مبارزه با اعتیاد به روایت روزجهانی مبارزه با اعتیاد

2500 عملیات برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر

2522 عملیات، کشف 618تن انواع مواد مخدر، متلاشی شدن 3017 باند قاچاق و انهدام 220 آشپزخانه تولید شیشه، اینها بخشی از دستاوردهای دستگاه‌های مقابله با اعتیاد کشورمان در سال 94 است که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در روزجهانی مقابله با اعتیاد به آنها اشاره کرد و گفت که کشورمان بر خلاف برخوردار نبودن از کمک‌های مناسب بین‌المللی به آنها دست یافته است.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۷

به گزارش جام‌جم، آیین گرامی‌داشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر دیروز در 31 استان کشور به طور همزمان برگزار شد .در مراسمی نیز که به این منظور در تهران برپا شد وزیر کشور، دادستان کل کشور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و سفرا و نمایندگان هیات‌های سیاسی حضور پیدا کردند.

چه خبر از کشف و دستگیری؟

اولین سخنران این همایش عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. آن طور که او توضیح داد کشورمان به رغم برخوردار نبودن از کمک‌های بین‌المللی متناسب با گستردگی مساله بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تعهدات بین‌المللی پایبند بوده که نتیجه‌اش اجرای 2522 مورد عملیات، کشف حدود 618 تن انواع مواد مخدر و متلاشی کردن 3017 باند قاچاق و انهدام بیش از 220 آشپزخانه تولید شیشه بوده است.

افزایش تولید موادمخدر در افغانستان

دومین سخنران مراسم دیروز حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور بود که افزایش تولید و صادرات مواد مخدر در افغانستان بعد از اشغال از سوی کشورهای استعمارگر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: معتقدیم که استکبار و استعمار به دنبال منافع خود، آلوده کردن جوامع بخصوص نسل جوان است . این مساله در عرصه مواد مخدر و مسائل اخلاقی قابل بررسی است .

به گفته او، نگاهی به وقایع کشور افغانستان پس از اشغال نشان می‌دهد بعد از اشغال آمار کشت و تولید مواد مخدر و صادرات آن بشدت افزایش داشته است؛ چراکه اشغالگران افغانستان با همه ابزارهای مدرن و پیشرفته می‌توانند جلوی تولید مواد را بگیرند، اما مشخص است که بعد از اشغال شاهد افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان هستیم. دادستان کل کشور با اشاره به این که قانون مبارزه با مواد مخدر باید به روزرسانی شود، عنوان کرد: از دانشگاهیان و افرادی که پیشنهادی دارند درخواست می‌کنیم نظرات خود را به کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده و در حال کار است، ارائه کنند تا بهترین راه برای مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد.

80 درصد زنان معتاد، قبلا اهل سیگار و قلیان بوده‌اند

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری نیز در مراسم روز گذشته به آمارهایی درخصوص اعتیاد زنان و تهدید‌هایی که خانواده‌ها را نشانه رفته‌اند اشاره کرد. او با بیان این که شعار روز جهانی مبارزه با اعتیاد «گوش کردن به کودکان و نوجوانان، گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست.» در نظر گرفته شده، یادآور شد: حدود 80 درصد معتادان زن گفته‌اند قبل از اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می‌کرده‌اند. استفاده از قلیان و سیگار در برخی خانواده‌ها را باید زنگ خطر مواد مخدر در خانواده ایرانی دانست. آن طور که مولاوردی مطرح کرد این روزها زنان دیگر مانند گذشته به خاطر همراه شدن با مردان گرفتار اعتیاد نمی‌شوند، زیرا برخی از آنها برای افزایش توجه و کاهش وزن به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نیز همانند سال‌های گذشته با قدردانی از خانواده‌های شهدای مبارزه با مواد مخدر و برگزیدگان این عرصه به پایان رسید، اما یادآوری این نکته لازم است که مسئولان باید تلاش کنند چنین همایش‌هایی به همسویی دستگاه‌های مسئول در این حوزه و تعامل بین بخشی آنها کمک کرده و موازی‌کاری‌ها را برطرف کند.

آغوش باز رسانه ملی برای آگاه‌سازی

تلاش‌های صورت گرفته در کشورمان به منظور مقابله با اعتیاد در عرصه کاهش تقاضا نیز در جریان است، رحمانی‌فضلی در این باره عنوان کرد: در عرصه کاهش تقاضا در کانون‌های هدف برای افراد سالم و در معرض خطر جامعه با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و امکانات رسانه‌ای تدابیر و برنامه‌های موثر و کارآمدی اتخاذ شده است. برای نمونه در بعد آگاهی‌سازی 1586 برنامه رادیویی و تلویزیونی از طریق رسانه ملی تولید و پخش شده است.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها