جام جم آنلاین - آرشیو

راز سرزندگی صدای آقای صداپیشه

راز سرزندگی صدای آقای صداپیشه

دوبله ایران به واسطه صداهای ماندگار، در جهان به عنوان دوبله‌ ممتاز شناخته می‌شد اما متاسفانه با گذر زمان بسیاری از بزرگان دوبله از میان ما رفتند. البته هنوز عزیزان دیگری همچون «منوچهر والی‌زاده» در کنارمان هستند که می‌توانند با صدای زیبایشان ما را شیفته خود کنند.

قراردادهای ایران با روسیه ربطی به جنگ اوکراین ندارد

قراردادهای ایران با روسیه ربطی به جنگ اوکراین ندارد

رضا طلایی نیک گفت: در رابطه با جنگ اوکراین هیچ نوع قرارداد یا صادراتی به هیچ یک از طرفین نداشتیم و همکاری و مبادله تجهیزات و تسلیحات با روسیه سابقه چند ساله دارد و به ایام قبل از جنگ اوکراین و سامانه پدافند هوایی اس 300 که از 12-10 سال پیش داشتیم، مربوط می‌شود. قراردادهای صادراتی ما با روسیه و آنها با ما هیچ ربطی به جنگ اوکراین ندارد.

هویت ملت ایران حسینی است

هویت ملت ایران حسینی است

حماسه حسینی با ابعاد فراوان و ویژگی‌های ژرف بسیارش آن‌چنان تپنده و پویاست و در زندگانی ما پیروان اسلام ناب محمدی جاری است که روح زندگی‌بخش اجتماعی، سیاسی‌، فرهنگی، آیینی و دینی‌مان در آزگار‌ تاریخ بوده و هست .... این نهضت مانند متن‌های مقدس آسمانی بسی ذووجهین است و دارای ابعاد پیدا و ناپیدای بی‌شماری است و هرگز مانند متون شاهکار به پایان معناها و داده‌ها و برداشت‌هایی که از آن برمی‌تراود نمی‌توان رسید.

باید با اندیشه مرگ درست زندگی کرد

باید با اندیشه مرگ درست زندگی کرد

شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد که شهاب حسینی برای کارگردانی فیلم دومش (مقیمان ناکجا) سراغ اقتباس نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» نوشته اریک امانوئل اشمیت رفته و در روایتی فلسفی، پیوندی ناگسستنی و غیرقابل‌تفکیک میان زندگی و مرگ ایجاد کرده‌است اما اگر با احوالات و دلمشغولی‌هایش درباره هستی و چیستی آشنا باشیم، با آغوش باز از تجربه تازه فیلمسازی‌اش استقبال می‌کنیم و آنچه از دل و جان او برآمده، بر روان ما هم می‌نشیند، تاثیر می‌گذارد و همچون تلنگری موثر برای زندگی بهتر و قدردانستن همه لحظات عمر عاریه عمل می‌کند.

مردمی‌سازی خانه‌سازی راه‌حل بحران مسکن

مردمی‌سازی خانه‌سازی راه‌حل بحران مسکن

ساخت چهارمیلیون واحد مسکونی یکی از شعارهای انتخاباتی دولت سیزدهم بود. براساس آمارها، سالانه حدود یک‌میلیون تقاضا به بخش مسکن وارد‌می‌شود. حدود شش‌میلیون مستاجر در کشور داریم که توانایی خرید مسکن ندارند و باید مسکن ارزان‌قیمت برای آنها ساخته شود.

خزر جان ندارد

خزر جان ندارد

دریای خزر شرایط خوبی ندارد، پسروی آب دریا و افزایش آلاینده‌ها بزرگترین دریاچه جهان را هر روز بیش از گذشته تهدید می‌کند، برای نمونه در دو سال گذشته تراز دریای خزر حدود نیم متر کاهش داشته است. پسروی آب خزر پیامد‌های جبران ناپذیری برای محیط‌زیست و کشور به همراه دارد، برای نمونه می‌توان به خشکیدن تالاب‌ها، کاهش جمعیت آبزیان و تنوع‌زیستی، افزایش غلظت آلاینده‌ها، تخریب تاسیسات ساحلی، افزایش ریزگرد‌ها و دامن زدن به مشکلات اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد. در ادامه درباره این چالش‌ها با مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به گفتگو پرداخته‌ایم.

دنیا خطر رژیم صهیونیستی را درک کرده است

دنیا خطر رژیم صهیونیستی را درک کرده است

اعتراضات در سراسر اراضی اشغالی فراگیر شده و تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه نیز یکی پس از دیگری با شکست و ناکامی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی بسیاری از استراتژیست‌ها و تئوریسین‌های ارشد رژیم صهیونیستی نسبت به آینده این رژیم و تشدید بحران در آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«منبر» جایگاه تحول‌آفرینی است

«منبر» جایگاه تحول‌آفرینی است

توفیق دست داد در خدمت شماری از چهره‌های پژوهشگر و مبلغان نام‌آشنا باشیم که درد دین دارند و پی‌جوی پاسخگویی به پرسش‌های روزآمد در حوزه حماسه جاودان حسینی و زوایای بی‌شمار این حرکت انسان‌ساز و الهام‌بخش هستند. فرازهای پیش‌رو حاصل هم‌سخنی‌ها با مبلغ سرشناس و صاحب سبک، حضرت حجت‌الاسلام استاد سیدحسین مؤمنی است.

عرصه دولت جای کارآموزی نیست

عرصه دولت جای کارآموزی نیست

ابوالفضل ظهره وند با بیان اینکه عرصه حکومت و دولت جای کارآموزی نیست تصریح کرد: روسیه و چین ظرفیت بسیار نابی را برای ما ایجاد می‌کنند که نباید از آن غافل باشیم.

واقعیت یا خیال!

واقعیت یا خیال!

علی حضرتی از نسل کارگردانان جوان و جدی است که توانمندی‌اش را با ساخت فیلم «سازهای ناکوک» اثبات کرد؛ گرچه صرفا به اکران آنلاین رسید اما توانست هم نظر مخاطبان و هم منتقدان را جلب کند. بعد از «سازهای ناکوک» همه مشتاقانه منتظر فیلم بعدی حضرتی بودند و «شهرک» ساخته شد.

تـئـاتـر در کمال سادگی

تـئـاتـر در کمال سادگی

الهام شعبانی را سال‌هاست در مقام بازیگر و طراح لباس می‌شناسیم. او حالا در مقام کارگردان دومین تجربه‌اش «آخرین سه شنبه سال » را در تالار ناظرزاده کرمانی به صحنه برده‌است که در آن سیما تیرانداز، امین میری، آیه کیانپور و... بازی کرده‌اند‌.

آرزویم مدال المپیک ۲۰۲۸ است

آرزویم مدال المپیک ۲۰۲۸ است

دیروز از دهلی بازگشته‌اند. قرار می‌گذاریم برای پنج عصر. چند ساعت بعد پیام می‌دهد: « تمرینم تمام نشده، لطفا ساعت شش.»

فداکاری اعجاب آور در کردستان

فداکاری اعجاب آور در کردستان

سریال تلویزیونی «سوران» این روزها از شبکه یک سیما پخش می‌شود و در همین مدتی که از پخش آن می‌گذرد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌است. این سریال که در مرکز سریال سوره وابسته به حوزه هنری تولید شده، براساس یکی از آثار منتشر شده در انتشارات سوره مهر است و یکی از موفق‌ترین نمونه‌های اقتباس در سریال‌سازی طی چند سال اخیر محسوب می‌شود.

خطر افزایش آسیب‌های اجتماعی | شاهد کار «فوق عادت» دستگاه‌ها نیستیم

خطر افزایش آسیب‌های اجتماعی | شاهد کار «فوق عادت» دستگاه‌ها نیستیم

آسیب‌های اجتماعی در کشور در حال افزایش است از حاشیه‌نشینی گرفته تا طلاق. در این بین برنامه‌های مسئولان نیز برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی راه به جایی نمی‌برد. در ادامه درباره همه این مسائل با فاطمه قاسم‌پور، رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس گفتگو کرده‌ایم. او معتقد است دستگاه‌های متولی در این خصوص اهتمام جدی ندارند و بر خلاف تاکید رهبر انقلاب بر انجام کار فوق عادت در این حوزه، آن‌چه تاکنون رقم نخورده همین کار فوق عادت است.

چپاول منطقه با اسم رمز دموکراسی

چپاول منطقه با اسم رمز دموکراسی

پس از این‌که مهره‌های تروریستی آمریکا در سوریه و عراق، یعنی داعش و جبهه‌النصره، شکست سنگینی را از جبهه مقاومت پذیرفتند، نیروهای آمریکایی حضور خود را در مناطقی در شرق و شمال سوریه علنی‌تر کردند.

عشق و جنون پشت رول

عشق و جنون پشت رول

حتما این میزان از علاقه به رشته‌ای مهیج و البته پرمخاطره مثل اتومبیلرانی را کسی درک می‌کند که بدون ترس گاز می‌دهد و به سرعت ۲۶۰کیلومتر در ساعت می‌رسد.

جزئیات سوخت‌گیری با کارت‌ بانکی

جزئیات سوخت‌گیری با کارت‌ بانکی

مصرف بنزین رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند. به‌طوری‌که چندی پیش به عدد ۱۱۴۵میلیون لیتر در روز رسید. براساس آمارهای سازمان ملی بهره‌وری، ایران در شدت مصرف انرژی در جهان در رتبه اول قرار گرفته است. از این رو کارشناسان بارها نسبت به کاهش شدت مصرف انرژی هشدار دادند.

مربیان ایرانی قابلیت بالایی دارند

مربیان ایرانی قابلیت بالایی دارند

مصطفی کارخانه را باید در زمره مربیان موفق ایرانی در ورزش دانست. او لقب نخستین سرمربی در تاریخ والیبال ایران را دارد که تیم‌ملی جوانان را قهرمان جهان کرد. مسیری که او بیش از یک دهه پیش در والیبال ایران شروع کرد، حالا مربیان دیگری همچون مومنی مقدم و صادقیانی به خوبی ادامه می‌دهند.

تنوع تحریفات در قیام عاشورا

تنوع تحریفات در قیام عاشورا

رسانه مؤثر و فراگیر چه پیش از حماسه حسینی و چه سده‌های پس از آن دست دشمنان خاندان پیامبر(ص) بوده، آنها همواره کوشیده‌اند درباره این حماسه شگرف جاودانه به کژنمایی بپردازند و با واردکردن بدعت‌ها و دروغ‌زنی‌ها آن را از روح اصیل عالم‌تاب و هدایتگرش تهی سازند. این‌چنین کوشش‌هایی چرا همواره و مستمر و برنامه‌ریزی شده ادامه دارد؟

روایت‌ مجازی از حماسه‌ حقیقی

روایت‌ مجازی از حماسه‌ حقیقی

واقعه بزرگ کربلا از آن جهت که امام‌حسین (ع)  در مقابل لشکر ظلم ایستاد و مرگ با  عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح داد اوج حماسه است و از آن جهت که یاران باوفای امام‌حسین (ع) در مظلومیت به شهادت رسیدند اوج تراژدی. اغراق نیست اگر بگوییم چشم تاریخ چنین حماسه افتخارآفرین و چنین تراژدی هولناکی را در سراسر حیات بشر هرگز ندیده‌ است.

7 صفحه

نیازمندی ها