وزیر دادگستری در جلسه علنی شورای شهر تهران تاکید کرد

راه‌اندازی کلینیک‌های حقوق شهروندی

وزیر دادگستری دیروز مهمان ویژه دویست و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران بود؛ مهمانی که وقتی پشت تریبون شورا قرار گرفت، از حق و حقوقی گفت که فقط مختص پایتخت‌نشین‌ها نیست؛ حق شهروندی که به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، آحاد شهروندان باید از آن مطلع و نسبت به آن مطالبه‌گر باشند.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۳

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام پورمحمدی با اعلام این موضوع از ضرورت تشکیل کلینیک‌های حقوق شهروندی در جامعه خبر داد و گفت: باید در خانه‌های فرهنگ، سرای محلات و مراکز تحت نظر شهرداری، دفاتری راه‌اندازی شود که در آنها یک مددکار،‌ حقوقدان و روان‌شناس حضور داشته باشند تا مردم را نسبت به حق و حقوق قانونی خودشان و معرفی مسیرهای قانونی راهنمایی کنند.

وزیر دادگستری با اشاره به این موضوع که تنها در این صورت است که مشکلات حقوقی که درحال حاضر در جامعه وجود دارد حل می‌شود، گفت: اگر ما با راه‌اندازی این کلینیک‌ها بتوانیم به اندازه 10 درصد هم از میزان کشمکش‌ها و درگیری‌های موجود در جامعه کاهش دهیم، آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را کم کرده‌ایم و گام مهمی در جهت سالم‌سازی جامعه برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه آمادگی وزارت دادگستری را برای معرفی افراد متخصص و ضابطه‌مند به کلینیک‌های حقوق شهروندی اعلام کرد و افزود: جزو ضروریات حقوق شهروندی این است که شهروندان با حقوق‌شان آشنا شوند، به همین دلیل دولت هم در قانون بودجه امسال، یک بند جداگانه راجع به حقوق شهروندی آورده است که حرکت خوبی در زمینه تحقق این حق در جامعه است.

وزیر دادگستری با اشاره به این که اساس حق در ادبیات جامعه امروز قانون است، گفت: این حق و حقوق، با توجه به مقتضیات زمان و مکان و نیاز و... به قانون تبدیل می‌شود و جامعه حق‌مدار جامعه‌ای است که قانون را بشناسد و به آن احترام بگذارد.

بر همین مبنا حجت‌الاسلام پورمحمدی رعایت و احترام به قانون را از چالش‌های اصلی جامعه کنونی ما عنوان کرد و گفت: از آنجا که رعایت قانون بیش از هرچیز به فرهنگ عامه متکی است باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

پورمحمدی با تاکید دوباره بر اهمیت حقوق شهروندی گفت: یکی از مهم‌ترین شعارهای رئیس‌جمهور همین بحث حقوق شهروندی بود. در ابتدای تشکیل دولت هم، تاکید بسیار داشتند که این مسائل با جدیت پیگیری شود. بر همین اساس منشور حقوق شهروندی اسلامی در حال تهیه است با این تاکید که نه فقط در داخل کشور که در خارج از کشور نیز قابل استفاده باشد.

رفتارهای ترافیکی و رعایت قانون

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به این موضوع که یکی از مصداق‌های رعایت قانون در سطح جامعه، بحث فرهنگ ترافیکی و رعایت نظم از سوی شهروندان است، یادآور شد: رفتارهای ترافیکی جامعه امروز ما در وضعیت خوشایندی قرار ندارد.

وزیر دادگستری به اینجا که رسید پای آمار و ارقام تامل‌برانگیزی را به میان کشید که شاهدی بودند بر رفتارهای نامناسب ترافیکی در سطح جامعه. آن هم زمانی که گفت: امروز بالاترین کشته‌های سوانح جاده‌ای و ترافیکی متعلق به کشورماست.

حجت‌الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: زمانی که من به وزارت کشور رفتم، این آمار 28 هزار نفر کشته و 260 هزار نفر مصدوم بود که اگر آن را با آمار شهدای هشت سال دفاع مقدس مقایسه بکنیم که میانگین شهدا در هر سال 30 هزار نفر بود، متوجه وخامت موضوع می‌شویم. با این حال همه تلاش کردیم و خوشبختانه این آمار به حدود 16 هزار کشته رسیده است، هرچند هنوز بالاترین نرخ کشته‌های جاده‌ای را داریم.

حقوق شهروندی چیست؟

حقوق شهروندی مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود، از آن برخوردار می‌شوند امتیازاتی که وقتی تحقق می‌یابند که همه افراد یک جامعه از تمامی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت‌های مورد نظر زندگی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها