از آنجاکه کار یکی از مسائل اساسی زندگی انسان است و در جوامع مختلف و با توجه به شرایط گوناگون ساعات متفاوتی به این امر مهم اختصاص می‌یابد، همچنین کار یکسری مقررات، ضوابط و شرایط خاص خود را دارد، در کنار و عرض آن، موضوع استراحت و بازیابی قوای انسان به میان می‌آید.
کد خبر: ۹۵۰۶۵۵
ضرورت انتخاب تفریحات پاییزه!

یعنی تفریحات هم جزو ضروریات و واجبات زندگی انسان‌ها محسوب می‌شوند. از اینجاست که پس از انجام هر کاری و در هرجایی، زمان‌های خاصی برای استراحت اختصاص داده می‌شود. البته درزمانی که برای استراحت و بازیابی قوای مختلف انسان تعیین می‌شود، مسائل بسیاری به میان می‌آید که شاید مهم‌ترین آن همین بحث تفریحات و سرگرمی‌های مختلف باشد. به این معنا، شخصی که برای مثال در طول یک هفته، هرروز هشت ساعت کار می‌کند به ساعاتی برای استراحت نیازمند است تا فرجه‌ای داشته باشد برای کاستن از فشارها و استرس‌های روزانه. نکته مهم آن که افراد درصورتی‌که تشکیل خانواده داده باشند این زمان را در کنار دیگر اعضای خانواده می‌گذرانند. اما باید دانست وقت و زمان خاصی که برای تفریح درنظر گرفته می‌شود تحت تأثیر نگاه ما به برنامه‌های اوقات فراغتمان است.

از طرفی، وقتی تفریح موضوعیت پیدا می‌کند، ابتدا باید ببینیم در ارتباط با چه طبقه اجتماعی‌ای می‌خواهیم صحبت کنیم؟ جامعه هدف ما چه قشری هستند؟ چه گروه سنی را مدنظر داریم و تا چه اندازه امکانات رفاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در اختیار داریم؟ درصورتی‌که همه آنچه ذکر شد فراهم و تنظیم ‌شده باشد، آن‌وقت می‌توان بحث را به درون خانواده برد و در مورد نهاد خانواده و این که خانواده‌ها باید در مورد تفریحات چه اطلاعات جامع و کاملی داشته باشند و چگونگی و کم و کیف ایجاد تفریح و سرگرمی برای خود و اعضای خانواده در فصول مختلف بحث کرد.

نکته دیگر آن که، از آنجاکه هر فصلی ازجمله فصل پاییز که در آن قرار داریم تفریحات و سرگرمی‌های خاص خود را دارد، یکی از مسائل اساسی که باید در نظر گرفت، تناسب میان نوع تفریح با سن و سال و سلامت روحی و جسمانی افراد خانواده است. یعنی با گذر از تابستان و ورود به فصل جدید یعنی پاییز و از آنجاکه بیشتر خانواده‌ها صاحب فرزندانی هستند که در طول هفته به مدرسه و کلاس درس می‌روند لذا باید تفریحات پاییزه متناسب با شرایط جدید فرزندان و خانواده‌ها باشد. مثلا ورزش‌ها و سرگرمی‌های خاص پاییزه را برنامه‌ریزی کنند. در کل، تفریح باید به نحوی باشد که منجر به شور، نشاط و تجدید انرژی درست و نرمال در فرد یا افراد بشود. از همین‌جا می‌توان میان تفریحات سالم و ناسالم مرزبندی کرد. یعنی تفریحات به‌گونه‌ای انتخاب شوند که دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی پدر و مادر را برای هفته‌ای که در پیش دارند از جنبه‌های مختلف ازجمله پذیرش نقش و مسئولیت آماده کنند. ناگفته نماند تفریحات باید عاری از هرگونه آسیب جسمانی، روحی و روانی باشد؛ چراکه، هر رفتاری را نمی‌توان جزو تفریحات قلمداد کرد.

دکتر پرویز روز بیانی

روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها