اهالی سینما در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی کردند

همنوایی سینما با ایام عزا

سینمای ایران معمولا برای اکران آثاری درخور برای مناسبت‌های مذهبی دست خالی است، اما امسال شرایط متفاوت بود و با توجه به دغدغه مندی کارگردانان سینمای ایران با دو اثر با موضوع عاشورا («کربلا جغرافیای تاریخ» و «هیهات») و یک اثر با مضمون ملی ـ میهنی («اروند») روبه‌رو بودیم. به طوری که قبل از ایام سوگواری (روزهای تاسوعا و عاشورا) سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد براساس مضمون و محتوایی که سه فیلم «کربلا جغرافیای تاریخ»، «هیهات» و «اروند» دارند، می‌توانند با هماهنگی وزارت ارشاد و در صورت تمایل سینماداران در روزهای تعطیل در سالن سینماها به نمایش درآیند. طرح این پیشنهاد ظاهرا به این دلیل بود که متولیان سینما بر این باور بودند که به جای تعطیلی سینماها، نمایش فیلم‌هایی متناسب با این روزها علاوه بر پررنگ شدن فضای معنوی جامعه، سینما را هم از چرخش اقتصادی باز نمی‌دارد .
کد خبر: ۹۵۵۹۷۴

حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفت‌وگوی دیگری اعلام کرد که این موضوع امکان‌پذیر نیست و تمامی سینماها در این دو روز تعطیل هستند!

به هر روی بدیهی است سینما رفتن در ایام عزاداری نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های آن در جامعه، تولید آثاری مرتبط و به اصطلاح بسترسازی آن در بین مردم دارد! به همین بهانه نظر مدیر سینما آزادی و یک سینماگر را در این خصوص جویا شدیم که می‌خوانید...

اجرای اپرای عاشورا در سینما

پرویز شیخ طادی در این باره گفت: اکران فیلم‌هایی با ویژگی‌های مناسب مراسم مذهبی هیچ منافاتی با بزرگداشت آن مراسم ندارد. چون به لحاظ حسی و اعتقادی هماهنگی با هم دارند. اگر سال‌های آینده هم آثاری هماهنگ با فضای مذهبی و عزاداری داشته باشیم، هیچ اشکالی ندارد آن را اکران کنیم.

کارگردان فیلم «شکارچی شنبه» افزود: تلویزیون هم در روزهای عزاداری برنامه‌هایی متناسب با این روزها پخش می‌کند. بنابراین پخش محصولات فرهنگی مناسب هیچ منافاتی با این ایام ندارد. آثاری که بتوانند در ایام مختلف در سینماها نمایش داده شوند آن عده‌ای را که سینمارو هستند به سالن‌ها می‌کشاند و این در واقع برآورده کردن تقاضای مردم است.

او خاطرنشان کرد: در سینما می‌شود اپرای عاشورا اجرا کرد. مثلا زمانی فوتبال جام جهانی را در سینما نمایش می‌دادند. حالا چه اشکالی دارد که مثلا تعزیه‌هایی را که بار هنری‌اش تقویت شده باشد، در سینماها اجرا کنند؟! در واقع این طرح امکانی است که به‌طور جمعی فراهم می‌شود و مردم می‌توانند دسته جمعی از آن بهره ببرند. حتی برای استفاده بهینه از ظرفیت سالن‌های سینما جمعی متشکل از بچه‌های تئاتر می‌توانند در ده شب محرم در سینماها برنامه اجرا کنند. به‌طور کلی از ظرفیت‌ سالن‌های سینما می‌توان استفاده‌های زیادی برد.

رکود نسبی سینماها تا «سلام بمبئی»

رضا سعیدی‌پور (مدیر پردیس سینمایی آزادی) به جام‌جم گفت: ما به تجربه می‌دانستیم که با شروع ایام محرم فروش فیلم‌ها افت می‌کند. چون مردم در حال و هوای این ایام به سر می‌برند و کمتر رغبتی به سینما رفتن نشان می‌دهند. این روند هر ساله تکرار می‌شود و برای ما اتفاق جدید و تازه‌ای نیست. حتی امسال شورای صنفی طرحی را پیشنهاد کرد مبنی بر این که سینماها در روزهای عزاداری فیلم‌های «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «هیهات» و «اروند» که حال و هوایی متناسب با این ایام دارند را به نمایش بگذارد و کسانی که می‌خواهند برای تماشای این فیلم‌ها به سینما بیایند که البته در ادامه با انجام آن موافقت هم نشد، اما من به عنوان کسی که سال هاست تجربه سینماداری دارد، می‌گویم اگر هم این طرح اجرا می‌شد،آن قشر از مردم که برای عزاداری در این ایام به مساجد و تکایا می‌روند اصلا به خودشان اجازه نمی‌دهند برای دیدن فیلمی حتی درباره عاشورا وارد سینما شوند و بخواهند فیلم را در سینما ببینند. اگر سینماها در روزهای عزاداری باز هم می‌بود، باز هم مردم از این طرح استقبال نمی‌کردند.

او ادامه داد: به نظرم بعد از دهه محرم با وجود فیلم‌های جدیدی که قرار است اکران شود، سینماها رونق نسبی می‌گیرد تا آذر ماه که «سلام بمبئی» بر پرده سینماها می‌آید. «سلام بمبئی» با ساختار و مضمونی که دارد می‌تواند گیشه سینماها را متحول کند.

ساناز قنبری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها