مذاکرات نفس‌گیر یمن در کویت

در حالی که هنوز مذاکرات صلح یمن در کویت به جایی نرسیده است، طرف‌های یمنی دیروز دور تازه‌ای از این مذاکرات نفسگیر را شروع کردند و قرار است امروز نیز ادامه داشته باشد. این در حالی است که روز جمعه شهرهای یمن شاهد تظاهرات گسترده مردمی در محکومیت اشغالگران آمریکایی و سعودی بود. آنها پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و به نیروهای خارجی که به جنوب یمن تجاوز کرده‌اند، هشدار دادند.
کد خبر: ۹۰۴۶۰۲

به گزارش شبکه خبری المیادین، منابع یمنی اعلام کردند فشارهای زیادی بر طرف‌های یمنی در مذاکرات کویت برای امتیازدهی و قبول راهکارهای میانه وجود دارد. این فشارها بیشتر سر مساله تشکیل دولت توافقی و کمیته امنیتی است. دولت کویت به همراه کشورهای حوزه خلیج فارس و طرف‌های بین‌المللی بر مذاکره‌کنندگان دو طرف فشار می‌آورند تا مذاکرات گامی به جلو بردارد. منابع مطلع می‌گویند این دور از مذاکرات سرنوشت‌ساز خواهد بود.

مذاکرات صلح یمن در کویت بیش از سه هفته است آغاز شده، اما تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است. هیات صنعاء همواره در مذاکرات بر لزوم تشکیل قدرت اجرایی توافقی تأکید دارد، اما هیات دولت مستعفی یمن بر لزوم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت و خلع‌سلاح حوثی‌ها و تحویل دادن مناطق تحت تصرف آنها تأکید می‌کند.

همزمان با این تحولات دیروز اعلام شد ارتش یمن یک بار دیگر با موشک بالستیک قاهر 1 مواضع متجاوزان سعودی را هدف قرار داده است. این حمله در پاسخ به ادامه نقض آتش‌بس از سوی عربستان سعودی بوده است. عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور فقیر عربی را هدف حمله قرار داده است. بر اثر این حملات، تاکنون دست‌کم 9 هزار و 500 نفر ازجمله زنان و کودکان کشته و بیش از 16 هزار نفر زخمی شده‌اند.

بتازگی عربستان با یک تغییر موضع تاکتیکی تلاش می‌کند حوثی‌ها را به خود جذب کرده و راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران یمن پیدا کند. هفته گذشته عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه فیگاروی فرانسه گفت: گروه‌های داعش و القاعده دو دشمن درجه یک ما در شبه‌جزیره عربستان هستند، اما گروه حوثی‌ها بخشی از بافت اجتماعی عربستان هستند که باید در کنار عربستان باقی بمانند. این سخنان سعودی‌ها در مورد انصارالله تاکنون بی‌سابقه بوده چراکه سعودی‌ها تا پیش از آن، تنها به حذف آنها راضی بودند.

به نظر کارشناسان سیاسی، عربستانی‌ها که تا پیش از این همه توان خود را برای بمباران نقطه به نقطه این کشور متمرکز کرده بودند، با حساس شدن بحران در سوریه و ناکامی در جبهه یمن به فکر چاره‌ای جدید برآمده‌اند. به نظر آنها شکست در هر دو جبهه می‌تواند یک آبروریزی سیاسی برای آنها در سطح جهانی باشد. از این رو سعی می‌کنند آبروی ریخته خود را با پیشرفت‌هایی در جبهه یمن جبران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها