از دیدگاه اسلام همه انسان‌ها، در این که آفریده خداوند هستند شریکند و این اشتراک در خلقت و آفرینش، حداقلی در بحث حقوق بشر اسلامی، بنا به آموزه‌های دینی و منابع اهل کتاب، اسلام به عنوان آخرین و مهم‌ترین دین الهی، عالی‌ترین دین است و هیچ برتری از نظر تفکرات و ادیان، نسبت به اسلام وجود ندارد و این بدان مفهوم است که اسلام برای همه مسائل بشری برنامه دارد و مهم‌ترین مبحثی که به آن پرداخته بحث حقوق بشر است.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۴۳

وقتی اسلام برای همه جوانب زندگی بشر برنامه‌های منشعب از آموزه‌های دینی و الهی دارد، بنابراین در بحث حقوق بشر بهترین مطالب و ناب‌ترین استدلالات را از اسلام شاهد هستیم. اسلام قائل بر این است که فطرت بشری پاک آفریده شده و انسان آزاد خلق شده و باید آزاد بماند و جز بندگی خدا تحت اطاعت و یوغ دیگران قرار نگیرد، به همین دلیل این آزادگی در همه جوانب باید حفظ شود. بحث آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی شغل و آزادی انتخاب روش زندگی همه در حد اعلاء در اسلام دیده شده و حقوق بشری که اسلام به دنیا معرفی کرده، کوچک‌ترین توهین، آزار و تحقیری نسبت به دیگران را قبول نمی‌کند. به همین خاطر اسلام ناب‌ترین نوع حقوق بشر را مطرح می‌کند و بنا به صراحت آیات قرآن، تمام همت دین اسلام بر این است که انسان را به بلندترین نقطه‌های رشد بشری رهنمون شود، البته خداوند می‌فرماید که هیچ اجبار و اکراهی در این کار نیست.

دین اسلام تاکید دارد که ما راه را معرفی می‌کنیم و روش پیشرفت و تعالی را بنا به آموزه‌های دینی ارائه می‌دهیم و اگر واقعا کسی طالب این کار بود، پذیرفت؛ سعادتمند است و اگر نپذیرفت هیچ اجباری بر این‌که حتما مکلفش کنیم وجود ندارد و این یعنی عین حقوق بشر و عین آزادی واقعی‌ که در تفکر بشری ممکن است بگنجد. اما این‌که چرا با این افکار مقاومت می‌شود و چرا این همه دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی در دنیا هست باید گفت که مقداری‌اش طبیعی است.

بالاخره آنهایی که این تفکر را عمیقا می‌فهمند متوجه هستند که اگر چنین تفکری در دنیا حاکم باشد آن‌وقت خیلی جاها منافعشان ممکن است به خطر بیفتد لذا می‌آیند تعبیر و تفسیر حقوق بشر را بنا به منافع خود مطرح می‌کنند. جایی می‌بینید از لفظ تروریست برای سرکوب آزادیخواهان استفاده می‌کنند و جایی تروریست‌های واقعی و جانیان غیرقابل تحملی مثل آنچه در حال حاضر در برخی کشورهای مجاور ما دیده می‌شود را علنا مورد حمایت قرار می‌دهند و این دوگانگی و تناقض به لحاظ تعبیر و برداشت، رفتار دوگانه‌ای است که از تروریست به دلیل منفعت خودشان دارند. لذا اگر غرب حقوق بشر اسلامی که اسلام و نظام ما قائل به آن است را بخواهند توجه کنند طبیعتا نمی‌تواند آن را بربتابند لذا با آن مقابله می‌کند.

در آموزه‌های دینی‌مان همه جوانب حقوق بشر دیده شده حتی در برخی موارد حدیث شریف می‌فرمایند اگر کسی صدای تظلم‌خواهی مسلمان یا فردی را بشنود و به او کمک نکند این فرد از مسلمانان نیست و از دین خارج است. لذا در دین اسلام تا این حد به حقوق مردم اهمیت داده شده تا کسی مورد ظلم واقع نشود. اما غرب این طرز تفکر را قائل است که اگر منفعتش ایجاب کرد بمباران دبستان، بیمارستان و آمبولانس برایش ملاک نیست و خیلی راحت این مکان‌ها را با انواع و اقسام سلاح‌ها مورد هجمه قرار می‌دهد چون تا منفعتش حفظ شود.

درحقوق بشر اسلامی مجموعه کامل و نابی از همه آنچه که نیاز بشر برای رسیدن به سعادتمندی است وجود دارد و در این حقوق، کمترین ظلمی روا داشته نمی‌شود و اجازه داده نمی‌شود به کسی کوچک‌ترین ظلمی به حق دیگری صورت گیرد. اگر بخواهیم باز هم به منابع یا آموزه‌های دینی‌مان رجوع کنیم حضرت علی(ع) ‌فرمودند اگر از من بخواهند که به ظلم دانه‌ای را از دهان مورچه‌ای بگیرم من این کار را نخواهم کرد. این یعنی عین حقوق بشر؛ یعنی حتی حیوانات و سایر موجودات غیر از انسان هم حق حیات دارند و نباید به آنها ظلم شود چه برسد به انسان‌ که خیلفه‌الله است و عالی‌ترین آفریده خداوند محسوب می‌شود.

لذا فکر می‌کنم حقوق بشر اسلامی آنطور که باید و شاید تبیین نشده و تمامی تخاصم‌هایی که نسبت به نظام ما وجود دارد به دلیل همین مساله است. طرز تفکر دشمنان و مافیای تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهند که ندای واقعی حقوق بشری اسلامی به دنیا معرفی شود، آنان خلاف چیزی که واقعیت است را در دنیا مطرح می‌کنند و اجازه نمی‌دهند واقعیت‌ها که ما قائل به آن هستیم مشخص شود .

حقوق بشر مفهومی است که در دنیا بدرستی تعریف نشده و لذا آنهایی که برعلیه نظام، تخاصم می‌کنند و انواع و اقسام فشارها، از جمله تحریم‌ها را بر کشور وارد می‌کنند در واقع حقوق بشر را به تعبیر خود نگاه وبصورت منفعت‌گرایانه و منفعت‌طلبانه نگاه می‌کنند. جالب است گاهی در گزارش‌های افراد معلوم‌الحالی مثل احمد شهید و امثالهم درخصوص حقوق بشر در ایران سخنانی همچون این نکات که مثلا فرض در ایران حقوق زنان رعایت نمی‌شود مطرح می‌شود در حالی که از کشورهای مجاور ما مثل کشورهای عربی که به نحوی در عدم رعایت حقوق بشر افراطی هستند و اساسا حقوق اولیه زنان را رعایت نمی‌کنند صحبتی گفته نمی‌شود.

همه می‌دانند که در عربستان نسبت به حقوق زنان و مسائل آنان چه برخوردی می‌شود اما آنها کوچک‌ترین گزارش حقوق بشری تهیه نمی‌کنند در حالی که کشور ما را متهم به رعایت نکردن مسائل حقوق بشری می‌کنند. گرچه ممکن است نقایصی بصورت طبیعی وجود داشته باشد و باید برطرف شود ولی آن را مستمسک و بهانه قرار می‌دهند تا فشار و تهدید را علیه نظام تشدید کنند البته علت اصلی به آنجا برمی‌گردد که غرب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منافعش به نحوی به خطر افتاد و هم اکنون با شیوه‌های مختلف به دنبال براندازی نظام است تا بتوانند باز هم از منفعت‌های بیکرانی که قبل از جمهوری اسلامی از آن برخوردار بودند بهره‌مند شوند.

محمدعلی اسفنانی - مدیرکل امور مجلس وزارت دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها