مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: شهرستان خاش مستعد رویش افزون بر400 گونه گیاهی به صورت طبیعی است که تعداد اندکی از آنها شناسایی شده و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۲۷

امان الله طوقی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: استفاده از گیاهان دارویی موجود در طبیعت مقرون به صرفه بوده و موجب اشتغالزایی نیز می‌شود، اما بهره ‌برداری غیراصولی این گونه گیاهان را در معرض انقراض قرار می‌دهد، به همین سبب باید روش‌های صحیح بهره‌برداری به بهره‌برداران آموزش داده شود و کشاورزان و روستاییان نیز زمین‌های خاصی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گیرند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی به صورت پراکنده در طبیعت یافت می‌شوند که جمع‌آوری آنها نیازمند صرف زمان و نیروی کار زیاد است و از طرفی شاید گیاهان هنگام جمع‌آوری آلودگی‌هایی را به همراه داشته باشند، به همین سبب ضروری است زمین‌های مخصوص و آماده‌ای برای کشت وسیع گیاهان دارویی در اختیار متخصصان قرار گیرد.

وی چهار فصل بودن کشور را مزیت قابل توجهی برای رویش گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی گیاهان براحتی در مناطق خشک و کم آب رشد می‌کنند، می‌توان برای پوشاندن بیابان‌ها و استفاده از زمین‌های بایر با حداقل هزینه به کشت گیاهان دارویی پرداخت.

مدیر جهاد کشاورزی خاش افزود: اگرچه پیشرفت‌های علم پزشکی و داروسازی در سال‌های گذشته چشمگیر بوده، اما گیاهان دارویی به عنوان یک سرمایه مهم خدادادی باعث دوام سلامت انسان شده و اکثراً فاقد عوارض جانبی هستند، به همین دلیل رویکرد مردم به استفاده از این منابع درمانی افزایش پیدا کرده و این یکی از مؤثرترین عوامل افزایش توجه به کشت گیاهان دارویی است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: اکنون برخی از روستاییان و عشایر شهرستان خاش با فروش گیاهان رشد یافته در طبیعت مانند قارچ‌، راب، پونه‌ و آویشن منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کرده‌اند.

*تولید 500 هزار تن محصولات کشاورزی

به گزارش ایسنا، رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سالانه بیش از 500 هزار تن محصولات کشاورزی گرمسیری و سردسیری در استان تولید می‌شود.

رضا نجفی افزود: برخی محصولات تولید شده استان به استانهای دیگر صادر می‌شود و توانسته سهم قابل ملاحظه‌ای در بازارهای عمده کشور داشته باشد. سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید همه محصولات باغی را دارد و بسیاری از این محصولات در نواحی جنوبی استان کشت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان بیش از 4700 واحد گلخانه‌ای وجود دارد که سالانه 50 تن محصول گلخانه‌ای در استان تولید می‌شود که اکثرا خیار، گوجه و بادمجان است.

نجفی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با اقلیم خاص جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات مختلف بویژه میوه های نوبرانه و استوایی دارد که نظیر آن در هیچ نقطه کشور وجود ندارد. موز، چیکو، انبه، پاپایا، هندوانه، برنج، انواع خرما، پرتقال، لیموترش و گندم از جمله تولیدات شاخص سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: وجود بیش از 400 هزار هکتار اراضی قابل کشت در سطح استان توانسته سیستان و بلوچستان را با وجود داشتن خشکسالی های متوالی بازهم در زمره استانهای مهم کشور در زمینه کشاورزی قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، همچنین به تولید خرما نیز در استان اشاره کرد و افزود: 70 نوع خرما در سیستان و بلوچستان کشت می‌شود که 86 درصد آن به ارقام مضافتی و ربی اختصاص دارد.

نجفی افزود: بیشترین نخلستان های استان سیستان و بلوچستان در شهرستان های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین سطح کشت خرمای کشور دارد خاطرنشان کرد: خرمای تولید شده علاوه بر سایر استانها به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و روسیه صادر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها