یک مقام مسئول در وزارت نیرو از کاهش ۵۰ درصدی آبدهی رودخانه‌ها در شرق کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۸۲۴
افت شدید بارش در شرق ایران / آبدهی رودخانه‌ها نصف شد

به گزارش جام جم آنلاین ، جواد مشکینی با اعلام اینکه در ۵ سال اخیر آبدهی رودخانه‌های خراسان شمالی ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: دلیل کاهش رواناب رودخانه‌ها در این استان کاهش میزان بارندگی ها به ویژه به‌ صورت برف، پراکنش و توزیع نامناسب بارندگی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: براساس آمار و اطلاعات حاصل از ۶۱ ایستگاه اندازه‌گیری، میزان آبدهی رودخانه‌های استان در ۵ ساله اخیر و در نقاط خروجی رودخانه های اصلی به نصف کاهش یافته است.

وی افزود: در این میان، افزایش میزان برداشت از منابع آب‌های سطحی به واسطه افزایش میزان سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، تبدیل اراضی دیم به آبی و تبدیل مزارع به باغات نیز سبب شده تا میزان آبدهی رودخانه های استان کاهش یابد.

مشکینی گفت: اکنون سطح کشت زمین‌های کشاورزی بیشتر شده و حتی عرصه های طبیعی و زمین های شیب دار پای کوه ها نیز به کشاورزی تغییر کاربری داده شده است. متاسفانه دستگاه های مرتبط نیز این تخلفات محرز و تغییر کاربری ها را جدی نگرفته و برخوردی با آنها انجام نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، میزان آب قابل برنامه‌ریزی از منابع آب سطحی استان ۵۷۶ میلیون مترمکعب است اما در عمل حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از این منابع برداشت می‌شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها