موزه سینما

رنگین‌کمانی از جوایز کیارستمی

سینمای کیارستمی نیاز به توضیح ندارد و هر ایرانی عاشق سینما می‌داند مختصات سینمای این فیلمساز ایرانی که چهره‌ای بس زیبا در عرصه بین‌الملل دارد، چیست و آدرس شناخت ماهیت سینمای کیارستمی سرراست است.
کد خبر: ۹۱۴۳۴۵

عباس کیارستمی علاوه بر این‌که به‌عنوان کارگردان نوگرا در سینمای ایران شناخته شده، در عرصه بین‌الملل نیز به واسطه جایزه‌های متعددی که دریافت کرده، به عنوان چهره‌ای منحصربه‌فرد مورد تائید است و به اعتراف بسیاری از فیلمسازان و مدیران جشنواره‌های خارجی جنس دیگری از سینما را با زبان فارسی به دنیا معرفی کرده و سینمای ایران را با همین زبان شیرین نمایندگی کرده است.

در واقع عباس کیارستمی بیش از این‌که دریافت‌کننده جایزه‌های ملی باشد، جوایز بین‌المللی متعددی را از آن خود کرده است. این فیلمساز به جای دریافت جایزه‌های رنگارنگ در سینمای ایران، کارگاه اندیشه در سینما را در جهت پرورش نیروهای جوان برای سینمای کشور برپا کرد و به گواه تاریخ معاصر سینمای ایران، شاگردان این کارگردان ایرانی، فیلمسازی ارزان اما با اندیشه را آموخته و فیلم‌های ارزنده‌ای به سینمای ایران هدیه کرده‌اند.

اما چگونگی محافظت از میراث فرهنگی که کیارستمی برای فرهنگ و هنر این سرزمین به واسطه هنر و صنعت سینما به جا گذاشته، جای پرسش است. بخش عمده‌ای از این میراث در غرفه ویژه عباس کیارستمی در موزه سینما نگهداری می‌شود.

غرفه ویژه عباس کیارستمی در تالار بین‌الملل موزه سینما قرار دارد و جوایز رنگارنگی که کیارستمی در سینمای ایران و بین‌الملل کسب کرده، در این غرفه نگهداری می‌شود.

تالار بین‌الملل، سومین تالار در موزه سینماست و بازدیدکنندگان پس از ورود به تالار آبی که مختص پیشگامان سینمای ایران است و همچنین گذر از تالار معاصران، وارد تالار بین‌الملل می‌شوند.

در گوشه راست سالن و در میان غرفه سایر سینماگران ایرانی، غرفه کیارستمی دیده می‌شود. پوستر فیلم «طعم‌گیلاس» که برای حضور در جشنواره فیلم کن در سال 1997 طراحی شده بود، بر دیوار آویزان است. کیارستمی در این دوره از جشنواره فیلم کن، نخل طلای بهترین فیلم را از آن خود می‌کند.

علاوه بر پوستر این فیلم سینمایی، جوایز متعددی نیز در این غرفه به چشم می‌خورد. «نخل طلا»ی جشنواره فیلم کن در فرانسه برای کارگردانی فیلم «طعم گیلاس»، «خوشه طلایی» جشنواره فیلم والادولید در اسپانیا برای ساخت فیلم «زیر درختان زیتون»، «هوگوی نقره‌ای» برای ساخت فیلم «زیر درختان زیتون» از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو در آمریکا، تندیس جشنواره سه قاره نانت در فرانسه برای مجموع آثار، «مدال رمینی» برای ساخت فیلم «تجربه» از جشنواره جیفونی در کشور ایتالیا، جایزه ویژه هیات داوران برای ساخت فیلم «زیر درختان زیتون» از جشنواره فیلم سائوپائولو در برزیل، «یوزپلنگ برنز» برای ساخت فیلم «خانه دوست کجاست» از جشنواره لوکارنو در کشور سوئیس و... از جمله جوایزی است که کیارستمی در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است.

نکته جالب در غرفه مربوط به کیارستمی در موزه سینما این است که برخی از نقاشی‌های این هنرمند در این غرفه در معرض دید بازدیدکننده قرار گرفته است و بازدیدکننده ضمن دیدن جوایز رنگینی که این سینماگر برای سینمای ایران به ارمغان آورده، با وجه دیگری از فعالیت هنری عباس کیارستمی آشنا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها