این جاده یک طرفه نیست

امروز سالروز درگذشت خواننده جوانی است که مبارزه‌اش با سرطان نام او را در روزهای پایانی عمرش بر سر زبان‌ها انداخت و در حالی که طرفدارانش امید به بهبود او داشتند مرگ نابهنگامش، دل آنها و بسیاری از مردم این سرزمین را به‌درد آورد. مرتضی پاشایی کار خودش را از سال 1389 و با انتشار چند ترانه در فضای مجازی آغاز کرد و با قطعه «یکی هست» به شهرت رسید. او ترانه «نگران منی» را به عنوان تیتراژ برنامه تلویزیونی ماه عسل در سال 93 اجرا کرد. مرگ این خواننده جوان و واکنش مردم به آن بویژه در مراسم تشییع جنازه‌اش، بسیاری را شگفت‌زده کرد به صورتی که برخی از کارشناسان و تحلیلگران آن را پدیده «پاشایی» خواندند.
کد خبر: ۹۶۷۸۴۲

هر چند دو سال از مرگ این خواننده پاپ می‌گذرد، اما موجی که از آن برخاست همچنان آرام نگرفته و در این مدت شاهد موج‌سواری برخی از نام مرتضی پاشایی هستیم. از سوی دیگر، کارشناسان و نخبگان جامعه همچنان واکنش مخاطبان به آثار مرحوم پاشایی و خوانندگان موسیقی عامه‌پسند چون او را نقد می‌کنند. باید پذیرفت کمتر کارشناس حوزه موسیقی پیدا می‌شود که در ارزش‌گذاری موسیقی مرحوم پاشایی آن را قابل توجه برشمرد، اما قضاوت درباره سلیقه مخاطب دشوار است.

انتخاب یک مخاطب هر اندازه هم که سلیقه‌ای سطحی داشته باشد، فرآیند پیچیده‌ای است که پرداختن به آن در حوصله این نوشتار نمی‌گنجد. در حقیقت، هیچ معیار مطلقی برای برتری یک اثر هنری بر دیگری وجود ندارد و نخبگان براهین متقنی برای اثبات برتری انتخاب و سلیقه خود بر انتخاب و سلیقه عامه مردم در چنته ندارند.

با وجود این، فراموش نکنیم کارشناسان و منتقدان هنری برای تمایز آثار موسیقی قابل توجه ویژگی‌هایی را برشمرده‌اند؛ آثاری که از صافی زمان می‌گذرند و برای قرن‌ها باقی می‌مانند و به گفته آنها برای درکشان نیاز به ارتقای سلیقه و سواد هنری مخاطبان است.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها