نگاهی به ظرفیت‌های توسعه نوآوری در صنعت گردشگری آنلاین

اقامت به سبک نوآوری

جام‌جم گزارش می‌دهد

صنعت مازندران در بحران

موقعیت جغرافیایی خاص استان مازندران جایگاه ممتازی در بخش‌های گوناگون برای این استان شمالی کشور رقم زده است. این استان افزون بر بهره‌مندی از نعمت خدادادی جنگل و دریا که سالانه بالغ بر 20 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند با تولید بیش از 47 درصد برنج کشور، در صنعت نیز دستی پر و پیمان دارد.
کد خبر: ۹۱۹۰۵۱
صنعت مازندران در بحران

به گزارش جام‌جم، استان مازندران با داشتن 25 شهرک صنعتی در 11 ناحیه صنعتی و 1937 شرکت با 2018 محصول توانسته جایگاه ویژه‌ای در صنعت کشور برای خود دست و پا کند. با وجود این، به گفته کارشناسان، حال و روز واحدهای تولیدی و صنعتی این استان چندان مساعد نیست.

تعطیلی واحدهای تولیدی

آن‌گونه که رئیس سازمان تجارت، صنعت و معدن مازندران می‌گوید در اجرای طرح آمایش صنعتی، حدود 1700 واحد دارای پروانه بهره‌برداری بالای ده نفره و تعدادی دیگر، مجموعا 2000 واحد تولیدی در این استان شناسایی شده که از این میزان حدود 2/34 درصد تعطیل و 8/66 درصد فعال و نیمه‌فعال هستند. با وجود این، محمد محمدپور معتقد است باید از سیاه‌نمایی پرهیز کرد و شرایط را سیاه و سفید دید چراکه به گفته او طی سه سال گذشته 540 واحد جدید نیز در مازندران به بهره‌برداری رسیده است.

او توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را کلیدی می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: باید به دنبال راهکارهایی بود تا در کنار برنامه ششم به رفع مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش کشور پرداخت.

وی با بیان این که در حال حاضر استفاده از نظام بانکی به یک اصل تبدیل شده است و دولت به این نتیجه رسیده که در راستای کاهش نرخ سود گام بردارد، می‌افزاید: در کنار اجرای برنامه ششم توسعه قانون باید نسخه‌ای جدید در تولید به تصویب برسانیم تا کارآفرینی در اولویت قرار بگیرد.

محمدپور پیشنهاد می‌کند: در این زمینه از سوی مجمع نمایندگان استان مازندران رایزنی صورت گیرد و سرمایه‌گذاری خارجی با بیمه تغییر نرخ و نوسانات ارز در دستور کار قرار داده شود تا سرمایه‌گذاری در فضای اقتصادی و صنعتی استان افزایش یابد.

حمایت از تولیدکنندگان

رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز وضعیت صنعت در کشور را نامساعد و بیمار می‌خواند و می‌گوید: در مازندران نیز به دلیل وجود مشکلات متعدد وضعیت این بخش حاد است.

قاسم احمدی‌لاشکی با اشاره به این که یکی از عوامل رکود در صنعت نبود نقدینگی مالی و نداشتن سرمایه در گردش است که انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران در صنعت مازندران باقی نگذاشته‌، عنوان می‌کند: برای ترغیب سرمایه‌گذاران به حمایت نیاز است و این مساله نیز به استانداری منتقل شده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس به طرح سوال در مجلس نهم از سوی نمایندگان و رسیدگی آن از سوی دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از آن بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مجموعه صنعت و تولید و آنهایی که باظرفیت‌ کامل کار نمی‌کنند، پرداخت می‌شود.

وی با اعلام این که از این اعتبارات حدود 470 میلیارد تومان سهم مازندران است، اظهار می‌کند: در توزیع این اعتبار، استاندار محور اصلی و سکاندار است. باید بانک‌های عامل به فوریت مشخص شوند و از فرآیند طولانی اداری و کاغذبازی در ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان پرهیز کرد.

احمدی لاشکی با بیان این که در مجلس نهم اقدامات خوبی در خصوص سود بانک‌ها صورت گرفت و با همکاری هیات دولت سقف سود بانکی کاهش داده شد، عنوان می‌کند: دولت درخصوص تورم بخوبی عمل کرده ولی رکود بر صنعت و تولید کشور حاکم است. اگر تولیدکننده فعال باشد جامعه از رکود خارج می‌شود.

بانک‌ها وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهند

رئیس انجمن کارفرمایان آمل معتقد است مشکل اصلی و بسیار جدی کشور تحریم داخلی و سیستم ربوی بانکی است که طی سال‌های اخیر بدترین عملکرد را در مسیر رشد و توسعه تولید داشته است.

محمد‌تقی جوادی با تاکید بر این که یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی انجام ندادن وظیفه اصلی واسطه‌گری پولی است، عنوان می‌کند: در ایران بانک‌ها بیشتر بنگاه‌داری و سفته‌بازی می‌کنند و دارایی ثابت بانک‌ها با وجود هشدار بانک مرکزی هر ساله رو به افزایش است.

وی تنها راه حل خروج از این شرایط را نظارت دقیق و برخورد قاطع با تخلفات بانکداری بیان می‌کند و می‌گوید: دولت برای پیشگیری از بحران بزرگ تولید و اشتغال و خروج از رکود برای رشد اقتصادی مثبت باید بعد از اصلاح نظام بانکی کلیه تسهیلات تولیدکنندگان واقعی را با سه سال استمهال بدون بهره و ده سال تقسیط با بهره یک رقمی تعیین تکلیف کرده و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

کبریا مقدس

جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها