مسلمانان جهان

آلمان، پذیرای موج عظیمی از مهاجران مسلمان

جمهوری فدرال آلمان، کشوری در قاره اروپا با 82 میلیون نفر جمعیت است. حضور اولیه مسلمانان به آلمان به زمان جنگ‌های عثمانی هنگام تصرف بالکان برمی گردد. بعدها پس از جنگ جهانی دوم، مهاجران مسلمان ترک و تا حدی از نواحی مسلمان‌نشین بالکان به آلمان رفتند.
کد خبر: ۹۴۲۸۰۴

از طرفی مهاجرت کاری در دهه 1960 و چندین موج از پناهندگان سیاسی از دهه 1970، دین اسلام را در کشور آلمان، برجسته کرد. بنابر سرشماری سال 2011، حدود 9/1 درصد از جمعیت آلمان ( حدود 5/1 میلیون نفر) مسلمان هستند. اما آمارهای غیررسمی، خبر از وجود 3/4 میلیون مسلمان در این کشور می‌دهند. همچنین طبق آمار سال 2006، حدود 15 هزار نفر از آلمانی‌ها به دین اسلام گرویدند. البته اکنون هم بنابر نتیجه پژوهشی که در بنیاد کنراد آدناوئر انجام شده، به سبب موج ورود پناهجویان، آلمان در آینده نزدیک از نظر جمعیت مسلمان در صدر کشورهای اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

مسجدی به زیبایی تاج محل: در 50 سال اخیر،‌ مساجد متعددی در سراسر آلمان ساخته شده است. تقریبا حدود 3000 مسجد در این کشور وجود دارد. قدیمی‌ترین مسجد، در شهر شوتسینگن این کشور در سال 1779 ساخته شد. مسجد احمدیه نیز قدمتی طولانی دارد و در برلین و منطقه مسکونی ویلمرزدورف قرار دارد. این مسجد را کارل آگوست هرمان، معمار آلمانی طراحی کرده و در سال 1928، آن را شبیه بنای تاج محل هند ساخته است.

اتحاد مسلمانان، زیباتر از هر مکان دیگر: مسلمانان این کشور با وجود این که ریشه‌های نژادی متفاوتی دارند و از کشورهایی چون یوگسلاوی سابق، آلبانی، بلغارستان، مصر، ترکیه و دیگر کشورها هستند، کنار یکدیگر در نهایت صلح و دوستی زندگی می‌کنند. در روزهایی که با وجود آزادی‌های مذهبی، گاهی با مشکلاتی از سوی دیگر آلمانی‌ها از مذاهب دیگر مواجه می‌شوند، به کمک هم می‌شتابند و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

شبستانی مملو از نمازگزاران: ازجمله مراکز مهم اسلامی که در آلمان وجود دارد، مرکز اسلامی هامبورگ (مسجد امام علیع) است. این شهر با بیش از 80 هزار نفر مسلمان، مرکز اسلامی هامبورگ را که مرکزی بین‌المللی است، به مهم‌ترین مرکز اجتماع مسلمانان با نژادهای گوناگون تبدیل کرده است. نمازگزاران بسیاری در شبستان این مرکز جمع شده و اقامه نماز می‌کنند. همچنین در این مرکز، فعالیت‌های دیگری از قبیل سخنرانی، نمایش فیلم، کتابخوانی و مراسم گوناگون مذهبی انجام می‌شود. هزینه‌های این مرکز از امور خیریه تامین می‌شود.

یکپارچگی در ماه رمضان: در ماه رمضان، بیشتر مسلمان‌های شهرهای مختلف، فرایض دینی خود را کنار هم انجام می‌دهند. آنها ـ چه زن و چه مرد ـ در طول روز با حضور در مساجد شهر، علاوه بر خواندن قرآن و گوش کردن به سخنان امام مسجد، هنگام افطار نیز کنار یکدیگر پای سفره می‌نشینند و پس از دعا و نیایش، روزه خود را می‌گشایند. مسلمانان آلمان برای این که حس یکپارچگی میان خود را تقویت کنند، تمام مراسم مربوط به ماه رمضان را کنار یکدیگر انجام می‌دهند.

پرورش کودکان در محیطی کاملا اسلامی: از آنجا که بیشتر کودکان مسلمان به مدارس مسیحی آلمان فرستاده می‌شوند و نمی‌توانند در این مدارس با علوم دینی مذهب خود آشنا شوند، والدین مسلمان، آنها را به مدارس قرآنی می‌فرستند تا با آموزه‌های اسلام و اخلاق و رفتار اسلامی بخوبی آشنا شوند. مراکز اسلامی و مساجد معمولا کلاس‌های مختلفی در این زمینه برای کودکان و حتی جوانانی که مایل به یادگیری علوم مذهبی هستند، برگزار می‌کنند. بدین ترتیب هویت اسلامی مسلمانان دستخوش تغییر نمی‌شود.

منبع: www.migrationpolicy.org

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها