اظهارات ضد و نقیض آمریکایی‌ها درباره بحران سوریه و بخصوص عملکرد متناقض واشنگتن این روزها دیگر کاملا رو شده است. دونالد ترامپ روز گذشته اعلام کرد قصد ورود به خاک سوریه را ندارد. این درحالی است که چند روز پیش ترامپ به نیروهای آمریکایی دستور داد یک پایگاه هوایی در خاک سوریه را موشک باران کنند. در چنین فضایی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روانه مسکو شده است تا درکمال گستاخی از روسیه بخواهد که دست از حمایت دولت بشار اسد بکشد!
کد خبر: ۱۰۱۸۶۱۴

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته اظهارات مقامات آمریکایی در باره سوریه را «متناقض» خواند و از این کشور خواست حمله غیرقانونی آمریکا به سوریه نباید تکرار شود. لاوروف در دیدار با همتای آمریکایی‌اش با غیرقانونی خواندن حملات هفته گذشته آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه، تاکید کرد که این حملات نباید مجددا تکرار شود.

تیلرسون نیز در سخنان خود پیش از آغاز مذاکرات رسمی گفت: جمع شدن ما امروز دور این میز نشانه تمایل دو کشور برای مذاکره است.

در عین حال روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از ادامه دشمنی علیه سوریه، گفت: متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دلقک‌وار تهدیدهای ضدسوری مطرح می‌کنند. وی افزود: هیچ مدرکی برای اثبات کاربرد سلاح شیمیایی از سوی ارتش سوریه وجود ندارد ولی آمریکا با حملاتش قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. پوتین همچنین اظهار کرد: سال 2003 نیز چنین وضعیتی رخ داد و از بهانه واهی برای لشکرکشی به عراق استفاده شد.

از ابتدای بحران سوریه از شش سال پیش واشنگتن به اشکال گوناگون از گروه‌های تروریستی و تکفیری حمایت کرده است. آمریکا و متحدان عربش درکنار دولت ترکیه از مهم ترین حامیان گروه‌های تروریستی بوده و جدید ترین تجهیزات نظامی را در اختیار تروریست‌ها گذاشته‌اند. حال آمریکایی‌ها به جای پذیرش اشتباهات گذشته خود، ساز جدیدی را کوک کرده و با موشک باران سوریه می‌خواهند از متحدان این کشور از جمله روسیه امتیاز بگیرند. در حالی که مقامات آمریکایی طرفدار مذاکره با روسیه هستند اما مسکو را متهم می‌کنند که از حمله شیمیایی به خان شیخون اطلاع داشته است. «نیکی هِیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری سی. ان. ان با بیان این مطلب افزود: روسیه در مواجهه با خبر حمله مرگبار با سلاح شیمیایی بشار اسد در سوریه، منفعلانه و عصبی برخورد کرده است. سخنان خانم هیلی درحالی است که نمایندگان انگلستان و فرانسه نیز در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را علیه سوریه آماده کرده اند که در این پیش‌نویس حملات شیمیایی محکوم و بر همکاری کامل با فرآیند بررسی‌ها درخصوص این حملات تاکید شده است. سازمان عفو بین‌الملل با «احساسی» خواندن حملات موشکی آمریکا به سوریه با این جمله که این حملات «مشکلی را حل نمی‌کند» به آن واکنش نشان داد. این سازمان خواستار تحقیقات جدی و محاکمه عاملان حمله شیمیایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها