پاسخ علمی به یک سوال فلسفی

اول مرغ بود یا تخم مرغ؟

«مرغ و تخم مرغ» از دیرباز دارای جایگاهی سترگ و سزاوار در اندیشه بشری بوده است چندان که بین بسیاری از فلاسفه یونان همواره این پرسش تاریخی مطرح بوده که :«آیا در ابتدا تخم مرغ بوده بعد مرغ به وجود آمده یا این که برعکس اول مرغ پا به عرصه وجود نهاده و بعد تخم مرغ اختراع شده است؛» مساله این است.
کد خبر: ۹۸۳۶۶

در مشرق زمین اما جدا از جنبه های فلسفی ، از حیث غذایی نیز تخم مرغ از جایگاه ارزنده و اثرگذاری برخوردار است . به گونه ای که مثلا در ایران ، تحقق بخشیدن به «توسعه غذایی» در کشور ، بدون داشتن یک رویکرد صحیح به تخم مرغ ، امکان پذیر نخواهد بود. تخم مرغ یکی از ارکان اساسی سیستم غذایی ما به شمار می آید که بی وجود ذی جود آن ، بخش عظیمی از اقشار جامعه دچار مشکلات غذایی خواهند شد. حتی نظام آموزش عالی ما نیز ارتباط تنگاتنگی با تخم مرغ دارد ، به حدی که اگر نباشد ، دانشجویان عزیز ما نمی توانند به تحصیلات عالیه خود ادامه دهند. اخیرا مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در رابطه با مرغ و صادرات تخم مرغ اعلام کرده است که در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت 5 تا 6 ماه گذشته ، صادرات تخم مرغ 90 درصد کاهش پیدا کرده ، به نحوی که به جای صادرات روزانه 300 تن ، روزانه فقط 30 تن تخم مرغ صادر می شود.

علل و اسباب احتمالی کاهش صادرات تخم مرغ

1- احتمال فتنه گری : استبعادی ندارد که این قضیه ، یک ترفنداز سوی خروسها بوده باشد به این معنا که با تحریک کردن مرغها به کم کاری و توجه بیشتر به شوهرانشان ، باعث این کاهش میزان صادرات تخم مرغ شده باشند.
2- احتمال انسانی : ممکن است خود مرغداران دیگر کمتر به امر تولید تخم مرغ و پرورش مرغ تخمی توجه دارند. احتمالا بیشتر توجه آنها به پرورش مرغ گوشتی شده است.
3- احتمال تکنیکی : بعید نیست مرغها بر اثر اطلاع رسانی در عصر تکثر اطلاعات و ارتباطات ، متوجه تفاوت شب از روز (و بالعکس) شده و فهمیده باشند که فقط این بامدادان است که تفاوت نکند لیل و نهار. فلذا دیگر گول پروژکتورهای پرنور را که سعی دارند سطح مرغداری ها را مثل روز روشن نگه دارند ، نمی خورند و شب را می گیرند تخت می خوابند. به تخم کردن هم نمی اندیشند.
4- احتمال زیبایی شناسانه : از آنجا که این روزها بعضا مرغهایی پیدا می شوند که به خاطر 50 تومان تخم مرغ ناقابل ، نمی خواهند زیبایی اندام خود را به هم بریزند و هیکل خود را دفرمه کنند ، لهذا زیر بار تخم کردن نمی روند. مگر این که نرخ جهانی تخم مرغ بالا برود که به وضع حملش بیرزد. فلذا کاهش صادرات تخم مرغ از ناحیه پاره ای مرغهای مد بالاست.

رضا رفیع
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها