پس‌لرزه‌های یک همه‌پرسی

العبادی: با فتنه کردستان عراق برخورد می‌شود

رای‌گیری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در حالی پایان یافت که سیل انتقادات طرف‌های داخلی و خارجی از آن، همچنان ادامه دارد. آمارهای ضد و نقیض از میزان مشارکت در این همه‌پرسی از 82 تا93درصد وجود دارد، اما قرار است روز پنجشنبه آمارهای رسمی از سوی مقام‌های محلی اقلیم اعلام شود.
کد خبر: ۱۰۷۷۴۴۶

روزنامه وطن ترکیه نوشت: پیش از انجام همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، مقامات این منطقه نشستی سری در منزل هوشیار زیباری تشکیل داده‌اند؛ این که کرکوک پایتخت و ارتشی مشترک نیز با کردهای سوریه تشکیل می‌شود.

همچنین براساس نوشته روزنامه وطن، قرار است دو منطقه کردنشین در عراق و سوریه مرزهای مشترک را بردارند و گذرنامه‌های یکسان صادرکنند.

به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای، تصمیم دیگر این نشست سری، ادامه سیاست اخراج اقوام ترکمن و عرب از مناطق کردنشین بوده است. شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین تاکید کرده اند سیاست ایجاد کردستان بزرگ باید ادامه یابد و اقدامات تدریجی برای افزایش مرزهای کشور جدید انجام شود.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به این اقدام تأکید کرد بغداد نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد. نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که این همه‌پرسی بدون نظارت قانونی و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌الملل و بدون اخذ اجازه از دولت مرکزی برگزار شده است، از افزایش اقدامات علیه مسئولان این هرج و مرج و فتنه خبر داد.

وی در جریان بازدید از مقر فرماندهی عملیات مشترک گفت: نیروهای ما روی زمین مشغول مبارزه هستند و هیچ چیز ثانوی همچون همه پرسی یا غیره آنها را به خود مشغول نمی‌کند.

العبادی افزود: دادگاه فدرال بر عدم برگزاری همه‌پرسی به‌خاطر مغایرت آن با قانون اساسی تاکید کرده و ما حاضر نیستیم نتایج این همه‌پرسی را قبول کنیم.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ما به زور متوسل نخواهیم شد. مناطق مورد اختلاف باید تحت اختیار دولت فدرال قرار گیرد و در جریان همه‌پرسی شاهد تهدید شهروندان با زور بوده‌ایم.

کمال قلیچداراوغلو، از سیاستمداران معروف ترکیه با انتقاد از همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق گفت: دولت عراق، ترکیه و ایران باید سریعا برای حل این مسأله راه‌حل مشترکی بیابند.

در حالی که ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه از رزمایش مشترک این کشور با عراق در مرز دو کشور خبر داد. وزارت خارجه آمریکا، که به باور تحلیلگران تمامی تلاش خود را برای ممانعت از برگزاری این همه‌پرسی به‌کار نگرفته، برگزاری یکجانبه همه‌پرسی اقلیم را ناامیدکننده توصیف کرد.

در خبری دیگر، کمال حسن علی معاون دبیرکل اتحادیه عرب از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بشدت انتقاد کرد و گفت: این همه‌پرسی وبال منطقه خواهد بود.

وی افزود: آنچه اکنون در اقلیم کردستان عراق رخ می‌دهد، نمونه‌ای از وجود انشقاق و جدایی در منطقه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن تاکید بر احترام به وحدت، حاکمیت و ثبات عراق افزود که مسائل موجود بین بغداد و اربیل باید با گفت‌وگو حل شود.

این نگرانی‌ها در حالی است که نگرانی‌هایی هم از اجبار آوارگان عراقی برای مشارکت در همه‌پرسی اقلیم کردستان وجود داشت.

نتانیاهو متشکریم

در میان مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی تنها رژیم صهیونیستی با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق موافق بود. سیروان بارزانی فرمانده نیروهای پیشمرگه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی گفت: ما هرگز کسانی را که از ما حمایت جدی به عمل آوردند از جمله اسرائیل فراموش نخواهیم کرد. ما با اسرائیل مرزهای مشترک و حریم هوایی مشترک نداریم بنابراین هیچ کمک نظامی از سوی آنها دریافت نکردیم بلکه تنها حمایت سیاسی و معنوی دریافت کردیم. ما از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به‌دلیل این حمایت تشکر می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها