چیپس دنیا

ساخت و معرفی غذاهای خاص و شاید عجیب سراغ چیپس سیب‌زمینی هم آمده است. گران‌ترین چیپس تولیدی دنیا که بسته‌بندی لوکسی دارد توسط یک شرکت سوئدی ساخته و فروخته می‌شود. هر جعبه از این چیپس 56 دلار قیمت دارد و فقط 5 ورق چیپس داخلش وجود دارد. چیپس‌ها درون بسته‌بندی شبیه به شکلات به صورت ردیف قرار دارند. سیب‌زمینی‌های این چیپس از نوع آماناس هستند که به‌صورت دستی چیده می‌شوند و از دل خاک بیرون می‌آیند و البته قیمت زیادی هم دارند. فقط صد بسته از این چیپس تولید و به سرعت فروخته شده است. مواد اولیه دیگری که در این چیپس استفاده شده هم ویژه و گرانقیمت هستند.

سعید ضروری - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها