غول‌های فناوری جهان علیه ترامپ

اوایل سال 2016 جلسه‌ای با یکی از چهره‌های مهم امنیتی و اطلاعاتی سیلیکون ولی (محل استقرار بسیاری از شرکت‌های مهم فناوری جهان در کالیفرنیا) برگزار شد. وقتی از او در مورد انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی آمریکا و پیروز احتمالی سوال شد، او با آرامش این‌گونه پاسخ داد: اهمیتی ندارد که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. شرکت‌های فناوری و رهبران آن بدون توجه به این‌که چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود، کار و مسئولیت خود را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۹۹۸۹۶۹

بی‌شک اگر هم‌اکنون همین سوال از آن فرد پرسیده شود، پاسخ او به مراتب با گذشته متفاوت خواهد بود. پس از اعلام محدودیت‌های مهاجرتی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلفی نسبت به آن موضع انتقادی گرفتند. تازه‌ترین این گروه‌ها، رهبران شرکت‌های مهم فناوری هستند که نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند. آن‌طور که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده، شرکت‌های اپل، فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت، نت‌فلیکس، توییتر، اوبر و سایر شرکت‌های سرشناس در عرصه فناوری دادخواستی حقوقی در مخالفت با ممنوعیت مهاجرتی ترامپ ثبت کرده‌اند، زیرا مهاجران کیفی‌ترین کارمندان این شرکت‌ها هستند. در این دادخواست که در دادگاه فدرال آمریکا ثبت شده و بزودی به آن رسیدگی می‌شود، تاکید شده که ممنوعیت مهاجرتی دونالد ترامپ، «تبعیض‌آمیز» است. در پیش‌نویس این دادخواست آمده است: حکم مذکور به صورت ناگهانی قوانین مربوط به ورود به ایالات متحده را تغییر می‌دهد و به طور چشمگیری با اصولی که چندین دهه روی قوانین مهاجرتی اعمال شده، متفاوت است. این دستور براساس دین و تابعیت اولیه، تبعیض‌آمیز است و مرزهای ما را روی اقشار آسیب‌پذیر از جمله کسانی که از جنگ‌های خانمانسوز گریختند، می‌بندد. طبق این دادخواست حقوقی، بحث رشد اقتصادی و مهاجرت به هم گره خورده است و این رویه به رویکرد آمریکا برای جذب استعدادهای سراسر جهان لطمه وارد می‌کند. پیش از ثبت این درخواست، تعدادی از رهبران سیلیکون‌ولی نیز نگرانی خود را نسبت به تصمیمات جنجالی ترامپ ابراز کرده بودند. به عنوان مثال، تیم کوک مدیر اپل، مارک زاکربرگ مدیر فیس‌بوک و ساندار پیاچی رئیس هیات‌مدیره گوگل، ضمن انتقاد از این محدودیت‌ها، آنها را بسیار نگران‌کننده خوانده بودند تا جایی که تیم کوک عنوان کرده بود، بدون مهاجران شرکتی به نام اپل وجود خارجی ندارد.

نقش مهاجران در شرکت‌های فناوری

حدود یک ماه پیش بود که بسیاری از این افراد و چهره‌های سرشناس، برای تبریک پیروزی ترامپ به برج او در نیویورک رفتند. ترامپ نیز در حالی که رو به دوربین‌های مختلف لبخند می‌زد، گفت: من اینجا هستم تا به همه شما برای پیشرفت کمک کنم؛ اما با اتفاقات دو هفته اخیر به نظر می‌رسد ماه عسل رئیس‌جمهور آمریکا با این افراد به اتمام رسیده است. البته وقتی به آمار و ارقام در رابطه با نقش مهاجران در این شرکت‌ها نگاه می‌اندازیم، مشخص می‌شود اعتراض و انتقاد آنها بسیار مناسب بوده است.

جذب افراد نخبه از سراسر جهان، هسته اصلی فعالیت شرکت‌های فناوری را تشکیل می‌دهد. حضور این مهاجران در راس چنین شرکت‌هایی می‌تواند موید این مطلب باشد. به عنوان مثال، سرگئی برین، یکی از موسسان گوگل از مهاجران روسیه است. ساندار پیاچی نیز سال‌ها پیش همراه خانواده‌اش از سریلانکا به آمریکا آمد. ساتیا نادیلا، مدیر مایکروسافت نیز متولد منطقه حیدرآباد پاکستان است. پدر استیو جابز، مدیر پیشین شرکت اپل نیز یک مهاجر اهل سوریه بود؛ کشوری که ورود ساکنانش از حدود دو هفته پیش به آمریکا غیرممکن شده است.

ثروتی که به واسطه این مهاجران به اقتصاد آمریکا نیز وارد شده بسیار درخور توجه است. آن‌طور که مجله اکونومیست گزارش داده، «استارت‌آپ‌ها» حدود یک‌میلیارد دلار ثروت در آمریکا به وجود آورده‌اند که نیمی از آن به واسطه فعالیت و فناوری‌های ارائه شده از سوی مهاجران بوده است. در کوپرتینو (منطقه‌ای حومه‌ای و لوکس در سیلیکون ولی) نیمی از جمعیت را مهاجران تشکیل می‌دهند.

نکته مهم دیگر این است که سیاستمداران برای ادامه فعالیت خود به فعالیت این شرکت‌های فناوری بشدت نیاز دارند. سیاستمداران و بخصوص رئیس‌جمهوری همچون ترامپ برای رساندن پیام خود بشدت به شبکه‌های توییتر و فیس‌بوک وابسته هستند.

ترامپ با رسانه‌ها سرشاخ شد

از زمان مبارزات انتخاباتی تا اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او همواره به انتقاد شدید از رسانه‌های آمریکا پرداخته است. اما اوج انتقادات او به پس از مراسم تحلیف بازمی‌گردد که رسانه‌ها این مراسم را با مراسم سوگند اوباما در سال 2009 مقایسه کردند. از آن زمان به بعد، ترامپ در نشست‌های خبری و توییت‌های جنجالی خود از هر فرصتی برای انتقاد از رسانه‌ها استفاده کرد. با اعلام محدودیت‌های مهاجرتی و به تبع آن انتشار گزارش‌های انتقادی از سوی رسانه‌ها، ترامپ نیز جنگ خود را علیه آن شدیدتر کرد. نقطه اوج آن حدود یک هفته پیش بود که او و نزدیکانش رسانه‌ها را «حزب مخالف دولت» اعلام کردند.

در این میان بسیاری ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است دولت ترامپ در ادامه فعالیت خود در جریان آزاد اطلاعات مانع ایجاد کند. این مساله را می‌توان در فرمان مهاجرتی ترامپ بخوبی مشاهده کرد که جزئیات آن کمتر در اختیار رسانه‌ها و حتی شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها