نسل جدید باتری بدون انفجار؛

ساخت باتری گوشی از آب با عمر طولانی

گوشی های هوشمند نسل به نسب قدرتمندتر میشوند و ویژگی های جدیدی به آنها اضافه میشود. اما همین که قدرت در آنها افزایش میابد مصرف باتری آنها نیز متعاقبا بالا میرود. این اتفاقیست که در سال های گذشته همواره رخ داده است اما کمپانی ها کاری جز افزایش نسبی ظرفیت باتری این گجت ها نتوانسته اند انجام دهند که این نیز چندان مثمر ثمر نبوده است و همچنان باتری گجت های قابل حمل، یکی از نقاط ضعف آنها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۹۱۹۸۳
گوشی‌های هوشمند به باتری‌های ضد حریق مجهز خواهند شد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از سخت افزار مگ، اما باتری ها در سال های اخیر به تعداد دفعات زیاد باعث آتش گرفتن گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه های قابل حمل نیز شده اند که این مورد نگرانی زیادی در میان کاربران ایجاد کرده است چرا که برخی کاربران از این اتفاق صدمه های نسبتا جدی دیده اند. قابل توجه ترین دستگاهی که از این مشکل رنج میبرد، گلکسی نوت 7 سامسونگ بود که سال گذشته وارد بازار شد، زود آتش گرفت و تولید آن متوقف شد. تا چند روز پیش مقصر اصلی آتش گرفتن های نوت 7 مشخص نبود اما سامسونگ پس از تحقیق و بررسی به طور رسمی اعلام کرد که باتری فبلت پرچمدار این کمپانی باعث آتش گرفتن آن بوده است. ناکامی بزرگ سامسونگ باعث شده است تا کمپانی ها به این بخش بیشتر توجه کنند تا این اتفاقات در آینده تکرار نشود.

به دنبال این مشکل، محققین دانشگاه استنفورد موفق به توسعه ی یک باتری لیتیوم یون شدندکه از موادی با بافت های مقاوم در برابر حرارت تشکیل شده است. البته این اقدام تازه ای محسوب نمیشود و پیش از این نیز چنین طرحی اجرا شده بود اما عملکرد باتری های ضد حریق پیشین به طور محسوسی کاهش یافته بوده است. اما بر اساس ادعای Prof Yi Cui ، دانشمند مسئول این پروژه باتری ضد اشتعال توسعه داده شده توسط آنها از نظر عملکردی تفاوتی با باتری های فاقد سیستم ضد حریق ندارد.

باتری ساخته شده توسط دانشگاه استنفورد، از یک لایه ی فیبر پلاستیکی جدا کننده برخوردار است که کار آن جدا نگه داشتن الکترود های مثبت و منفی باتری از یکدیگر است. این فیبر پلاستیکی درون خود ماده ای به نام تریفنیل فسفات را جای داده که باعث میشود زمان آتش گرفتن باتری به تعویق بیافتد و باتری در مقابل آتش گرفتن مقاوم باشد. اگر دمای این باتری به 150 درجه ی سانتی گراد برسد، لایه ی جدا کننده ذوب خواهد شد و فسفات ها رها خواهند شد. تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد مدعی هستند که با این روش شعله های باتری آتش گرفته ناشی از داغی بیش از حد در زمان 0.4 ثانیه خاموش خواهند شد که قابلیت تحسین برانگیزی است.

در حالی که مطمئنا مدتی طول میکشد از این سیستم یا سیستمی مشابه در باتری گوشی های هوشمند استفاده شود و به تولید انبوه برسد، اما به هر حال نقطه ی امیدوار کننده ای برای کاربران و البته کمپانی ها محسوب میشود که دانشمندان و محققین بر روی مشکلات آتش گرفتن گوشی های هوشمند و داغ شدن بیش از حد آنها کار میکنند و امید میرود در آینده نیز امنیت گوشی های هوشمند از این نظر تامین شود. پیش از این ال جی نیز به کاربران وعده داد که جی 6 از مشکل داغ شدن بیش از حد رنج نخواهد برد و از سیستم خنک کننده ی لوله های مسی در پرچمدار بعدی خود استفاده خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها