مدیر بنیاد روایت از نبود پژوهش در نمایش‌های دفاع‌مقدسی انتقاد کرد

تدوین چشم‌انداز 20 ساله برای تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نسبت به یک برنامه‌ریزی مدون در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای 20 سال آینده ابراز امیدواری کرد، مدیر بنیاد روایت به فقدان بعد پژوهشی در نمایش‌های دفاع‌مقدسی انتقاد کرد و مدیر تماشاخانه «سرو» نیز از اولویت اجرای نمایشنامه‌های اقتباسی در این تماشاخانه خبر داد. اینها مهم‌ترین اتفاقات نشست نخست مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۹۴۸۷۷۶

نشست رسانه‌ای علیرضا عاقل‌زاده، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و همچنین مراسم رونمایی از مجموعه کتب پژوهشی تئاتر مقاومت صبح روز گذشته، سوم مهر در تماشاخانه سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با حضور اصحاب رسانه و همچنین جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت و دهنوی، رئیس تماشاخانه سرو برگزار شد.

در این مراسم عاقل‌زاده که حدود یک ماه قبل به عنوان مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منصوب شد، در اولین نشست رسانه‌ای خود درباره اولویت‌های این مجموعه و اهدافی که برای آن برنامه‌ریزی شده است، سخن گفت.

برنامه‌ریزی مدون 20 ساله

او با بیان این‌که در حوزه هنر انقلاب و تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیاز به تعریفی منسجم و مشخص است، نسبت به یک برنامه‌ریزی مدون برای 20 سال آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: به دلایل مختلف تئاتر و بویژه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مظلوم واقع شده است به همین منظور ما از اصحاب رسانه کمک می‌طلبیم تا این حوزه از هنر انقلاب اسلامی را پویا کنیم.

عاقل‌زاده با اشاره به بازخوانی هنر انقلاب اسلامی،‌ مقاومت و دفاع مقدس و نسبت هرکدام از آنها افزود: همواره این تلاش وجود دارد تا ما به تعریف مشخصی در ارتباط با هنر انقلاب برسیم و امیدواریم بتوانیم چنین تعریفی را به هنرمندانمان ارائه کنیم و بگوییم که انقلاب همچنان زنده است. همچنان باید بگوییم که ما تعریف مشخصی از جنگ،‌ دفاع مقدس یا یک اثر ضدجنگ نداریم و این مبانی بدرستی تبیین نشده است. البته باید گفت که ما به هنرمند چیزی ندادیم که از آنها نیز بخواهیم مواردی را در این زمینه ارائه کنند.

عاقل‌زاده بر همین اساس از تصمیم انجمن برای ورود به موضوعات جدید همچون شبکه‌های اجتماعی، حجاب، جنگ نرم و ... خبر داد و آنها را مسائلی معرفی کرد که فرهنگ را مورد هدف قرار داده است. او از هنرمندانی که توانایی کار در حوزه اجرا، همایش یا پژوهش دارند، دعوت کرد.

مهم‌ترین دغدغه‌های انجمن

او نگاه انجمن را نقد محور و براساس تجزیه و تحلیل و مبانی کار پژوهش دانست. او با اشاره به بودجه اندک بخش پژوهش و رشد پژوهش در سال‌های اخیر از اختصاص 10 درصد بودجه انجمن در این حوزه خبر داد.

مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سه گونه تئاتری مستند، استراتژیک و کودک را مهم‌ترین دغدغه‌های اجرایی انجمن اعلام کرد و درباره تئاتر مستند گفت: در این گونه تئاتری می‌توان رویدادهای انقلاب و جنگ را علاوه بر مستندنگاری، وقایع‌نگاری نیز کرد. او وجود 13میلیون دانش‌آموز را دلالتی بر توجه بر تئاتر کودک و نوجوان دانست.

تاکید بر پژوهش در تئاتر

در این نشست خبری سردار جواد جباری پس از رونمایی از کتاب چهار جلدی «چالش در پرده» نوشته تقی اکبرزاده با اشاره به اهمیت پژوهش در سیستم اداری او گفت: کتاب آقای اکبرزاده پژوهشی است برای پژوهش تا کسانی که می‌خواهند در حوزه تئاترمقاومت پژوهشی انجام دهند، بتوانند با دستمایه بهتری کار کنند.

او افزود: در بحث تئاتر در فقری جدی به سر می‌بریم و کار پژوهش است که می‌تواند این فضا را به کار درست و اساسی نزدیک کند. وی اذعان کرد: این فقر چون کمتر مورد توجه مسئولان است و شاید علتش کم‌توجهی متولیان و هنرمندان بوده، امروز بیشتر برجسته است.

مدیر بنیاد روایت به نمایش‌های دفاع‌مقدسی اشاره کرد و آنها را فاقد بعد پژوهشی دانست که در آن همه چیز از خیال هنرمند گذشته است و تاکید کرد لازم است برخی مسائل مورد تحقیق قرار گیرد. او ضعف در شخصیت‌پردازی را به عنوان نمونه نام برد که دلیلش را ضعف تحقیقی دانست. مدیر بنیاد روایت، تأکید کرد: تمرکزمان را روی کارهای اقتباسی معطوف می‌کنیم، چون کار اقتباسی می‌تواند ما را به فضاهای درست نزدیک کند. پرویز رادی دهنوی، مدیر تماشاخانه سرو نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت این تماشاخانه، اظهار کرد: اجرای نمایشنامه‌های اقتباسی در اولویت کار تماشاخانه سرو قرار داد.

در این مراسم، از مجموعه چهار جلدی «چالش در پرده» با حضور جواد جباری، مدیرعامل بنیاد روایت فتح رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها