توجه پیر جماران به شرایط زمانی،مکانی و ضرورت های روز نکته ای ظریف و حساس است که در فرامین ایشان وجود دارد و تمامی ضرورت های عصر کنونی را به درستی تشخیص می دادند و نسبت به آن آگاهی و شناخت لازم داشتند.
کد خبر: ۹۱۰۱۸۳
نگاه ارزشی امام خمینی به خانواده سالاری

به گزارش جام جم آنلاین ، جامعه شناس و عضو پژوهشکده خانواده با اشاره به سبک زندگی متفاوت امام خمینی (ره) که برگرفته از سیره ائمه معصومین (ع) بود گفت:در یک نگاه جامع و کامل می توان بیان داشت که راه و رسم زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همان راه و روشی بود که دین مبین اسلام توصیه و تاکید داشت.همچنین نگاه امام خمینی (ره) به مقوله خانواده نیز منحصر به فرد بود.

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و مدرس دانشگاه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به طور کلی امام خمینی (ره) در خصوص خانواده،زنان،رابطه با فرزندان و... مسائلی را که مطرح می کردند برخاسته از منابع دینی،آیات و روایات و احادیث بود.نکته قابل توجه اینجاست که امام خمینی(س) به دلیل اینکه مجتهد جامع الشرایط بودند نوع برداشت و نگاه شان از منابع دینی درباره خانواده در حقیقت نوین و به روز بود که این مقوله نیز در عصر کنونی بسیار حائز اهمیت است.

عضو پژوهشکده خانواده افزود: یکی دیگر از مواردی که در اندیشه های امام خمینی (ره) بارز و ملموس است توجه شان به همه مسائلی بود که در جامعه امروزی نیز افراد با آن درگیر هستند و در جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان های امروزی به شمار می رود.توجه پیر جماران به شرایط زمانی، مکانی و ضرورت های روز نکته ای ظریف و حساس است که در فرامین ایشان وجود دارد و تمامی ضرورت های عصر کنونی را به درستی تشخیص می دادند و نسبت به آن آگاهی و شناخت لازم داشتند.

شریفی یزدی با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد دیگری که در امام خمینی (ره) وجود داشت و نگاه خاص ایشان را به خانواده نشان می داد، افزود:امام راحل نه تنها نسبت به خانواده نگاهی ویژه داشتند بلکه به فعالیت های زنان در جامعه نیز بر اساس نیازهای روز توجه خاص نشان می دادند. همین امر مهم نقطه قوت زنان به شمار می رود که در کنار نقش های چندگانه ای که در خانواده ایفا می کنند در جامعه شاخص باشند.در فتواهای امام خمینی(س) آگاهی کامل ایشان به نیازهای زمان دیده می شود و الگوبرداری از فرامین پیرجماران می توان به راه درست زندگی پی برد.

این جامعه شناس با بیان این مطلب که اصلی ترین هسته تربیتی در جامعه را خانواده تشکیل می دهد تصریح کرد:وقتی مباحث مربوط به خانواده از نگاه امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار می گیرد می توان به این نگاه ارزشی دست یافت که در اندیشه های امام خمینی (ره) زن سالاری، مرد سالاری و فرزند سالاری وجود ندارد بلکه تاکید این بزرگوار به خانواده سالاری است. همین اندیشه خانواده سالارانه برگرفته از دین مبین اسلام است که به خانواده تقدس و نگاهی خاص داده است.

به گفته وی، متاسفانه یکی از مواردی که ضعف در زندگی عصر مدرن به حساب می آید فراموش کردن خانواده سالاری است و در برخی خانواده عناصری از زن سالاری، مرد سالاری و فرزندسالاری مشهود است که همین مسئله بنیان و اساس خانواده را فرو می ریزد.یکی دیگر از مقولاتی که در زندگی عصر جدید به خصوص در جامعه ایران باید از اندیشه های امام خمینی (ره) تاثی پذیرد فعالیت اجتماعی و تحصیلات زنان است.

این جامعه شناس در ادامه تاکید کرد: زن از نگاه امام خمینی (ره) انسانی آگاه است و حتی در قانون گذاری نیز امام خمینی (ره) زنان را به مشارکت در فعالیت های اجتماعی تشویق کردند.اما اولویت اصلی که ایشان به آن تاکید داشتند جایگاه زنان در نقش های مادرانه و همسری است.زنان در وهله نخست باید همسر و مادر باشند و در کنار ایفای این نقش های خانوادگی می توانند فعالیت های مستمر اجتماعی شان را حفظ کنند و با این مدیریت خانوادگی و اجتماعی هیچ لطمه ای به کیان خانواده وارد نمی شود.

شریفی یزدی ادامه داد:نکته ظریف و قابل توجه این است که امام خمینی (ره) در اندیشه های شان زن را محصور و محدود معرفی نمی کنند و برای زنان ازادی عمل قائل هستند اما این آزادی عمل باید به گونه ای باشد که بنیان خانواده حفظ شود.نگاه اجمالی به اندیشه های امام خمینی (ره) در خصوص خانواده چراغ هدایت خانواده هایی است که در تعریف نقش زن، فرزند، همسر و مرد بازمانده اند.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها