محققان آمریکایی موفق به ساخت کپسول نجات پیشرفته‌ای شدند که جان انسان‌ها را در بدترین فجایع طبیعی مثل سونامی و توفان‌های قدرتمند حفظ می‌کند. به گزارش ایسنا، این کپسول نجات کروی تحت هیچ شرایطی غرق نمی‌شود و حداکثر به مدت یک ساعت نیاز به اکسیژن هر نفر را تامین کند. بدنه کپسول در برابر نفوذ مواد تیز، داغ و شرایط پرشتاب مانند سقوط کاملا مقاوم است و قابلیت طراحی و تولید آن با ظرفیت حداقل دو تا ده نفر وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۸۲۸۰

سرنگ‌های جادویی که مانع خونریزی می‌شوند

محققان موفق به تولید سرنگ جادویی برای انسداد محل خونریزی افراد در میدان جنگ شدند. به گزارش مهر، این سرنگ که XStat نام دارد و کارکرد اصلی آن برای میدان جنگ تعریف شده است، خونریزی را ظرف 20 ثانیه متوقف می‌کند. اسفنج‌های کوچک سلولزی که از پالپ‌های چوب ساخته می‌شوند، ساختار این سرنگ را تشکیل می‌دهند که موجب غیرفعال شدن باکتری‌ها و در نتیجه انسداد سریع خون در عروق می‌شوند.

تعیین مقدار مواد اعتیادآور در خون با کمک حسگر

محققان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موفق به ساخت یک حسگر پایه گرافنی شدند که توانایی تعیین میزان مواد اعتیادآور در خون را دارد. به گزارش ایسنا، دکتر رویا مجیدی هدف از انجام این طرح را تشخیص کافئین و نیکوتین موجود در خون فرد با استفاده از صفحات گرافن می‌داند. گرافن نوعی نانوساختار دوبعدی است که به دلیل خواص الکترونی منحصربه‌فرد، گزینه‌ مناسبی برای تولید حسگرهاست.

بازی‌های ویدئویی بودار می‌شوند

بزودی علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی نه‌تنها از هیجان بازی لذت می‌برند بلکه بوهای مرتبط با صحنه‌های مختلف بازی را هم احساس می‌کنند. به گزارش مهر، پروژه‌ای موسوم به نانواِسمل (NANOSMELL) در اروپا دنبال می‌شود که هدف اصلی آن طراحی بازی‌های ویدئویی است که کاربر حین بازی نه‌تنها از صحنه‌های مهیج آن لذت ببرد، بلکه رایحه‌های مختلف مربوط به صحنه‌های متفاوت بازی را نیز احساس کند. این قابلیت مهم به واسطه رایحه‌های مصنوعی برچسب‌گذاری شده به بازی از طریق نانوذراتی ارائه می‌شود که در معرض میدان الکترومغناطیسی قرار گرفته‌اند. در این نوآوری از ترکیبات شیمیایی معطر مصنوعی بر پایه دی‌ان‌اِی استفاده می‌شود که در تلفیق با نانوذرات و قرار گرفتن در میدان الکترومغناطیسی عمل می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها